Mitä teidän bisneksellenne kuuluu tänä keväänä? 

Moni yritys on toivonut jälkiviisaasti, että takaraivossa kytenyt ajatus verkkokaupasta olisi viety loppuun ja toteutettu jo aiemmin: digitaalinen kauppa saattaisi tarjota ratkaisun tippuneisiin myyntilukuihin. Toiset ovat joutuneet laittamaan lapun luukulle, kun valmiiksi haastava bisnestilanne on ajautunut mahdottomaksi. Osa toimialoista on kyennyt luoviin loikkauksiin oman ydinalueensa ulkopuolelle, otetaan esimerkiksi panimot, jotka alkoivat valmistaa käsidesiä. 

Poikkeustila vaatii poikkeuksellista luovuutta. Rajansa tietenkin kaikella: matkailubisneksestä elävän on vaikea tarjota yhtäkkiä “virtuaalimatkoja” tai yrittää elvyttää myyntiään sirkustempuilla. Luovat ideat eivät auta mahdottoman edessä. 

Monta positiivista esimerkkiä on kuitenkin tullut niin yritysmaailmasta kuin muilta sektoreilta. Henkilökohtaisesti olen kokenut, että kun viedään tietyt perusedellytykset ja rutiinit, syntyy uusia. Ihmisten luova mieli on alkanut kukoistaa: on tehty “metsäretkiä” ja piknikejä omaan olohuoneeseen, opeteltu uusia taitoja, pidetty etänä after-workeja tai ilahdutettu virpojia ikkunaan viritetyllä ongintaämpärillä (jälkimmäinen omaa luovaa tuotantoani).  

Yritysmaailman puolella olen ilahtunut muun muassa seuraavista esimerkeistä: 

  • Paikallinen gastropub kattoi pitkin Hämeenpuistoa pöytiä: seurueet saattavat näin nauttia ulkoilmasta ja terassikokemuksesta mahdollisuuksien rajoissa. 

  • Kivijalassa operoiva vaatekauppa tempaisi kotiinkuljetuksella: eräänä viikonloppuna kaikki tilaukset käytiin kelkkomassa tilaajien kotiovelle Tampereen alueella. Ehkä aikaa vievää ja osaltaan vaativaa; toisaalta mahdollisuus erottuvan hyvään asiakaskokemukseen, sitouttamiseen ja brändilliseen ulostuloon, joka viestii poikkeuksellista sinnikkyyttä.  

  • Asiakkaamme Valkoinen Puu avasi verkkokauppansa kreivin aikaan maaliskuussa, kehitti kotiinkuljetuskonseptin - ja myi äitienpäiväkakut loppuun: satoja tilauksia viikon aikana.   

Moni bisnes vaatii koronatilanteessa suoranaista liiketoiminnan uudelleen muotoilua ja koronan kaltaisten riskitekijöiden minimoimista: Miten kehittää toimintaa ja palveluita sellaisiksi, että palvelu pelaa myös digitaalisesti verkossa? 

Me Creative Cruessa olemme rakentaneet Extra Crue -verkostomme sellaiseksi, että kun oma ydinosaamisemme kohtaa rajansa, Extra Cruen asiantuntijat ja osaajat palvelevat asiakkaitamme sujuvasti meidän kanssamme. Extra Crue on kevään aikana täydentynyt kahdella osaajalla: Erja Koivula on liiketoiminnan kehittämisen ja myynnin mallintamisen pitkän linjan pidetty osaaja, joka teki myös Cruelle liiketoiminnan kehittämistyöpajan vuodenvaihteen tienoilla. Jukka Salminen on 15 vuotta toiminut valokuvaaja/videokuvaaja, jonka kanssa teimme Elmolle ja ElmoNetille onnistuneet asiakaslehtiprojektit kuluneena keväänä. 

Asiakkaillemme sanoisin tämän: Ottakaa yhteyttä, älkää jääkö yksin, mietitään yhdessä, mitkä ovat teidän liiketoimintanne, myynnin ja markkinoinnin mahdollisuudet tässäkin tilanteessa. Pidetään yhdessä pyörät pyörimässä ja brändinne asiakkaidenne ja potentiaalienne mielessä. Tehdään yhdessä jotain poikkeuksellisen luovaa. 
 

Tsemppiterveisin, Riina