Juustoportti on perheyritys, joka on kasvanut viidessäkymmenessä vuodessa pienestä maatilajuustolasta yli 200 henkeä työllistäväksi alansa vahvaksi toimijaksi. Vuosien varrella Juustoportti on saanut monia palkintoja mm. hyvänä työnantajana ja perinteisen meijerialan rajojen rikkojana. Vuosittain ilmestyvään sidosryhmälehteen kaivattiin ilmeen kirkastusta ja entisen esitemäisyyden sijaan aikakauslehtimäisempää otetta ja ilmettä.
↓
Lähtökohta ja tavoitteet
Juustoportti oli kokenut vuosittain ilmestyneen sidosryhmälehden toimivaksi, oikean yleisön tavoittavaksi markkinointikanavaksi. Viestille kaivattiin kuitenkin asiakkaita puhuttelevampaa aikakauslehtimäistä ilmettä. Markkinointikanavana asiakaslehden vahvuuksia ovat pitkä käyttöikä ja se, että sisältöön palataan useammankin kerran. Lehden avulla puhutaan suoraan lukijalle, ja sisällön monipuolisuuden myötä pystytään kertomaan yrityksen toiminnasta, arvoista ja tuotteista tehokkaasti kompaktissa muodossa. Tutkimusten mukaan lehtiaineistoja katsotaan n. 2,5 kertaa pidempään kuin digitaalisia aineistoja ja 81 % ihmisistä ostaa tuotteen tai palvelun nähtyään ja luettuaan siitä ensin lehdestä. Ilmettä kirkastamalla ja esitemäisyyttä karsimalla pyrittiin hyödyntämään entistä paremmin näitä sidosryhmälehden vahvuuksia Juustoportin sanoman välittämisessä.
Uudistuksen ideointi
Muutosprosessi aloitettiin istumalla juustoporttilaisten ja cruelaisten kesken samaan pöytään ja käymällä läpi muutosehdotuksia. Asiakkaan toiveena oli, että Juustoportin arvot ja vastuullisuus näkyvät lehdessä selkeästi. Lehden sisältö rakennettiin näiden teemojen ympärille. Jokainen kokonaisuus, niin ihmisten ja eläinten kuin ympäristön hyvinvointi, nostettiin omiksi kokonaisuuksikseen. Juustoportilla Jalasjärvellä vietetyn päivän ja haastattelujen pohjalta copywriterimme kirjoitti artikkelit, ja taitto rakennettiin näiden juttukokonaisuuksien ympärille.