Tänään oli ihana aamu. Lähdin rantaan aamu-uinnille, jotain mitä olen harrastanut koko syksyn. Aamu-uinti tarkoittaa minulle itsensä hoitamista, omaa hetkeä ja virkeää alkua päivään. Sen jälkeen olen valmis töihin. Polkiessani kotiin mietin, voisiko tämä olla elämäni parhaita päiviä. Pitäähän ihmisen elää hetkessä, löytää arvo arjesta ja onnensa pienistä asioista. 

Mutta tänäänhän on maanantai. 
Ja työpäivä. 
Ei kai sellainen voi olla elämän ihanimpia päiviä? 

Työhyvinvointi, kurjuuden karsimista? 

Välillä vaikuttaa, että puhe työhyvinvoinnista olisi lähinnä kurjuuden karsimista. Työhyvinvointi tähtää uupumisen estämiseen? Ettei nyt ihan täysin menisi kuppi nurin.   

Ja se menee: Joka neljäs kärsii työuupumuksen oireista ja Kela maksoi esimerkiksi 2018 sairauspäivärahaa yhteensä 4,6 milj. päivältä mielenterveyden häiriöiden perusteella. 

Miksi kuppi sitten menee nurin? Koska työtehtävät ovat kaoottiset, oma rooli epäselvä, yhteinen tähtäin organisaatiossa kadonnut, yrityskulttuuri pielessä (esim. luottamuksen puute nakertaa tehokkaasti), ajanhallinta hankalaa, kommunikointi vähäistä ja työelämän luonne haastavaa.

Yhä useampi tekee ratkaisukeskeistä asiantuntijatyötä, jossa tarvitaan muistamista, yhdistelykykyä, tiedon jäsentelytaitoa, analysointia, oman työn organisointia, priorisointia ja päätöksentekokykyä. Aivot eivät lakkaa raksuttamasta työkoneen sammuttua. Ja silloin, kun kone on päällä, keskittymistä haastavat eri viestintäkanavat, multitaskaamisen hankaluus, tietotulva ja aikataulut. 

Onko “unelmien duunipäivä” tässä kontekstissa täyttä utopiaa?

Toimivia tapoja hyvään työfiilikseen

2.10.2020 vietetään valtakunnallista Unelmien Työpäivä -haastepäivää. Crue lähtee tuolloin perinteiselle syysreippailulle pitkin Pyynikin harjuja päämääränä munkkikahvila. Pieni, mutta kiva tapa irrottautua koneilta ja muistaa, etteivät elämä ja työt ole tunnista kiinni.  
Työhyvinvointi ei kuitenkaan voi rakentua yksittäisen syysretken varaan. Tarvitaan jatkuvaa keskustelua ja toimintamallien optimointia. 

Creative Crue on keskittänyt tässä kuussa erityisen paljon huomiota työhyvinvointiin. Tässä vinkiksi joitain meillä toimivaksi todettuja ja testattavana olevia tapoja siihen, että työssä oleminen olisi sen sortin hyvinvointia, että sen voi nähdä lähinnä jatkumona vapaa-ajan mukavuudelle ja mielekkyydelle:

  • KESKUSTELU: Tässä kuussa jokainen työntekijä käy one-on-one -sparrauksen toimarin kanssa, jossa kukin saa kertoa tarpeistaan, toiveistaan ja odotuksistaan omaan rooliin ja yhteisiin toimintatapoihin liittyen. Keskusteluista luodaan road-map asioiden edistämiseksi. Muutoin keskustelu ilman reagointia ja tarvittua muutosprosessia voi aiheuttaa ainoastaan negatiivisia vaikutuksia.
  • HILJAISUUS: Olemme ottaneet käyttöön hiljaisuutta ilmaisevan statuksen viestintäjärjestelmäämme, jotta ymmärrämme myös etätöitä tehdessämme antaa toisillemme tarvitun työrauhan.
  • VAPAUS: Tämä on yksi Cruen arvoista ja keskeinen hyvinvointia lisäävä tekijä työyhteisössämme. Toinen on aamu- ja toinen iltavirkku; toisena päivänä työt sujuvat tehokkaammin kotoa, toisena toimistolla; joskus tarvitsee ottaa oma vapaa. Kullakin on vapaus tehdä töitään itselle sopivalla tavalla. 
  • YHTEISET KAHVITAUOT: Joka päivä klo 14 otamme yhteisen kahvitauon - toimistolla tai etänä - ja sääntö on, ettei tuolloin puhuta töistä. Ainostaan viihdytään ja virkistytään yhdessä. 
  • UUSIEN TAPOJEN TESTAAMINEN: Otamme matalalla kynnyksellä testattavaksi tapoja, joilla parantaa töiden organisointia tai lisätä hyvää fiilistä. Tässä kuussa testaamme Pomodoro-tekniikkaa, joka auttaa työajan jaksottamista: keskittynyt työ ja tauot jaksottuvat kellon avulla ja aivot saavat pakollisen, niiden toiminnalle olennaisen leponsa. Tutustu tekniikkaan täällä ja testaa vaikka Pomodoro-kelloa täällä

Toivomme, että näillä keinoilla työhyvinvointi voisi olla aitoa iloa ja yhteistä innostumista sekä tunnetta kyvykkyydestä, merkityksellisyydestä ja vaikuttamisen mahdollisuuksista. Ei vain selviämistä ja suorittamista. Elämä on liian lyhyt sellaiseen. 

Hyvää vointia arkeenne, niin työaikoina kuin vapaalla!    

<3 Riina