Oli hienoa päästä brändäämään aivan uudenlaista palvelua, ja tehdä yhteistyötä kolmen talon osaajien kesken. Visuaalisesta ilmeestä saatiin erottuva, selkeä ja moneen käyttötarkoitukseen taipuva. Projektissa tuli taas paljon uutta oppia, näkemyksiä ja allianssin tavoin yhdessä tehtyä työtä.
– Jenni Hyry, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Elmo
ICT-talo Elmo teki rakennus- ja kiinteistöalan suunnittelu- ja konsulttitoimija A-Insinöörien kanssa keväällä 2020 jotain poikkeuksellista: Yhtiöt solmivat IT-allianssin, jotain mitä ei Suomessa ainakaan tässä mittakaavassa ole ennen nähty. Allianssi palvelee A-Insinöörien noin 800 työntekijän ICT-tarpeita ja sitä hoidetaan avoimuuden ja yhteistyön hengessä – tähtäimenä Suomen paras loppukäyttäjäkokemus.
Allianssi sai nimekseen Anselmo ja brändisuunnittelu luotettiin Elmon markkinointikumppani Creative Cruen käsiin. Kesäkuussa briiffattu projekti tuli saattaa valmiiksi elokuussa, jotta 1.9. päästiin lanseeraamaan sisäisesti uusi palvelumuoto.
Kun brändisuunnittelun tulee kunnioittaa kahden eri yhtiön brändejä ja graafisia linjauksia, on art director mielenkiintoisen haasteen edessä. Kuinka luoda brändi-ilme, joka kunnioittaa molempia osapuolia?
Kahden brändi-ilmeen yhteispelistä vakuuttava visuaalisuus
Markkinointi- ja viestintäpäälliköt Silja Sarkamo A-Insinööreiltä ja Jenni Hyry Elmolta vastasivat selkeän vision mukaisesta briiffin annosta sekä suoraviivaisesta päätöksenteosta. Anselmon brändivärien haluttiin toistavan A-Insinöörien väripaletin turkoosia ja logossa toivottiin olevan elementtejä Elmo-brändistä.
Creative Cruen AD Jani Kiltin tuottamasta kolmesta logoversiosta yksi hyväksyttiin sellaisenaan. Graafiseen ilmeeseen tuotiin A-Insinöörien liikemerkistä tuttuja muotoja sekä aksenttiväriksi jämäkkyyttä Elmon mustasta brändiväristä. Graafisesta ilmeestä tuotettiin joukko ilmesovelluksia, palveluportaalin avausnäkymästä käyntikortteihin, hiirimattoihin, dokumenttipohjiin – ja suklaalevyihin.
“Oli selvää, että ainutlaatuinen palvelumalli ansaitsee oman brändi-ilmeensä. Sen myötä saimme loppukäyttäjälle viestittyä uudesta palvelumallista ja toisaalta palvelua tuottavalle, kahden talon tiimille fiilistä siitä, että olemme aidosti yhtä.”
– Jenni Hyry, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Elmo
Tone of voice: Viestinnällisesti vilpitön Anselmo
Projektin koordinoinnista Cruessa vastannut Creative Lead Riina Rautiainen auttoi Anselmon viestimuotoilussa, jotta brändin tone of voice eli äänensävy saatiin toivottuun mutkattomaan muotoonsa.
Sparraten käytiin läpi palveluportaalin jokainen automaattivastaus, jotta vastaanottajalle jää aukottoman luottavainen olo omien tarpeidensa hyvästä hoitamisesta.
Anselmon pääviestiksi valikoitunut “Häikäisevän hyvää IT-päivää!” painatettiin muun muassa suklaalevyihin, jotka jaettiin A-Insinöörien henkilökunnalle uuden palvelubrändin makeaksi startiksi.
“Pienissä nyansseissa on suuri voima. On eri asia todeta, että palvelupyyntösi on kopattuna ja kysy ihmeessä, jos tarvitset muuta jeesiä – kuin että tukipyyntönne odottaa käsittelyä. Leppoisa äänensävy ei ole itsetarkoitus eikä edes uskottava, jos se ei toteudu asiakaspalvelutilanteessa, mutta tässä tapauksessa sävy on linjassa sen kanssa, mitä asiakas kohtaa helpdesk -numerossa.”
– Riina Rautiainen, Crue
Lopputuloksena brändi-ilmeen lanseeraus aikataulussa
Anselmo saatiin lanseerattua A-Insinöörien väelle etäyhteydellä aikataulun mukaisesti. Kesäaika ja korona heittivät haasteensa tavarantoimituksiin ja viime hetkeen saatiin odottaa, jaettaisiinko brand kit toimipisteisiin vai työntekijöiden koteihin – mutta kaikki oli valmiina, kun h-hetki 1.9. koitti.
Luvut
- 3 logoversiota
- 0 kasvokkaista palaveria
- 4 etäpalaveria
- 12 kärkiviestiaihiota
- 10 ilmesovellusta
- 800 suklaalevyä