Mitä sulle ja teidän markkinointisuunnitelmalle kuuluu? Meille kuuluu hyvää! Jengi on palannut töihin lomastaan levänneenä ja toimistolla on vaihdettu vinkkejä hyvistä kotimaan retkikohteista. Työt on kivasti hetkeksi unohdettu, kuten lomalla pitääkin - ja nyt orientoidutaan takaisin tavoitteisiin.

Teilläkin on varmaan selkeät tavoitteet loppuvuoteen, ja syksy on usein innostuksen aikaa: lomien jälkeen on kova halu laittaa hommat taas tehokkaasti rullaamaan. Silti ennen kuin painaa kaasua, voisi olla hyvä painaa hetkeksi jarrua ja katsoa taaksepäin - puolivälissä vuotta ja suunnitelmakautta kun mennään.

Jutelkaa vaikka johdon ja myynnin kanssa pitkällä lounaalla (kyllä sellaisiin pitää olla aikaa, usein parhaat oivallukset nimittäin syntyy epäformaaleissa yhteyksissä ja pysähtymällä):

  • Miten alkuvuosi meni?
  • Mitä toimenpiteitä tehtiin?
  • Mikä osoittautui toimivaksi - mikä ei?
  • Miten kokonaisuutta on seurattu?
  • Millaista dialogia olette käyneet firmanne sisällä?
  • Mitä uutta olette oppineet asiakkaistanne?

Ymmärrettävästi markkinointisuunnitelmaa on ehkä pitänyt viilata kevään aikana. Mutta sellaistahan tämä elämä on: luovaa suunnan vaihtamista! Itse asiassa taitaa olla niin, että luovuus, joustavuus ja kyky ajatella uudelleen laitetaan tosi testiin vasta, kun jotain menee pieleen tai jokin ravistaa pois polulta. Se on toisinaan ihan tervettä.

via GIPHY

Myös asioiden karsiminen voi olla hyväksi. Usein markkinointisuunnitelmat tehdään liian vaikeiksi, pitkiksi ja polveileviksi, jolloin toimenpiteiden seuranta käy raskaaksi. Pahimmassa tapauksessa koko markkinointisuunnitelma unohtuu työarjessa ja hommia kauhotaan paniikissa.

“Tää uutiskirje on aivan pakko saada matkaan tänään!”, sanoo markkinointipäällikkö Huttunen, vaikka dataa seuraamalla saatettaisiin huomata, että uutiskirje menettää tämän tästä lukijoita, avausprosentti on huono eikä linkkiklikkauksia tule nimeksiään. Myynnillinen arvo on mitätön ja lisäksi uutiskirjeen tilaaminen nettisivuilla on tehty epäkiinnostavaksi: “Tilaa uutiskirje”.

Miksi tilaisin?

Itse asiassa paras kysymys oikeastaan kaikkeen on “miksi”. Lähtien jo siitä, miksi tulen aamulla töihin, miksi yrityksemme on olemassa, miksi asiakkaamme ostaisi juuri meiltä - ja miksi markkinointisuunnitelma on laadittu juuri sellaiseksi kuin se on.

Jos koet, että syksyn markkinointisuunnitelmanne voisi kaivata sparraamista ja fokusointia, olemme täällä apuna. Me olemme nimittäin olemassa, jotta voimme auttaa asiakkaitamme tekemään fiksumpia päätöksiä datan pohjalta. Haastamme kysymään miksi ja kannustamme tuomaan johdon, myynnin ja markkinoinnin samaan pöytään.

Miksi? Koska koko markkinointiviestintä on olemassa vain toimiakseen myynnin tukena. Kaikki muu puuhastelu voidaan unohtaa.

Innostavaa elokuuta!

Terveisin, Riina

Kirjoittaja on Cruen Creative Lead, jonka parhaita kesälomamuistoja oli telttailu Kastelholman linnan pihalla. Miksi? Koska maisema oli nätti, välillä on hauska tehdä jotain poikkeuksellista ja semisti kiellettyä ja oli hirvittävän lyhyt matka mennä aamulla tutustumaan kohteeseen.