Sami Nieminen
16.12.2021 3 minuuttiaUusimpien Traficomin linjausten mukaisesti sivustokäyttäjien on voitava käyttää verkkosivustoa ilman evästeitä. Traficom antoi 13.9.2021 EU:n tietosuoja-asetukseen pohjautuvan tarkennetun evästeohjeistuksen, jonka mukaan käyttäjän tulee antaa selkeä suostumus evästeiden käyttöön.
- ”Suostumuksen on oltava aktiivinen tahdonilmaisu, joten suostumusta ei voida antaa vaikenemalla, valmiiksi rastitetuilla ruuduilla tai jättämällä jokin toimi toteuttamatta”.
- ”Evästebannerissa ei saa olla valmiiksi raksittuja ruutuja tai ”päällä” asennossa olevia liukukytkimiä ei-välttämättömien evästeiden osalta”.
- ”Lisäksi kieltäytymisen tulee olla yhtä helppoa kuin suostumuksen antamisen. Tällä tarkoitetaan evästeiden tapauksessa sitä, että suostumuksen antamisen ei-välttämättömien evästeiden käyttöön ei tule olla yksinkertaisempaa, kuin niiden käytöstä kieltäytymisen”.
- ”Kun suostumus hankitaan sähköisesti vain yhdellä hiiren klikkauksella, näytön pyyhkäisyllä tai näppäimistön painalluksella, käyttäjien on voitava kieltäytyä suostumuksesta ja peruuttaa suostumus yhtä helposti”.
- ”Suostumuksen peruuttamisen tai jo annettujen asetusten muuttamisen tulee onnistua käyttäjän kannalta mahdollisimman yksinkertaisella tavalla”.
- ”Palveluntarjoajan tulee kyetä jälkikäteen osoittamaan saamansa suostumus evästeiden ja muiden näihin rinnastettavien tietojen tallentamiselle ja käytölle”.
Lähde: Traficom.
Evästeiden hyväksyminen
Evästeiden hyväksyntä kannattaa tehdä Cookiebotin avulla, joka hoitaa asiat suhteellisen automaattisesti. Kannattaa kuitenkin huomata, että esimerkiksi Google Analyticsin ja Adsin sekä Facebook-pikselin seurannat eivät voi olla pakollisia.
Olemme Cruella jo nähneet, että koska dataa ei enää kerry sivustovierailijoista kuten ennen, kävijämäärät ovat analytiikassa “romahtaneet”. Tämä puolestaan vaikuttaa muun muassa konversioseurantaan ja kohdentamiseen. Esimerkiksi Google Ads -mainosten hinnoissa on nähtävissä nousua, koska kohdentaminen on heikompaa.
No, miten toimia ilman evästeitä?
Palveluntarjoajana sinulla on kaksi vaihtoehtoa.
- Valitse riippumaton ja maksullinen seurantaohjelmisto, kuten kevyt ja helppokäyttöinen Plausible.io tai järeämpi Matomo.org. Näiden avulla saat kerättyä kävijädatan omiin käsiisi ilman evästeitä. Ne eivät kuitenkaan ole yhtä laajoja ja yksityiskohtaisia kuin Google Analytics. Lisäksi filtteröintimahdollisuudet ovat rajalliset. Google Analytics kannattaa kuitenkin säilyttää rinnalla, jotta esimerkiksi digitaalinen markkinointi toimii paremmin.
- Odotat, että Google Analyticsistä julkaistaan evästeetön versio. Google lupaili jo viime keväänä, että sellainen on tulossa, ja veikkaisimme, että raju pudotus sivustodatan määrässä kiihdyttää kehitystä. Milloin se tulee, on kuitenkin vielä kysymysmerkki.
Suosittelemme kaikille sivustoasiakkaillemme, että sivustoille asennetaan ainakin väliaikaisesti riippumaton seurantaohjelmisto. Näin kävijädata pysyy vertailukelpoisena ja relevanttina. Lisäksi data pysyy omissa käsissäsi ja on vietävissä eri työkaluihin.
Kun Analyticsistä julkaistaan evästeetön versio, se kannattaa asentaa välittömästi.
Evästeettömästä kävijäseurannasta on myös se hyöty, että ärsyttävät evästehyväksynnät voi jättää jatkossa kokonaan pois, paitsi esimerkiksi verkkokaupoissa. Data ei ole niin laadukasta, mutta asiakkaan käyttökokemus on parempi.