Kun yrityksen työtä on ratkaista monimutkaisia strategisia ongelmia tuomalla selkeyttä ongelman rakenteeseen, täytyy brändin tukea markkinointia ja myyntiä yksinkertaisin ja helposti lähestyttävin keinoin.
STE Analytics on ainutlaatuinen asiantuntijayritys, joka käyttää systeemidynamiikkaa monimutkaisten strategisten ongelmien ratkaisemiseen ja organisaatioiden liiketoimintaymmärryksen kasvattamiseen.
Yritys aloitti toimintansa vuonna 1997 metsäteollisuuden päätöksentekoprosessien tukemisen parissa, mutta sittemmin STE Analytics on laajentanut asiakaskuntaansa muille teollisuudenaloille, palvelualalle sekä julkisten ja yhteiskunnallisten palveluiden piiriin.
Yrityksen asiakaskunta on erittäin uskollista, ja yrityksen konsulttien tarjoama asiantuntijuus on niin spesifiä, ettei sille löydy suoranaisia kilpailijoita ainakaan Suomen rajojen sisältä. Menetelmän psykologinen ja inhimillinen puoli on lisäksi niin merkittävä, ettei esimerkiksi niin sanottuun big dataan tai tekoälyyn perustuvilla ratkaisuilla ole mahdollista saavuttaa vastaavia tuloksia.
Liiketoiminnan kansainvälinen kasvattaminen ja uusien asiantuntijoiden rekrytoiminen oli silti ollut yritykselle haastavaa, sillä markkinointia ei tehty johdonmukaisesti, eikä sen taustalla ollut strategisesti suunniteltuja konsepteja tai brändiä.
STE Analytics löysi Creative Cruesta yhteistyökumppanin markkinointiin ja brändityöhön. Yhteistyö käynnistyi työpajoilla, joissa Cruen tiimi tutustui STE Analyticsin liiketoimintaan ja asiakkaisiin sekä siihen mitä systeemidynamiikka on. Opimme, kuinka sen pohjalta rakennettujen kausaalimallien ja simulaatioiden avulla on mahdollista tukea strategista päätöksentekoa, saada uusia oivalluksia, ja saavuttaa muita hyötyjä.
Arvot pohjalla, hyödyt pinnalla
Yhteistyön alusta asti kävi selväksi, että STE Analytics arvosti Cruen asiantuntijoiden paneutumista yrityksen toimintaan ja kykyymme pukea heidän monimutkaisia konsulttipalveluitaan selkeiksi myynnillisiksi viesteiksi ja visuaalisiksi esityksiksi.
Kärkiviestien suunnitteluvaiheessa nousi vahvasti esille, että tärkein STE Analyticsin asiakkailleen tarjoama hyöty on luottamus päätöksentekoon. Samalla kun konsultit löytävät yksinkertaiset rakenteet monimutkaisten järjestelmien taustalta, he pystyvät johtamaan löydöksistä konkreettisia ratkaisuja ja ennakoimaan erilaisten päätösten lopputuloksia.
Uusi näkökulma tuo varmuutta päätöksentekoon on STE Analyticsin brändin selkeä ydinviesti, johon tiivistyy arvokkain hyöty palvelusta. Viestin takana ovat myös yrityksen keskeiset arvot, jotka määriteltiin brändiuudistuksen yhteydessä. Niihin kuuluvat rehellinen ja läpinäkyvä toiminta, korkea laatu, faktoihin luottaminen sekä rakenteen yksinkertaisuuteen uskominen.
Brändin visuaaliseen uudistukseen kuuluu uusi logo, jonka pehmeät muodot kuvaavat helposti lähestyttävää organisaatiota. Vahva brändiväripaletti puolestaan kommunikoi voimakasta asiantuntijuutta ja luotettavuutta. Brändikuvituksena käytetään valokuvia, joissa luonnollisia asioita ja tilanteita tarkastellaan erilaisista näkökulmista. Kuvat tuovat esiin systeemistä ajattelua ja uusien perspektiivien merkitystä.
Laaja sivusto laajaa osaamista esittelemään
Brändin pohjalta suunnittelimme STE Analyticsille uudet verkkosivut. Sivuista suunniteltiin myyntiä vahvasti tukevat. Sekä systeemidynamiikan merkityksestä, yrityksen laajasta asiakasymmärryksestä että menetelmän lukuisista asiakashyödyistä kerrotaan sivustolla laajasti ja yksityiskohtaisesti. Crue vastasi sivujen sisällöntuotannosta sekä suomeksi että englanniksi, ja käännöstoimistokumppanin kanssa tuotettiin suppeammat saksankieliset sivut.
Pääsimme myös viemään brändin tuoreeltaan painettuun muotoon messuesitteisiin, jotka suunniteltiin myös suomeksi sekä englanniksi ja käännettiin saksaksi.
Cruen ja STE Analyticsin kumppanuus jatkuu, ja siihen sisältyy muun muassa jatkuvaa digimarkkinointia, monipuolista sisällöntuotantoa ja markkinoinnin jatkuvaa tarkastelua ja kehittämistä. Suuntaa ohjaavat brändiopas, Crue Dashboard ja säännölliset yhteiset palaverit – sekä toki aito kiinnostus kumppanin liiketoiminnan kasvattamiseen.