Lahden museot sai Cruelta visuaalisen identiteetin, jonka murrettu väripaletti ja harmonisen moderni ilme sopivat viestimään Lahden museoiden palveluista ja välittämään mielikuvaa asiantuntevasta ja nykyaikaisesta maakuntamuseosta ja aluetaidemuseosta.
Lahden museot on alueellinen vastuumuseo ja Lahden eri museotalot kokoava toimija, jonka visuaalinen identiteetti haluttiin saattaa tähän päivään. Logosuunnittelun haasteena oli luoda ratkaisu, joka olisi muotokieleltään yhtenäinen museotalojen erilaisten logojen kanssa.
Yhteinen ilme kokoa museoiden brändit yhteen
Logon muotoilussa päädyttiin kapitaalikirjaimin kirjoitettuun tekstiin, jossa leikitellään kirjaimien muotoilulla kuten Hiihtomuseon ja Radio- ja tv-museo Mastolan logoissa.
Värimaailmasta luotiin harmoninen ja neutraali, mikä toimii myös kun viestitään yhdessä museotalojen värikkäiden identiteettien kanssa. Pääväriksi valittuja beigen ja harmaan eri sävyjä piristävät murretut sininen ja lila.
Visuaalisen ilmeen rakentamiseksi luotiin graafinen elementti, jota voidaan käyttää markkinointimateriaalin kuvittamisessa hillitysti tai erottuvasti. Sen lisäksi osaksi visuaalista ulkoasua valittiin abstrakti aaltoileva taustakuviointi, joka pehmentää muuten geometrisesti jyrkkiä muotoja.
Mitä tehtiin?
- Logosuunnittelu
- Visuaalinen suunnittelu
- Graafinen ohjeisto
- Dokumenttipohjat
Graafinen ohjeisto markkinoinnin ohjaamisen tueksi
Uusi visuaalinen linja kirjattiin graafiseen ohjeistoon, joka sisälsi logon käytön ohjeistuksen, värimäärittelyt, brändi-ilmeen mukaisen typografian ja vaihtoehtoiset kirjasimet sekä ohjeet grafiikan käyttöön. Osana graafista ohjeistoa linjattiin myös kuvien käyttö: murretut sävyt, mustavalkoiset kuvat ja vanhat arkistomateriaalit luovat Lahden museoille ominaisen kuvamaailman.
Logosta tehtiin kaksi vaihtoehtoa, joista asiakas tykästyi myös suunnittelijan suosikkiin. Logoluonnoksesta luotiin lopullinen versio asiakkaan kommenttien pohjalta. Lopputuloksesta tuli tasapainoinen, mutta elävä, kertoo visuaalisen ilmeen suunnittelusta Cruella vastannut Jonna Laukkanen.
Työnkulku projektin aloituksesta ja suunnittelutyöstä valmiisiin materiaaleihin kävi notkeasti ja visuaalinen identiteetti otettiin heti käyttöön uusissa käyntikorteissa sekä kirjepohjissa.