Lomalinja on teemamatkoihin erikoistunut suomalainen matkatoimisto, jonka korkeatasoisilla, räätälöidyillä matkoilla on aina mukana teeman ja kohteet tunteva asiantuntija, kuten ”asiantuntijan matkassa” -tunnuskin kuvaa. Yrityksen juuret ovat Tampereella, jossa Länsilinjat Oy perusti matkatoimiston vuonna 1977 palvellakseen matkustajia kattavammin.

Lomalinja on vuodelta 2017 yksi ensimmäisiä Partner-asiakkaitamme, joiden kanssa markkinointiviestinnän tehokkuutta, tuloksellisuutta ja reagointikykyä seurataan ja kehitetään jatkuvana yhteistyönä.

Lähtökohta ja tavoitteet

Asiantuntijuutta ja erityisiä elämyksiä painottava matkatoimisto vaatii kumppanikseen nopeasti ja ketterästi toimivan mainostoimiston. Nopeissa liikkeissä tarvitaan valmiutta reagoida heti, ja yksi puhelu voi muuttaa lähes koko päivän tekemiset.

Vuonna 2012 alkaneen asiakkuuden aikana olemme toteuttaneet Lomalinjalle useita kampanjoita. Suurimmat rutistukset ovat olleet vuosittain joulukuussa ilmestyvä matkaesite, tammikuussa järjestettävät Matkamessut, verkkosivu-uudistus 2014 sekä MTV3:n mainosvideot.

Creative Crue on minulle päivittäisessä tekemisessä kuin oikea käsi, jonka ansiosta saan työhöni itselleni enemmän aikaa ja resursseja.

– Lomalinjan myyntijohtaja Anu Piiroinen

Luova ratkaisu

Monikanavainen jatkuva mainonta

Yhteisissä viikko- ja kuukausipalavereissa seuraamme dataa Crue Dashboardistamme, analysoimme tuloksia ja ideoimme tulevaa markkinointia. Yksi esimerkki datan pohjalta Lomalinjalle ideoimistamme kampanjoista on MTV3:n mainosvideokampanja joulukuussa 2018. Neljällä mainosspotilla markkinoitiin tulevia matkoja ja vastailmestynyttä kuvastoa. Viestiä asiantuntijoiden räätälöimistä ja opastamista matkoista tuettiin nostamalla asiantuntijoiksi esimerkiksi Folke West, Kari Lumikero, Timo Jutila, Ville Kinos, Minna Lindgren ja Sikke Sumari.

Toinen esimerkki Creative Cruen ideoimasta kampanjasta on Holiday Clubin kanssa yhteistyönä tehty hiihtolomakampanja 2019, joissa matkaesitteet tuotiin hotellihuoneisiin ja matkoja mainostettiin hotellinäytöillä.

Suunnittelemme ja toteutamme asiakkaalle viikoittain printtimainoksia, ja ohjaamme vahvasti printtiin tukeutunutta asiakasta hyödyntämään yhä enemmän kustannustehokasta digimarkkinointia. Suunnittelemme ja toteutamme asiakkaan digimarkkinoinnin kokonaisuudessaan, ja seuraamme ja analysoimme sen onnistumista. Osana jatkuvaa tekemistä suunnittelemme, tuotamme sisällön ja lähetämme asiakkaan viikoittaisen uutiskirjeen sekä vastaamme päivittäisistä some-julkaisuista ja -markkinoinnista eri kanaviin sekä huolehdimme niiden seurannasta.

Kehitämme verkkosivuja jatkuvasti ja luomme esimerkiksi erilaisille matkateemoille mitä erilaisimpia matkoja kokoavia laskeutumissivuja.

Brändikampanja 2018

Lomalinjan kärkiviestiä “Asiantuntijan matkassa saat enemmän” kampanjoitiin näyttävästi Arto Nybergin tähdittämänä Helsingin Sanomien etusivulla ja verkossa Matkamessujen alla alkuvuodesta 2018. Oma kuvaajamme kävi Lontoossa tallentamassa aitoja tilanteita Lomalinjan matkaajista. Kampanja sekä sen printti- ja digi-ilmoitukset lisäsivät asiakkaan verkkosivukävijöitä yli viidellä tuhannella tavalliseen päivään verrattuna. Rohkea ja selkeä yhden kuvan toteutus terävällä viestillä erottui ja innosti kävijät tutustumaan myös muihin matkoihin. Kävijäpiikki on jatkunut myös mainoksen jälkeen.

Toinen esimerkki Lomalinjan tavasta olla matkoissaan ja markkinoinnissaan loistavasti ajan hermolla olivat vuonna 2018 järjestetyt Suomi 100 -teemaiset matkat. Matkoilla tutustuttiin mm. Tampereen historiallisiin tapahtumapaikkoihin asiantuntijaoppaan johdolla. Matkakokonaisuuteen sisältyi myös Teemu Keskisarjan Vapriikissa pitämä 1918-teemainen luento, jota kuulemaan saapui muun muassa presidentti Sauli Niinistö.

 

Matkaesite

Vuosittain ilmestyvä matkaesite on itsessään näyttävä yli 200-sivuinen kokonaisuus, jota markkinoimme messuilla, printissä ja diginä sekä asiakkaan omissa kanavissa uutiskirjeissä ja somessa. Esitteessä yksiin kansiin tiivistetään 80 asiantuntijaa, 320 matkakohdetta ja 80 maata kattava Lomalinjan koko valikoima. Toteutamme Suomen monipuolisimman matkailuesitteen tuotannon tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa aineiston keruusta, taittoon ja painoon asti.

Lomalinja on loistava osoitus siitä, kuinka printti ei ole kuollut, vaan oikein kohdistettuna perustelee paikkansa digikanavilla tuettuna. 30 000 suorapostituksen lisäksi matkailijoita innostettiin Facebook-, Instagram- ja YouTube -kampanjoilla sekä MTV3:n mainosvideokampanjalla tilaamaan matkakuvasto itselleen tai selaamaan verkkoversiota.
Sähköinen matkaesite 2020

Matkamessut

Tammikuiset Matkamessut Messukeskuksessa ovat kuvaston lisäksi asiakkuuden toinen suuri työkokonaisuus. Vastaamme sekä messuosaston suunnittelusta, rakentamisesta että markkinoinnista. Messuosaston ilme vaihtuu vuosittain ja osastoa kehitetään joka vuosi vastaamaan paremmin asiakkaan ja messukävijöiden tarpeita.

Messuosaston rakentamisen lisäksi vuonna 2020 suunnittelimme ja toteutimme messuille teemamatkoista kertovan mobiilipelin. Pelin ideana oli selvittää, millaiselle teemamatkalle pelaaja lähtisi mieluiten. 9 matkateemaa esittelevään peliin oli helppo osallistua osaston tungoksessa, ja yhteystietonsa antamalla osallistui nopeasti matkalahjakortin arvontaan.

Lopputulos

Vuosia kestänyt yhteistyö on vahvistanut Lomalinjan asemaa ja brändiä muiden matkatoimistojen joukossa. Olemme kohdentaneet asiakkaan markkinointia oikeisiin kanaviin, mikä on lisännyt tunnettuutta, parantanut tavoittavuutta sekä tuonut kustannustehokkuutta markkinointibudjettiin.

Ihminen lukee Lomalinja-lehteä kahvin ja konvehtien kanssa. Lomalinjan messuosasto: violetteja kukkia, violetti polkupyörä, lehtiä telineessä. Lomalinjan sovellus kahden tabletin ruudulla.