Kaikilla on omat suosikki-inhokkinsa, mitä tulee kielenkäyttöön, sanavalintoihin ja kielioppivirheisiin. Toisaalta kieli elää (ja saakin elää) ajassa ja moni sääntö väljentyy tai muuttuu aikojen saatossa. Ollessani lukiossa äidinkielenopettajani painotti, että se on sitten “alkaa tehdä” - ehdottomasti ei “alkaa tekemään”. Nykyään molemmat muodot ovat sallittuja.

Kieli on tärkeä osa yritysbrändiä ja oikeakielisyys osa luotettavaa yrityskuvaa. Jos yrityksen nettisivuilla on joka lauseessa kijotusviheitä, eriskummaliisia yhdys sana virheitä tai kapulakielisyyttä sisällöntuottajan taholta, syntyy mielikuva huolimattomasta ja epäluotettavasta brändistä.

Mitä tulee puhekielisyyden käyttöön markkinoinnissa, on täysin brändin omissa käsissä, kuinka kirjakielistä, puhekielistä tai vaikka murteellista ilmaisua haluaa käyttää. Kunhan valinnat ovat brändin mukaisia, antaa mennä vaan! Kieltä ja sanoja ei kannata pelätä, koska liika varovaisuus tekee myös brändistä epäkiinnostavan. Toisen firman brändiin sopii täysin sanoa “helvetin tykki tuote”, kun toinen ilmaisee saman “suosikkituotteemme jo vuosien ajan”.

On kuitenkin tiettyjä karkeita virheitä tai vähintäänkin tyylittömyyksiä, joita jokaisen yrityksen on hyvä karsia viestinnästään. Tässä omat TOP 5 -vinkkiäni kielenhuoltoon:

  1. Välisenä aikana:  Jos tämä klassikkovirhe saataisiin vihdoin karsittua kaikkien yritysten viestinnästä, olisin copywriterina iloinen. Jos yrityksenne siis ilmaisee esimerkiksi loma-aikansa “olemme suljettu 1.7.-31.7.”, ei ole enää mitään syytä jatkaa lausetta “välisenä aikana”. Aikaväli on jo ilmaistu. Painakaa tämä vaikka huoneentauluksi.
  2. Taholta / toimesta: Tämä on kapulakielisyyden yksi ilmentymisistä. Jos yrityksenne ilmaisee, että “tarvittavat toimenpiteet suoritetaan yrityksemme toimesta”, saa tämä yrityksenne kuulostamaan jäykältä ja virkakieliseltä - ja sanotaan nyt suoraan: kammottavan tylsältä. Kannattaa mieluummin suosia aktiivimuotoisia lauseita, kuten tässä tapauksessa: “Yrityksemme tekee tarvitut toimenpiteet”.
    Lisävinkki: Harjoitelkaa kokousmuistioiden kirjoittamista yhtä lailla aktiivimuotoisina. Älkää siis kirjatko, että “selvitetään televisiomainonnan hintoja”, vaan että “Kerttu selvittää televisiomainonnan hinnat siihen ja siihen mennessä”. Näin asiat tulevat yleensä huomattavasti tehokkaammin hoidetuiksi!
  3. Vauvasta vaariin: Tämä ei ole sinänsä kieliopin vastaista, mutta jo niin käytetty fraasi, että sävy on lähes tragikoominen. Harvan yritys lopulta palvelee yhtä hyvin vauvoja, vaareja ja kaikkia siltä väliltä. Viestin kohdentaminen oikealle ydinkohderyhmälle tehostaa huomattavasti viestinnän vaikuttavuutta.
  4. Klo 00:00-00:00: Kellonaikojen ilmaisussa moni yritys haluaa välttämättä täyttää riviä nollilla silloinkin, kun kyseessä on selkeä tasatunnein ilmaistava ajanjakso. Esimerkiksi tapahtuma-aikojen merkinnässä riittää “klo 9-15”. Jos tapahtuma jatkuu puoli neljään, merkitään klo 9-15.30. Ja nimenomaan tunnit ja minuutit erotettuna pisteellä, ei kaksoispisteellä. (Ainoana poikkeuksena nollien käytössä ovat aamuyön tunnit, joissa voidaan selkeyden vuoksi käyttää muotoa 03.30).
  5. Ammattitaidolla: Palveleeko yrityksenne asiakkaitaan ammattitaidolla? Kenties jopa asiakaslähtöisesti? Hienoa. Mutta sitä sopii varmaan jo lähtökohtaisesti odottaa. Olisipa varsinainen yllätys, jos maanrakennusfirma ei olisikaan oman alansa ammattilaisia, vaan hallitseekin paremmin vaikka korusuunnittelun ja toimisi itse asiassa täysin omista tarpeistaan käsin. Karsikaa siis mieluusti kaikki “ammattitaidot” ja “asiakaslähtöisyydet” köyhdyttämästä viestintänne muutoin terävää sisältöä. Arvoistanne voitte karsia samalla luotettavuuden.

Jos näiden vinkkien lisäksi haluatte tarkastella ja viilata yritysviestintäänne kattavamminkin, tarjoamme mm. tone of voice -koulutuksia ja muita sisällöntuotannon kokonaisuuksia. Ottakaa reippaasti yhteyttä!

- Riina

Kirjoittaja on Cruen sisältösuunnittelija, joka on toiminut 12 vuotta copywriterina ja sitä ennen toimittajana. Hän rakastaa novelleja ja toivoisi löytävänsä aikaa myös niiden kirjoittamiseen. Hänet tavoittaa yleensä parhaiten klo 8.30-16.30.