
Creative Crue
28.5.2021 3 minuuttiaJoko kuulit Googlen algoritmipäivityksestä, joka julkaistaan kesäkuussa 2021? Ehkä kuulit, mutta sivuutit aiheen? Nyt viimeistään on korkea aika investoida hetki ja perehtyä muutokseen, sillä se koskee jokaista verkkosivuja ylläpitävää yritystä ja pakottaa tarkastelemaan kotisivujen toimivuutta entistä kriittisemmin.
Listasimme tärkeimmät algoritmin mukanaan tuomat muutokset ja laadimme tarkistuslistan asioista, jotka kannattaa tsekata NYT.
Tavoitteena Googlella on parantaa entisestään käyttökokemusta nettisivuilla vieraileville. Käyttökokemus tulee vaikuttamaan sivuston laatupisteytykseen ja hakukonenäkyvyytteen. Google on jo aiemmin siirtynyt “mobile first” -ajatteluun eli responsiivisuus (mobiilikäyttäjäystävällisyys) ovat yhä tärkeämmässä roolissa.
Jos yrityksen kotisivujen laatupisteet tippuvat, vaikuttaa se yrityksen näkyvyyteen Googlen orgaanisissa hakutuloksissa, mutta myös Google maksullisessa mainonnassa ja some-markkinoinnissa. (Kyllä: Myös somen hakukoneoptimointi on syytä laittaa kuntoon. Hakukone indeksoi sivustoja ja linkkejä, ja some-kanavien hakukoneoptimointi auttaa yritystä näkymään paremmin myös hakukoneissa.)
Käyttökokemus arvioidaan mobiilikäyttäjät edellä. Tarkasteltavia aspekteja ovat sivuston suorituskyky, mobiilikäytettävyys, tietoturva, HTTPS:n käyttö ja mainoskokemus. (Lue lisää täältä).
Google-laatupisteet ja siten sivuston sijoittuminen Googlen orgaanisessa haussa ja maksetussa mainonnassa määräytyy jatkossa seuraavien “Core Web Vitals” -tekijöiden kautta:
eli klikattavuus käyttäjälle. Tämä tarkoittaa, että sivusto reagoi nopeasti sivuston käyttäjän toimenpiteisiin eli asioita alkaa tapahtua heti, kun kävijä painaa nappia. Hyvin suunniteltu sivu on interaktiivinen alle 100-millisekunnissa. Sivustossa ei saisi tuntua viivettä missään vaiheessa.
eli visuaalisten asettelujen muuttuminen sivustolla. Meille jokaiselle on varmasti käynyt joskus niin, että verkkosivulla ollessa on halunnut palata taaksepäin johonkin asiaan ja klikatessa “peruuta”, “palaa” tai “pois”, on nappi siirtynyt ja vahingossa on tullut klikanneeksi jotain esimerkiksi ostoskoriin.
CLS koskee siis sivuston elementtejä, kuten lomakkeita, linkkejä tai painikkeita, jotka hypähtävät sivustolla eri paikkaan. Mitä vakaampi sivu on visuaalisesti, sitä parempi käyttökokemus.
Jos sivustosi rakenne ja koodi ei kaikesta huolimatta taivu muutoksiin, starttaa pikimmiten nettisivuprojekti. Pitkällä aikajänteellä toimivaksi suunniteltu verkkosivusto palvelee paremmin markkinointi- ja myyntitavoitteitasi, kuin huonoa käyttökokemusta tarjoava sivu, joka on parannettavissa vain osittain.
Tutustu palveluihimme täältä ja kysy lisää
Ota yhteyttäOletko koskaan marssinut edestakaisin supermarketin hyllyjen välissä hikikarpalot ohimolla valitsemassa jotain, mitä tiedät tarvitsevasi, mutta
Vuosi on vaihtunut, ja vaikka monet asiat ovat murroksessa, on varmaa että Google pysyy edelleen
Cruecastin neljännessä jaksossa mukana ovat Cruen luova johtaja Sami ja hallituksen neuvonantaja Vesa, jotka keskustelevat