Brändiuudistus ja sen mukaiset verkkosivut toivat kasvavan ohjelmistoyrityksen palveluiden laadun ja arvon kunnolla näkyville.

Koud on pieni ja ketterä tamperelainen ohjelmistoyritys, joka on erikoistunut Go-ohjelmointikieleen pohjautuviin ratkaisuihin. Koud oli havainnut, etteivät yrityksen brändi ja sen myötä markkinointiviestintä vastanneet ainutlaatuista osaamista tai tukeneet riittävästi yrityksen tarvetta kasvaa.

Koud tilasi Creative Cruelta brändiuudistuksen, jonka tavoitteena oli luoda yrityksen kasvutavoitteita ja erikoisosaamista ilmentävä ja vahvistava brändi. Koud ei ollut aikaisemmin juurikaan tehnyt markkinointitoimenpiteitä, joten työ aloitettiin suhteellisen puhtaalta pöydältä.

Brändisuunnittelun pohja syntyi yhteisissä työpajoissa, joihin Koudilta osallistui suuri joukko johtoa ja työntekijöitä. Kiinnostus brändityötä kohtaan oli suuri, ja se oli olennaista pienen, matalan hierarkian yrityksen kohdalla. Koudilaisten oma ääni haluttiin saada kuulumaan brändissä, niin Cruen kuin Koudinkin puolesta.

Optimointi ja ekologisuus esille

Brändityöhön sisältyi Koudin ydinarvojen määritteleminen. Joustavuus, ennakkoluulottomuus ja leppoisuus kuulostavat arvoilta, jotka lähes mikä tahansa pieni tai keskisuuri ohjelmistoyritys haluaisi kertoa omikseen, mutta Koudin kohdalla ne ovat totisinta totta. Selkeiden ja arjen toimintaan perustuvien arvojen pohjalta oli hyvä edetä brändin viestien suunnittelemiseen.

Vaikka brändin tekstisuunnittelu tehtiin suomeksi, viestit suunniteltiin rennolla suomen ja englannin sekoituksella, joka sopii Koudin kansainväliseen ja rempseään meininkiin: We are Koud. Our language is Go. Viesteissä haluttiin korostaa erityisesti Go-kielen merkitystä yrityksen toiminnassa sekä optimoituja ratkaisuja, jotka näkyvät paitsi säästöinä, myös ympäristöystävällisyytenä.

Visuaalisessa ilmeessä yhdistyvät metsänvihreät ja kultaiset sävyt, jotka viittaavat ekologisuuteen ja optimoinnin tuomaan lisäarvoon. Korkeaa laatua ja ylellisyyttä viestivä ilme on tarkoituksella suunniteltu eroamaan ohjelmistoyritysten valtavirrasta. Brändi-ilmeeseen kuuluu uusi logo, joka toimii vahvana graafisena elementtinä myös itsenäisesti.

Brändityön pohjalta suunnittelimme Koudille uudet verkkosivut, jotka tukevat sekä myyntiä että uusien koudarien rekrytointia. Crue ja Koud jatkavat kumppanuutta, johon sisältyy muun muassa digimarkkinointia ja sisällöntuotantoa. Yhteistyön tavoitteena on kasvattaa Koudin tunnettuutta ja liiketoimintaa nostamalla markkinoinnin kypsyyttä, eli tehdä siitä tavoitteellista, mitattavaa ja yrityksen strategiaa tukevaa.


“Kun sukelletaan alakohtaisen erikoistumisen syvään päätyyn, kannattaa kääntyä alaan vihkiytyneiden ammattilaisten puoleen. Creative Cruen käsissä Koudin brändi tiivistyi huikealla tavalla sanoiksi ja kuviksi. Brändin taustalla ovat yrityksemme visio, strategia ja arvot, joita pohdiskelimme Cruen kanssa perinpohjaisesti.”

– Tuomo Stamblewski, Koudin toimitusjohtaja

Tutustu Koudin verkkosivuihin →

Koud-ohjelmistoyrityksen verkkosivut tietokoneen ruudulla ja mobiililaitteilla.