Osallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit.

Web Summitin toisena päivänä oli valtavasti hyviä puhujia. Parhaina jäivät mieleen Spotifyn ja MailChimpin rebrändäys-caset sekä Ikean ja JP Morgan Chasen vahvat digimarkkinoijanaiset.

Tässä päivän top 10 lyhyesti tiivistettynä esiintymisjärjestyksessä:

1. Verizonin Executive Vice Presidentin, Ronan Dunnen 5G-puheenvuoro poikkesi huomattavasti Huawein vastaavasta, koska puolet puheenvuorosta keskittyi siihen, kuinka 5G:n energiatehokkuus auttaa pelastamaan maailman.

2. All-female-panelit olivat päivän teema ja paljon puhuttin sukupuolten tasa-arvosta. Parhaassa niistä Barbara Martin Coppola, Ikean Chief Digital Officer ja Kristin Lemkau, JPMorgan Chasen CMO kertoivat kuinka olivat kehittämässä perinteistä brändiään digitaaliseen suuntaan. Lyhyesti tiivistettynä heidän näkemyksensä: kannattaa olla nopea seuraaja, ei tienraivaaja sekä on vältettävä HiPPOja (Highest Paid Person's Opinion)

Barbara Martin Coppola, Ikean Chief Digital Officer ja Kristin Lemkau, JPMorgan Chasen CMO kertoivat kuinka olivat kehittämässä perinteistä brändiään digitaaliseen suuntaan
Barbara Martin Coppola, Ikean Chief Digital Officer ja Kristin Lemkau, JPMorgan Chasen CMO kertoivat kuinka olivat kehittämässä perinteistä brändiään digitaaliseen suuntaan.


3. On helppo väittää tuntevansa asiakkaansa, mutta se on oikeasti todella hankalaa, varsinkin kun puhutaan BtoC:stä. Edwina Dunn Starcountin CEO kertoi, kuinka Tesco oli löytänyt menestyksen aloitettuaan datan käyttämisen markkinoinnissa ensimmäisten joukossa.  Nykyään on tärkeintä seurata sitä, mitä ihmiset rakastavat, koska se tulee menestymään.

4. Ikea on siirtynyt asiakaskeskeisyydestä ihmiskeskeisyyteen. Aiemmin mainittu Barbara Martin Coppola kertoi kuinka ihmiskeskeisessä markkinoinnissa otetaan huomioon lisäksi koti, yhteiskunta ja koko planeetta. Vuoteen 2030 mennessä Ikea aikoo olla ilmastopositiivinen ja kaikki tuotteet on valmistettu kierrätetyistä tai uusiutuvista materiaaleista.

5. Growth Hacking työpaja oli iso pettymys, en päässyt ensin sisään ennakkoilmoittautumisesta huolimatta ja kun lopulta pääsin, huonosti englantia puhuva japanilainen vain kertoi omista kokemuksistaan. Työpajasta ja metodeista ei ollut tietoakaan. Onneksi muuta ohjelmaa oli vaikka kuinka.

6. Käyttäjädata ja sen suojaaminen oli esillä todella monessa puheenvuorossa. Tietovuotoskandaalien takia monet brändit käyttävät enemmän rahaa tietojen suojaamiseen, kuin niiden keräämiseen. Mutta jotta voidaan tehdä käyttäjäystävällistä markkinointia, tietoa täytyy silti kerätä.

7. Mainonnan suunnittelijat puhuivat omasta roolistaan maailman pelastuksessa, mutta se jäi vähän ohkaiseksi. Parempia vastauksia tarjosivat brändien edustajat, joiden teoilla on enemmän merkitystä. Yksittäinen toimisto tai suunnittelija vaikuttaa parhaiten maapalloon tekemällä hyvää suunnittelua asiakkaille, jotka voivat vaikuttaa tulevaisuuteen.

8. Uudelleenbrändäyksestä oli monta loistavaa esimerkkiä. Esimerkiksi AirBnB:n uudella brändillä oli huomattava vaikutus koko bisnekseen. Mutta brändäys ei saa olla vain merkin muutos, sen pitää olla merkki muutoksesta ja sen täytyy koskea kaikkea, miten asiakkaat ovat interaktiossa brändin kanssa.

9. Oman brändikokemus firmansa perustaja Brian Collins oli loistava puhuja. Hän kertoi kuvaavin esimerkein MailChimpin ja Spotifyn uudelleenbrändäyksistä. Tärkeintä ei ole suunnitella minimaalisin panoksin vaan luoda jotain suurta ja hullua, josta ihmiset ilahtuvat ja jota he rakastavat. Tänä päivänä asiakkaille tehtyä lupausta tärkeämpää on brändistä saatu kokemus.

Brian Collins heitteli yleisölle suunnittelemiaan huulirasvoja
Brian Collins heitteli yleisölle suunnittelemiaan huulirasvoja


10. Päivän päätti Wikipedian CEO, Katherine Maher, jonka mukaan tieto ei ole kriisissä vaan luottamus. Jos ei ole keskinäistä luottamusta ihmisten välillä, isoja päätöksiä ei pystytä tekemään, vaan kaikki ajattelevat vain omia etujaan. Mutta jokainen kriisi on mahdollisuus, jos vain:

1. Yhdistämme voimamme suuremman merkityksen takia

2. Luomme tilaa ratkaisuille, emmekä rajoita ihmisiä turhilla säännöillä

3. Tieto on voimaa ja sen tulisi olla kaikkien saatavilla.

Wikipedian CEO, Katherine Maher
Wikipedian CEO, Katherine Maher


Kaiken kaikkiaan oli upean kiinnostava ja inspiroiva päivä, järjestelyt toimivat moitteetta sekä tapahtumassa oli positiivinen yhteishenki.

Lue muiden päivien highlightit:

Sosiaalisen median tileiltäni löytyy lisää aiheesta. Käy seuraamassa!

LinkedIn
Instagram
Twitter

Haluatko jutella lisää tulevaisuuden markkinoinnin trendeistä? Kerron mielelläni lisää:

Sami Nieminen

Sami Nieminen
Luova johtaja, osakas

sami.nieminen(ät)crue.fi
044 580 1834