Saavutettavuus, tuo kuntia ja julkisen hallinnon toimijoita kotisivuprojekteissa piinaava sanahirviö, jonka olemassaolo on kehitetty vain kaikkien kiusaksi? Tämä on kokemukseni mukaan valitettavan yleinen asenne, mutta onko nettisivujen saavutettavuus oikeasti vain kiusantekoa?

Oletko samaa mieltä ostoskeskuksiin vievistä pyörätuolirampeista tai lastenvaunujen kanssa kulkemista helpottavista hisseistä? Tuovathan ne toki rakentamiseen lisätyötä, mutta kaikille on  itsestään selvää, että liikuntarajoitteisten tulee päästä vaivatta kauppoihin ja ostoskeskuksiin.

Saavutettavuus ei ole vain teknistä EU-direktiivipakkopullaa: se takaa meille kaikille pääsyn samaan tietoon sivustolla. Tämän tulisi olla yksi yhdenvertaisuutta kunnioittavan kunnan, kaupungin tai valtion peruspilareista.

Saavutettavuuden huomioimisesta hyötyy noin 1,5-2 miljoonaa netin käyttäjää Suomessa

Mikä saavutettavuus ja koska se astuu voimaan?

Saavutettavuuteen viitataan usein EU-direktiivillä ja WCAG 2.1 AA-kriteereillä. Lakitekstit ovat useimmille meistä vaikeaselkoisia ja kuivaa luettavaa. Ei siis kovin saavutettavaa. 

Saavutettavuuden kolme keskeisintä osa-aluetta ovat:

  1. Teknisesti virheetön toteutus
  2. Ymmärrettävä sisältö
  3. Selkeä hahmoteltava rakenne ja käyttöliittymä

Aikaraja saavutettavuusvaatimuksille lähestyy 23.9.2020. Tuon jälkeen kuntien olemassa olevien sivustojen tulee olla muokattu saavutettavuusasetusten mukaisiksi ja kaikkien jo nyt julkaistavien uusien sivustojen tulee yhtä lailla taklata direktiivit. Paniikkiin ei ole syytä, mutta apua kannattaa ehdottomasti pyytää. 

Mutta enhän minä edes ymmärrä näitä WCAG-ohjeistuksia!

Nettisivustojen tekninen toteutus ja käyttöliittymän selkeys kannattaa jättää ammattilaisille. Asiansa osaava digitoimisto tai mainostoimisto varmistaa, että sisältöön pääsee käsiksi avustavilla teknologioilla, nopea ja luotettava toiminta on taattu ja sivustolle on jo valmiiksi tehtynä sisällönsyötön osalta saavutettavuutta parantavia teknisiä toimenpiteitä.

Jos sivustonne toteuttaja ei ole sisäistänyt vielä saavutettavuusvaatimuksia, pyydä jotain toista toimijaa tekemään tarvittavat tekniset muutokset (tämä tietysti sillä oletuksella, että sivustonne on avoimen lähdekoodin takana). Jos et osaa arvioida digi- tai mainostoimistonne valmiuksia saavutettavuusasioissa, pyydä siinäkin tapauksessa osaavaa toimijaa tekemään kartoitus sivustollenne muutettavista asioista.

Saavutettava sisältö on puolet direktiivien mukaisista sivustoista

Kun tekninen puoli on hoidossa, keskity sisältöön. Se on yhtä tärkeä tekijä saavutettavuudessa kuin tekniset ratkaisutkin. Sisällöllä en tarkoita tässä yhteydessä vain tekstisisältöä, vaan myös kuvia, infograafeja, liitteitä ja kaikkea mitä käyttäjä sivustolla näkee tai kuulee. 

Tietoa saavutettavan sisällön tuottamiseen löytyy paljon netistä, mutta voit yhtä lailla ostaa saavutettavan sisällön tuottamisen tai tarkastuksen ja korjaukset asiantuntijoilta. Tai mikset pyytäisi ammattilaiselta parin tunnin koulutusta aiheesta koko sisältöä tuottavalle tiimillenne. Saavutettavan sisällön tuottaminen on helppoa, kun tietää mitä tekee. 

Sivuston ylläpidon kannalta on tärkeä varmistaa, että jokainen sivustolle sisältöä tuottava tuntee toimintaohjeet. 

Odottelemaan ei kannata jäädä, sillä saavutettavuudella palvelet meitä kaikkia!

Terveisin,
Malla Ferreira

Creative Crue on toteuttanut lukuisia saavutettavuusprojekteja sekä julkisen sektorin sivustoja ja on apunasi. 

Cruelta saatavat palvelut saavutettavuusasioissa:

  • sisällöntuottajien koulutus saavutettavaan sisältöön
  • saavutettavuustarkastus ja toimenpide-ehdotukset/korjaukset teknisistä ratkaisuista
  • sisällön tarkastus ja korjaukset
  • saavutettavuusasetukset huomioivien nettisivujen suunnittelu ja toteutus

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!