Pirkanmaan Talouskatsaus on vuosittainen julkaisu eri toimialojen kehityksestä Pirkanmaalla. Katsaus julkaistaan kerran vuodessa syys-lokakuun vaihteessa yhteistyössä Tampereen kauppakamarin, Pirkanmaan liiton, Pirkanmaan Yrittäjien ja Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampereen kanssa. Vuoden 2020 Talouskatsaukseen toimijat toivoivat aiempaa raikkaampaa ja nykyaikaisempaa ilmettä sekä selkeyttä asetteluun. Aiempien taittotöiden vakuuttamana Creative Cruen tiimi valittiin toteuttamaan uuden ajan Talouskatsausta.
Yhteistyö Cruen kanssa oli mutkatonta ja uusi visuaalinen ilme oli juuri sitä, mitä olimme toivoneet. Saimme myös koko prosessin ajan hyviä kehitysehdotuksia Cruen tiimiltä ja ongelmiin löydettiin aina toimivat ratkaisut. Oikein positiivinen kokemus ja hieno lopputulos!
– Jenna Myllykoski, Tapahtuma- ja viestintäkoordinaattori, Tampereen kauppakamari
Koko paketti Cruelta
Projekti starttasi aloituspalaverilla, jossa sovittiin tarkemmin aikataulut, roolit ja mietittiin yhdessä vuoden 2020 Talouskatsauksen teemaa. Takana oli pirkanmaalaisiakin yrityksiä koetellut koronakevät, joten julkaisussa haluttiin nostaa esiin niitä positiivisia muutoksia, joita yritykset olivat tehneet turvatakseen liiketoimintansa poikkeusoloissa. Katsauksen sisältörakennetta viilattiin kaikkien toimijoiden yhteispalaverissa, jossa päätettiin haastatteluihin mukaan otettavat yritykset ja muun sisällön järjestys.
Creative Crue sai hoidettavakseen visuaalisen suunnittelun, yrityshaastatteluiden toimitustyön sekä kuvitusmateriaalien suunnittelun ja toteutuksen. Creative Lead ja Cruen copywriter Riina Rautiainen otti haastattelu- ja toimitustyön haltuu; Creative Director Sami Nieminen kävi ottamassa haastateltavien yritysten kuvia sekä Talouskatsauksen kansikuvan muiden cruelaisten ylittäessä kiiltäviä, uusia ratikkaraiteita kauniina loppukesän aamuna. Projektin kokonaiskoordinoinnista vastasi projektipäällikkö Malla Ferreira, joka piti napakan otteen tavoitteiden ja aikataulujen mukaisesta etenemisestä sekä asiakasyhteyksistä.
Visuaalisesta suunnittelusta vastannut Creative Concept Jonna Laukkanen taittoi julkaisun kannesta kanteen, niin että taitosta saatiin raikas tilastojen visualisointeja myöten. Tilastot saatiin vasta lähellä julkaisuajankohtaa, joten niiden visualisointi tehtiin viimeisimpänä. Jonna vastasi myös oheismateriaalin tuotannosta pirkanmaantalous.fi-sivuston taustakuvasta julkistustilaisuuden taustavideoon ja somen nostokuviin asti.
Lopputuloksena toimijoiden tavoitteet täyttävä julkaisu
Lopputuloksena saatiin taitollisesti, sisällöllisesti ja kuvamaailmaltaan toimijoiden tavoitteet hyvin kohtaava julkaisu. Kansikuvasta tuli asiakkaan mielestä paras mitä on ollut ja haastatelluista yksi totesi case-artikkelin olleen paras heistä kirjoitettu. Talouskatsauksen yleisilme rauhoittui selkeällä rakenteella ja tasapainoisilla väreillä. Tilastot tuotiin esiin selkeästi ja visuaalisesti mielenkiintoisesti.
Digitaalinen julkaisualusta antoi mahdollisuuden taittaa tilastot ja trendigraafit omille sivuilleen, kun sivumäärä ei ollut rajattu. Lukijoita kiinnostava data on helposti tarkasteltavissa ja samaa aineistoa pystyttiin hyödyntämään myös Talousfoorumin esitysaineistoissa sekä verkkosivuilla.
– Jonna Laukkanen, Creative Consept
Tutustu Pirkanmaan Talouskatsaus 2020 -sähköiseen julkaisuun täältä.