Kuinka monta kertaa olet tänään ottanut puhelimen esiin ja avannut Facebookin tai Instagramin? Vaikket itse tuottaisi aktiivisesti sisältöä sosiaalisen median kanaviin, todennäköisesti selaat somea useita kertoja päivässä. Jos toimit itse näin, kuinka suurella todennäköisyydellä potentiaalinen asiakkaasi on mahtanut selata some-kanavia tänään?

via GIPHY

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat erinomaisen markkinointikanavan yrityksille, sillä periaatteessa kaikilla yrityksillä ovat samat mahdollisuudet tuottaa sisältöä ja markkinoida kyseisillä alustoilla. Varsinkin näin poikkeusaikana sosiaalisen median rooli markkinoinnissa on kasvanut, koska olemme viettäneet aikaa kotona, Netflixin sekä some-yhteisöidemme parissa enemmän kuin koskaan. Siispä nyt jos koskaan on aika markkinoida sosiaalisessa mediassa. 

Sosiaalisen median markkinointi vaatii kuitenkin monen asian huomioimista ja sisällön huolellista suunnittelua, jottei sisällöntuotanto jää tekemättä ja siinä on myös joustavuutta reaaliaikaiseen reagointiin. Sisällöntuotannon tulisi huomioida kohderyhmien kiinnostuksenkohteet, sopiva äänensävy ja julkaisutahti, kuvakoot eri kanavissa, hashtag-tutkimus, postausten hakukoneoptimointi sekä markkinoinnin budjetti ja tavoitteet. Puhumattakaan siitä, että sosiaalisen median tulisi olla vuorovaikutusta yrityksen ja kohderyhmien välillä: some-kanavat ovat yksi kasvavista asiakaspalvelun kanavista.

Tietoa sosiaalisen median kanavista ja sisällöntuotannosta on saatavilla runsain määrin netistä, mutta eri lähteiden tutkiminen, oppiminen ja käytäntöön vieminen vie aikaa. Sosiaalisen median hallinnointia, mainontaa ja sisällöntuotannon voi yhtä lailla ostaa palveluna asiantuntijoilta kuin hoitaa yrityksessä sisäisestikin, mutta suosittelemme ottamaan haltuun sosiaalisen median perusasiat. Jos sinulla on halua oppia lisää aiheesta, järjestämme Creative Cruessa räätälöityjä parin tunnin koulutuksia sinulle tai tiimillesi paikan päällä tai etäyhteydellä.

Terveisin, 
Anna Salminen

Creative Cruella on kokemusta eri kokoisten yritysten sosiaalisen median markkinoinnista ja sisällöntuotannosta. Autamme mielellämme!

Cruelta saatavat sosiaalisen median palvelut:

  • sosiaalisen median hallinnointi ja seuranta
  • sisällöntuotanto
  • sosiaalisen median mainostaminen
  • sosiaalisen median sisältösuunnitelmat
  • räätälöidyt koulutukset sosiaalisen median kanaviin (Instagram, Facebook, LinkedIn) 

“Somekoulutus sujui jouhevasti ja oli meille erittäin hyödyllinen. Sen rakenne oli hyvä ja siihen oli perehdytty meidän yrityksen näkökulmasta. Esille tuli paljon uusia asioita ja vinkkejä miten saada enemmän irti somesta. Kokonaisuudessaan laadukas koulutus.”  - Antti Nurminen, Tekninen myynti, Seloy Live.