Blogi

Googlen algoritmipäivitys tulee – mitä se tarkoittaa ja mihin jokaisen markkinoijan tulee varautua?

Joko kuulit Googlen algoritmipäivityksestä, joka julkaistaan kesäkuussa 2021? Ehkä kuulit, mutta sivuutit aiheen? Nyt viimeistään on korkea aika investoida hetki ja perehtyä muutokseen, sillä se koskee jokaista verkkosivuja ylläpitävää yritystä ja pakottaa tarkastelemaan kotisivujen toimivuutta entistä kriittisemmin.

Listasimme tärkeimmät algoritmin mukanaan tuomat muutokset ja laadimme tarkistuslistan asioista, jotka kannattaa tsekata NYT.

Mikä on Googlen algoritmipäivityksen taustalla?

Tavoitteena Googlella on parantaa entisestään käyttökokemusta nettisivuilla vieraileville. Käyttökokemus tulee vaikuttamaan sivuston laatupisteytykseen ja hakukonenäkyvyytteen. Google on jo aiemmin siirtynyt “mobile first” -ajatteluun eli responsiivisuus (mobiilikäyttäjäystävällisyys) ovat yhä tärkeämmässä roolissa.

Mihin algoritmipäivitys käytännössä vaikuttaa?

Jos yrityksen kotisivujen laatupisteet tippuvat, vaikuttaa se yrityksen näkyvyyteen Googlen orgaanisissa hakutuloksissa, mutta myös Google maksullisessa mainonnassa ja some-markkinoinnissa. (Kyllä: Myös somen hakukoneoptimointi on syytä laittaa kuntoon. Hakukone indeksoi sivustoja ja linkkejä, ja some-kanavien hakukoneoptimointi auttaa yritystä näkymään paremmin myös hakukoneissa.)

Miten Google arvioi sivuston käyttökokemusta?

Käyttökokemus arvioidaan mobiilikäyttäjät edellä. Tarkasteltavia aspekteja ovat sivuston suorituskyky, mobiilikäytettävyys, tietoturva, HTTPS:n käyttö ja mainoskokemus. (Lue lisää täältä).

Miten Googlen laatupisteisiin voi vaikuttaa?

Google-laatupisteet ja siten sivuston sijoittuminen Googlen orgaanisessa haussa ja maksetussa mainonnassa määräytyy jatkossa seuraavien “Core Web Vitals” -tekijöiden kautta:

Sivuston latausnopeus eli Largest Contentful Paint (LCP):

  • Hakukone mittaa verkkopalvelun ja sivuston tärkeimmän sisällön latautumisnopeutta:
  • koodin (scripts) latautuminen
  • kuvien koko ja optimointi
  • fonttien latautuminen
  • HTML
  • muut, kuten: CSS, fetch, XHR, muu media, muut sivuston osat

Sivuston interaktiivisuus eli Fist Input Delay (FID)

eli klikattavuus käyttäjälle. Tämä tarkoittaa, että sivusto reagoi nopeasti sivuston käyttäjän toimenpiteisiin eli asioita alkaa tapahtua heti, kun kävijä painaa nappia. Hyvin suunniteltu sivu on interaktiivinen alle 100-millisekunnissa. Sivustossa ei saisi tuntua viivettä missään vaiheessa.

Visuaalinen vakaus eli Cumulative Layout Shift (CLS)

eli visuaalisten asettelujen muuttuminen sivustolla. Meille jokaiselle on varmasti käynyt joskus niin, että verkkosivulla ollessa on halunnut palata taaksepäin johonkin asiaan ja klikatessa “peruuta”, “palaa” tai “pois”, on nappi siirtynyt ja vahingossa on tullut klikanneeksi jotain esimerkiksi ostoskoriin.

CLS koskee siis sivuston elementtejä, kuten lomakkeita, linkkejä tai painikkeita, jotka hypähtävät sivustolla eri paikkaan. Mitä vakaampi sivu on visuaalisesti, sitä parempi käyttökokemus.

Näiden lisäksi merkittävä painoarvo on seuraavilla tekijöillä:

  • Sivuston mobiiikäytettävyys:
    • yleinen käyttäjäystävällisyys
    • sisällön skaalautuvuus
    • sisällön sujuvuus ja luettavuus
    • sivujen rakenne
    • sivuston saavutettavuus
  • Turvallinen selaus
  • HTTPS
  • Mainoskokemus

Check list: Mitä pitää tehdä?

  • Voit helposti testata sivustosi nopeuden esimerkiksi näillä työkaluilla:
    Page Speed Test
    Pingdom
    GT Metrix
  • Paranna latautumisnopeutta saamasi tarkistuslistan avulla, optimoi mm. kuvakoot ja poista hidastavat, tarpeettomat elementit.
  • Paranna käyttökokemusta rajaamalla pop-up -ikkunat minimiin.
  • Käy sisällöt läpi tarkastellen SEO-optimointia:
    • Tee hakusana-analyysi ja huomioi hakutermit sisällöntuotannossa
    • Varmista, että hyödynnät monipuolisesti ja riittävän usein hakusanoja
    • Tarkista, että sisältö on selkeää, helposti luettavaa ja loogista
    • Varmista, että sisältö on myös ajantasaista
    • Tarkista kuvien hakukoneoptimointi ja lisää alt-tekstit hakukoneita ja saavutettavuutta silmällä pitäen.
  • Varmistan sivuston turvallisuus, esim. Google Search Consolen turvallisuusraporttia hyödyntäen.
  • Optimoi some-sisällöt, mm. kuvien vaihtoehtoiset tekstit.

Jos sivustosi rakenne ja koodi ei kaikesta huolimatta taivu muutoksiin, starttaa pikimmiten nettisivuprojekti. Pitkällä aikajänteellä toimivaksi suunniteltu verkkosivusto palvelee paremmin markkinointi- ja myyntitavoitteitasi, kuin huonoa käyttökokemusta tarjoava sivu, joka on parannettavissa vain osittain.

Lisää aiheesta mm. täällä:

 

Haluatko, että Crue konsultoi nykyisen verkkosivustosi toimivuuden ja kehityskohteet?

Ota yhteyttä

Lue myös