Vincit Solutions koki, ettei sillä ollut emobrändi Vincitin alla riittävästi näkyvyyttä – eikä löydettäviä verkkosivuja. Emobrändin brändiuudistuksen lähestyessä oli myös Vincit Solutionsille oikea aika miettiä brändihierarkia kuntoon ja vahvistaa oman brändin ilme ja ääni tukemaan B2B-myyntiä. Uudistettu brändi konkretisoitui muun muassa omiin verkkosivuihin sekä brändikäsikirjaan, josta brändin graafinen ohjeisto sekä tone-of-voice eli puhetapa on helppo ottaa osaksi brändiviestintää.

VincitEAM-tuote edellä brändityöhön

Brändin kirkastusta lähdettiin edistämään Cruen workshop-mallin mukaisesti ennakkokyselyllä sekä konseptisuunnittelun käynnistävällä strategiatyöpajalla. Brändin kärjeksi sijoitettiin kunnossapitojärjestelmä VincitEAM ja sen taakse omana yrityksenään ylpeästi seisomaan Vincit Solutions. Osana brändityötä pohdittiin niin yhdessä kuin asiakkaan tiimin kesken tuotteen eli kunnossapitojärjestelmän nimeä ja mahdollisia vaihtoehtoja sille.

Ohjelmiston tärkeimmät hyödyt avattiin erikseen eri käyttäjäryhmille ja teollisuuden aloille. Kohderyhmille ideoitiin puhuttelevat kärkiviestit ja kullekin rakennettiin omat sivunsa. Verkkosivuston käyttäjälähtöinen navigaatio rakennettiin niin, että VincitEAMin eri käyttäjäryhmät sekä toimialojen edustajat pystyvät helposti näkemään, miten juuri heidän toimintansa hyötyisi monipuolisesta kunnossapitojärjestelmästä.

Verkkosivujen sisällöntuotannossa hyödynnettiin hakusana-analyysiä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi. Kun Googlesta vaikkapa haetaan “energiateollisuuden kunnossapitojärjestelmää”, on VincitEAM orgaanisesti ykkösenä. Sivustotyön tuloksena VincitEAM siis löytyy huomattavasti aiempaa paremmin. Lisäksi kohdistettua kampanjointia ja hakusanamainontaa voidaan tehdä tehokkaammin, kun sivut toimivat valmiiksi mietittyinä laskeutumissivuina eri kohderyhmille.

Erottuvasti omannäköiset verkkosivut

Kun brändiattribuutit ja missio oli kirkastettu mieliin, konkretisoitiin brändityöpajassa brändin look & feel.

Cruen muutaman vaihtoehdon kera esittelemässä sini-oranssissa värimaailmassa oli toisten sivustojen benchmarkkauksessa asiakkaan toivomaa erottuvuutta ja rohkeutta:

Värimaailma on inasen odotettua hevimpi, mutta toisaalta juurikin rohkea. Visut värimaailmaan upotettuna toimivat hienosti, Vincit Solutionsin CEO Juuso Jankama kuvaili ensifiiliksiä sivustoleiskoista.

Työ eteni verkkosivuston prototyypin kautta SEO-optimoidun ja mobiililähtöisen vinciteam.fi-verkkosivuston julkaisuun elokuussa 2022.

Cruen pikavinkit käyttäjälähtöiseen verkkosivuun

  • Lähde ajatuksesta, mitä potentiaalinen asiakas sivulta tarvitsee ja huomioi käyttäjäpolku.
  • Muista, että asiakkaan täytyy myös löytää sivuillesi. Älä unohda SEO:a.
  • Pidä sivut selkeinä ja tekstimäärä silmäiltävänä. Selkeyttä parantavat esimerkiksi luettelot, karusellit ja eritasoiset otsikoinnit.
  • Kerro sisältö kuvin ja videoin. Esimerkiksi näytä konkreettisesti, miltä myyty ohjelmisto näyttää.
  • Älä pelkää värejä, saavutettavuus huomioiden tietenkin. Pienestikin käytetty tehosteväri lisää houkuttelevuutta.

Brändiuudistuksen rinnalla ja sen jälkeen Crue loi yhdessä Vincit Solutionsin kanssa muun muassa messuilmeen Teknologia 2022 -messuille sekä tuki some-presenssiä uuden brändin mukaisesti. Projektin aikana asiakas myös vahvisti omaa markkinointipanostustaan rekrytoimalla oman markkinointiosaajan, jonka kanssa digimarkkinointia on yhdessä viety eteenpäin.

Crue ymmärsi meidän tilanteemme ja tarpeemme hyvin alusta asti. Yhteistyö on ollut tehokasta ja toimivaa, ja se on jatkunut verkkosivuprojektin jälkeenkin tukemassa meidän omaa markkinointiamme, Jankama kiittelee yhteistyötä.

VincitEAM-kunnossapitojärjestelmän verkkosivut VincitEAM-kunnossapitojärjestelmän materiaaleja verkkosivuilla