Espoolainen Salama Brewing Company on noussut pikavauhtia oluenystävien laatumerkiksi. Untappd-sivustolla oluen maistelijat ympäri Euroopan ovat antaneet panimon vahvoille stouteille, ipoille ja sour-oluille huippuarvosteluja. Vuonna 2018 perustettua panimoa pyörittää neljä kaverusta, ja tekeminen on samanaikaisesti tinkimätöntä ja kokeilevan luovaa. Brändin vahva visuaalisuus kytkee Salama Brewingin craft-oluet taiteen kenttään ja on erottuvuustekijä, jota kilpailluilla markkinoilla halutaan tulevaisuudessa entisestään vahvistaa.

Cruen kanssa oli helppoa tehdä hommia ja lopputulos oli sitä, mitä toivottiin.

– Christian Holmlund, toimitusjohtaja, Salama Brewing Company

Tavoitteena liiketoimintaa tukeva markkinointisuunnitelma

Kasvuhakuinen panimo pyysi Creative Cruen apuun, kun tavoitteena oli laatia Salamalle markkinointisuunnitelma, joka tukisi liiketoiminta- ja brändistrategiaa, toisi markkinointiin suunnitelmallisuutta sekä auttaisi viemään Salaman olut-ilosanomaa Euroopan kohdemaihin.

Projektinkulun kuvaus markkinointistrategian ja -suunnitelman luomisesta

Mitä tehtiin?

  • Liiketoimintastragian ja opinnäytetyön läpikäynti
  • Online-ennakkokysely
  • Workshop 1: Liiketoimintastrategia, kohderyhmät, kanavat, mittarit, benchmarkit
  • Workshop 2: Markkinointistrategian ja -suunnitelman läpikäynti sekä markkinoinnin ohjaamisen työkalut
  • Markkinointisuunnitelma tuotettuna yhteisessä näkymässä editoitavaksi Google Slides -aineistoksi
  • Crue-asiakastyytyväisyyskysely

Projektin kulku

Markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma ovat kuin kolikon kaksi puolta tai siamilaiset kaksoset. Markkinointistrategia luo pohjan markkinointisuunnitelmalle; ja markkinoinstrategia tarvitsee selkänojakseen yrityksen liiketoimintastrategista.

Siispä lähtökohtien haltuunottamiseksi Crue otti Salama Brewingin liiketoimintastrategian ja Laurea-ammattikorkeakoulun tekemän opinnäytetyön tutkittavakseen sekä laati Salamalle ennakkokyselyn yhtiön sisäisten näkemysten kartoittamiseksi.

Aineistojen pohjalta Crue valmisteli kaksivaiheisen markkinointi-workshopin.

Ensimmäisessä työpajassa keskityttiin käymään läpi keskeiset liiketoiminta- ja myyntitavoitteet, hahmoteltiin kohderyhmäprofiilit sekä käytiin läpi markkinointikanavat, seurannan mittarit ja kilpailijoiden benchmarkit. Kaikki keskeisiä elementtiä missä tahansa markkinointistrategiassa.

Työpajan jälkeen Cruen strateginen tiimi vetäytyi työstämään aineistoa kasaan. Tässä käytettiin hyödyksi Cruen luomaa työkirjapohjaa, joka tiivistää yhteen aineistoon sekä markkinointistrategian että markkinointisuunnitelman keskeiset elementit, tavoitteet ja sisällöt.

Kahden viikon päähän varattu toinen työpaja keskittyi markkinointisuunnitelman läpikäyntiin, täydentämiseen ja kommentteihin. Samalla käytiin läpi asiakkaan toivomia markkinoinnin ohjaustyökaluja, joiden avulla markkinointisuunnitelma alkaa konkretisoitua varsinaisiksi aikataulutetuiksi toimenpiteiksi.

Workshopissa tarjoiltiin myös joukko prosessissa syntyneitä konseptiaihioita ja sisältöteemoja, joita Salama Brewing voi hyödyntää brändinsä vahvistamiseksi jatkossa.

Hyvällä yhteistyöllä markkinointisuunnitelma, jota on helppo soveltaa käytäntöön

“Markkinointisuunnitelma tiivisti omat ajatukset yhteen dokumenttiin. Kokonaisuus on helppo käsittää ja soveltaa käytäntöön. Yhteistyö oli todella helppoa, enkä varsinaisesti koe, että olisi jotain jäänyt uupumaan. Cruen porukan käynti täällä ja fyysiset tapaamiset olisivat olleet plussaa, mutta koronatilanteesta johtuen luonnollisesti haastavaa. Nähdään myöhemmin panimolla!” – markkinointipäällikkö Joonas Oksanen

Tekijöiltä:

“Markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman laatimiseen löytää netistä lukuisia pohjia, joita hyödyntää. Template on kuitenkin aina vasta kuori: oleellista on käyttää aikaa ja ajatusta siihen, että markkinointisuunnitelma on selkeä, realistinen, tavoitteisiin ja aikaan sidottu sekä helppo toteuttaa. Cruen workshop-mallissa markkinointipäällikkö saa tuekseen Cruen strategiset, luovat ja markkinoinnin dataan vihkiytyneet suunnittelijat, ja usein prosessissa syntyy myös joukko konsepti- ja sisältöideoita asiakkaan hyödynnettäväksi.“
– Riina Rautiainen, Creative Lead

  • Asiakastyytyväisyys 4.8/5  
  • Markkinointistrategia & markkinointisuunnitelman sivuja 36
  • “Hyvää ja huonoa” ideaa  17
  • Maisteltua Salama-olutta 8