Suomen Hiihtoliitto raivaa latua suomalaisen hiihtourheilun eteen: niin maan huiput kuin lajia kokeilevat juniorit saavat liiton tukemana onnistua ja innostua lumilajeissa. Hiihtoliitto kääntyi Creative Cruen puoleen, kun visuaalinen ilme haluttiin uudistaa kertomaan edelläkävijyydestä.

Vuoden 2021 aikana Suomen Hiihtoliitto uudisti visuaalista ilmettään tavoittaakseen kohdeyleisöt tehokkaammin aiempaa vaikuttavammalla visuaalisella kerronnalla. Graafisen ilmeen linjaus kaipasi terävyyttä ja dynaamisuutta.  

Hiihtoliiton markkinointi- ja viestintäpäällikkö Maija Loikkanen tunsi Cruen kädenjäljen entuudestaan. Yhteistyön ja ilmeuudistuksen onnistumisesta hän kiittää etenkin huolellista briiffivaihetta. 

Annan erityistä painoarvoa sille, että toimeksiantoon tutustuessaan mainostoimisto varaa riittävästi aikaa asiakkaan kuunteluun. Maltti briiffivaiheessa edistää ketteriä myöhempiä vaiheita: kun suunta on molemmin puolin kirkas, päästään lopputulokseen kustannustehokkaasti ja ilman turhia kommenttikierroksia. Tämä asenne ja toimitusvarmuus on luonnehtinut yhteistyötämme Cruen kanssa. 

Ilmeuudistus antaa lumen pöllytä

Visuaalinen ilmeuudistus saatiinkin käytännössä kerrasta maaliin. Hiihtoliitolla jo käytössä olleet graafiset elementit, hiutaletunnus ja lumigrafiikka, herätettiin henkiin ja huippuvalokuvaajien valokuvat otettiin isosti käyttöön. Nyt lumi saa pöllytä kunnolla!

Hiutaletunnuksesta tehtiin viivagrafiikka, jotta sitä voidaan hyödyntää isona pintana ilman, että elementti muuttuu raskaaksi ja hallitsevaksi. Oma kädenjälkeni hyödyntää usein kerroksellisuutta ja “broken grid” -asettelua ja se näkyy myös Hiihtoliitossa: ilmesovelluksiin tuotiin kerroksellisuutta, käyttämällä esimerkiksi sävytettyjä valokuvia taustalla, ilmeuudistuksesta vastannut AD Eero Sundvall kertoo.

Kerroksellisuus vaatii kuitenkin lisäkseen tiettyä kurinalaisuutta, Sundvall alleviivaa. Elementit eivät voi olla miten sattuu.

Samaa systemaattisuutta ja toistettavuutta haettiin myös Hiihtoliiton muihin visuaalisiin linjauksiin. Värien käyttö määritettiin liiton toiminteiden mukaan: keltaista käytetään nyt tapahtumissa, pinkki viestii lapsille ja nuorille suunnatun tuoteperheen teemoista. 

 

Hiihtoliiton mainos, jossa on kolme hiihtäjää

Onnistunut ja innostava yhteistyö

Uuteen visuaaliseen ilmeeseen ovat yhteistyön aikana pukeutuneet niin lehti-ilmoitukset, rekkateippaukset kuin digitaaliset mainospinnat. Ilmeuudistus on otettu innostuneesti vastaan niin Hiihtoliitto-organisaation sisällä kuin kumppaneiden parissa

Ilme oli täysin uusi, mutta aivan “Hiihtoliiton näköinen”. Crue nappasi nopeasti kiinni tarpeidemme monista ulottuvuuksista: halun sekä kunnioittaa lajiemme pitkää perinnettä että olla toimialamme rohkea edelläkävijä markkinoinnillisessa näkyvyydessä, Loikkanen kiittelee.

Joskus yhteistyö innostaa yllättävälläkin tavalla:

Vaikken ole kouluvuosien jälkeen suksiin koskenut, Hiihtoliitto-yhteistyön myötä olen jo alkanut katsoa uusia suksia. Ehkä ensi talvena alkaa uusi talviharrastus, Sundvall väläyttelee.

 

Suomen hiihtoliiton markkinointia puhelimien näytöillä Mallikuva rekan sivuun tulevasta Hiihtoliiton mainoksesta Hiihtoliiton markkinointimateriaaleja