Havaintoja mainostoimistotyöstä yhden copywriterin silmin

Tulin keltanokkana mainosalalle paikallislehden toimittajan tehtävistä vuonna 2009. Olin kaupunki-ikävissäni irtisanoutunut ja muuttanut työttömäksi Tampereelle (kuten luovat ihmiset tekevät: toimitaan ensin, mietitään sitten?).

Päätin heittää toimittajapestien lisäksi työnhakuverkot mainostoimistoihin. Käytännössä hain Gigantista printterin (jonka nimesin mielessäni rahasampoksi), printtasin kaksi työhakemusta, liimailin kirjekuoriin K-marketin mainoksesta kirjaimia (kuten luovat ihmiset tekevät) ja vein kirjekuoret Postiin. Jo ovet aukenivat. Siitä tuli syksyllä 2019 kuluneeksi 10 vuotta.

Tässä on matkan varrella tarttuneita oppeja ja havaintoja mainostoimiston seinien sisältä.

  1. Arvot voi arpoa. Tosi tilanne: Asiakas soitti ja pyysi lisäämään nettisivuilleen Arvot-alasivun. Kun kysyin sisällöstä, hän neuvoi: “Katsot, mitä muilla on kirjoitettuna ja editoit siitä.”
  2. Lyhyt teksti on aina vaikeampi kuin pitkä.
  3. AD haluaa sinun karsivat siitäkin puolet.
  4. Mainosalan sanoista on jo karsittu yli puolet, joten yritä omaksua ja rakastaa lyhenteitä kuten ROI, SEM, SEO, B2B, B2C, UX, CTA, CPC ja erityisesti ASAP.
  5. Name-droppailu kuten “teemme markkinointia muun muassa Finnairille” kannattaa opetella heti alussa, jos haluat tehdä vaikutuksen kilpailevien mainostoimistoihin kollegoihin. Mutta jos haluat mieluummin tehdä vaikutuksen asiakkaisiisi, voit keskittyä myös siihen.
  6. Saatat onnistua väistelemään Macia 9 vuotta, mutta lopulta se saa sinut kiinni (hyvä niin).
  7. Älä koskaan tilaa messuseinää 100 kiloa painavasta PVC umpivinyylistä.
  8. Asiakas on aina oikeassa, paitsi silloin kun päädyt hiki päässä selvittämään, ettei nettisivun avausnäkymässä tarvitse näkyä aivan kaikki sisältö, koska ihmiset kyllä skrollaavat (ei, myöskään fontin pienentäminen ei tässä kohtaa kannata).
  9. “WOW-efekti” ja “rohkeus” ovat jotain, mitä kaikki haluavat (mutta harva osaa niitä määrittää).
  10. Mainostoimistoskene on pieni. Tampere on pieni. Maailma on pieni. Pidä huolta, että teet hommasi hyvin, koska koskaan tiedä, kuka seuraavana istuu palaveripöydässä sinua vastapäätä tai mihin suuntiin sana kiirii. Asiakastyytyväisyys on aina varmistettava ensisijassa!

Jos teidän markkinointinne kaipaa buustaamista, brändinne tai palvelulupauksenne kirkastamista tai nettisivujen sisällön optimointia, olkaa yhteydessä! Olemme keväällä saaneet kasaan taas monta upeaa casea ja olemme käytettävissä myös etänä.

XO, Riina

Lue myös