Artekno päivitti strategiaansa 2020 ja halusi uudistuksen näkyvän myös verkkosivuilla sekä laajemmin brändissä. Sivustouudistuksessa Crue vakuutti, että on asiakaslähtöisempi ja tuottavampikin tapa tehdä tuote-esite kuin selattava PDF. 

Crue rakensi Arteknolle sähköisen tuotekatalogin. Se toimii muuten kuin mobiili verkkokauppa, mutta siitä voi tehdä tilauksen sijaan tarjouspyynnön. Ratkaisun ansiosta Arteknon ei tarvinnut ryhtyä isoihin järjestelmäintegraatioihin.

Sivustouudistus tukemaan päivitettyä strategiaa

Artekno on suomalainen muovituotteiden, termologistiikan tuotteiden ja elintarvikepakkausten asiantuntija. Arteknon uudessa strategiassa nostettiin kolme osa-aluetta, joihin haluttiin keskittyä: 1. kone- ja laitevalmistus, 2. kylmä- ja kuumalogistiikka sekä 3. elintarvikepakkaukset. 

Liiketoimintaa ohjaavan strategian kolmijako muunnettiin myös uudistetun verkkosivun rakenteeseen. Rakennesuunnitelmaa varten tehtiin hakusana-analyysi oikeiden termien valitsemiseksi. Esimerkiksi termologistiikka-sanaa ei voitu käyttää, sillä eihän kukaan hae sillä Googlesta.

Konkretisoitu kärkiviesti ja uudistunut ilme

Arteknon kärkiviesteissä oli jo ennestään toimiva “Tieto taipuu tuotteeksi”. Cruen tehtäväksi jäi konkretisoida ja visualisoida, mitä tämä tarkoittaa. Aiemman tuotteiden korostamisen sijaan haluttiin nostaa Arteknon suunnitteluosaamista ja Artekno Design -suunnittelutiimiä. Pääkuvan paikan saikin ansaitusti kuva suunnittelijasta.

Uuden ilmeen mahdollistamiseksi järjestettiin kattava kuvauspäivä Arteknon tehtaalla ja suunnitteluosastolla, Kangasalla sekä Luopioisissa. Kuvien avulla nostettiin ihminen ja arteknolainen osaaminen keskiöön, kun aiempi kuvamateriaali oli lähinnä tuotekuvia. 

Verkkokaupan hyödyt ilman verkkokauppaa

Käyttäjäkokemuksen parantaminen näkyy lähes poikkeuksetta myös konkreettisina tuloksina, oli kyse mistä kanavasta tahansa. Arteknon WordPress-sivustolla Woocommercea hyödyntävä verkkokauppamainen tuotekatalogi helpotti asiakaspolkua, ja tarjouspyyntöjä alkoi heti tulla aivan uudella tahdilla. Kaikki tarjouspyynnöt tulevat kootusti sähköpostiin, jolloin henkilökuntaa ajallisesti sitovat puhelintiedustelut sekä tarve suoralle myyntityölle ovat vähentyneet.

Pitkä mutta kannattava prosessi

Arteknon verkkosivu-uudistus sekä brändin kirkastus olivat pitkä prosessi suuren sisältömääränsäkin vuoksi. Monesta osa-alueesta ei ollut aiempaa sisältöä, ja tarvittiin kokonaisuuden ajattelemista uusiksi.

“Aikataulutoiveet olivat alussa ylioptimistiset. Cruella kerroimme, että voimme tehdä uudistukset huonosti määrätyssä aikataulussa tai sitten hyvin. Pitkänä prosessina saimme laadukasta jälkeä, jonka tulokset alkoivat pian näkyä. Sivuston kävijämäärä kasvoi ja erityisesti harppasi sivuston orgaaninen hakukonenäkyvyys”, Cruen luova johtaja Sami Nieminen kuvailee tehtyjä valintoja. 

Samaan prosessiin mahdutettiin myös englanninkieliset sivut Transfluentin WordPressiin integroitavalla lisäosalla. Lisäosalla saa tilattua sisällöille oikean kääntäjän tekemät tekstit suoraan WordPressistä ilman copy-pastetusta.

Sivustouudistuksesta alkanut yhteistyö Arteknon ja Cruen välillä jatkuu tiiviinä, muun muassa digikampanjoiden osalta. Esimerkiksi kesällä 2022 tavoittelimme Tiktokista uusia kohderyhmiä merestä kerättyä muovimateriaalia sisältävälle Artekno Ocean -termotuotesarjalle.

Arteknon markkinointikuva, jossa mies avaa pakkauksen Arteknon markkinointimateriaaleja verkkosivuilla Arteknon markkinointimateriaaleja tietokoneen, puhelimen ja tabletin ruuduilla