Mirva Perkiö
28.9.2022 3 minuuttiaGoogle ilmoitti maaliskuussa 2022, että Universal Analytics (UA) lopettaa uuden datan keräämisen 1.7.2023. Jotta yrityksesi analytiikka ei tuolloin jää tyhjän päälle, kannattaa vaihtoehtoinen dataseuranta ottaa käyttöön viimeistään nyt. Google Analytics 4 eli lyhyemmin GA4 kannattaa ottaa käyttöön vanhan seurannan rinnalle keräämään dataa vähintään puolta vuotta ennen Universal-version kuoppaamista.
Syyt Googlen muutoksille ovat moninaiset, mutta isoina tekijöinä ovat ainakin evästeisiin pohjautuva seuranta sekä GDPR-säädökset.
GA4:n hyödyt
Vaikka data ei GA4:ssa olekaan enää samalla tavoin yksilöitävissä IP-osoitteeseen, kuten aiemmassa versiossa, on siinä edeltäjäänsä verrattuna monia parannuksia. Muun muassa tekoäly pääsee näyttämään tehonsa. Tekoälyn koneoppimisen ansiosta GA4 osaa esimerkiksi tehdä erilaisia tekoälyennusteita kohderyhmien käyttäytymisestä.
GA4 seuraa aiempaa paremmin käyttäjäpolkua, kuten kulkua ja toimintoja, sillä nyt yksittäisten istuntojen ja sivulatausten sijaan seurataan tapahtumapohjaista dataa. Tapahtumista (events) on valmiita suosituksia, joiden lisäksi mukautetuilla tapahtumilla voidaan seurata juuri yrityksen yksilöllisen strategian näkökulmasta luotuja tapahtumia.
Tarjolla on myös aiempaa edistyneempi perusseuranta, kun GA4:n seuranta nappaa kiinni esimerkiksi sisäisistä hauista, upotettujen videoiden katseluista, sivuston scrollauksista tai vaikka esitteen latauksista.
Nyt on aika toimia
Vaikka ensi kesä tuntuu vielä kaukaiselta, kannattaa GA4 laittaa vanhan järjestelmän rinnalle rullaamaan ja keräämään dataa mahdollisimman pian. Näin uudella alustalla on dataa jo valmiina ja esimerkiksi analytiikan tavoitteet eli goalit ovat varmasti kunnossa lopullisen vaihdoksen tapahtuessa.
1.7.2023 on useimpien käyttämän Standard-tason “eräpäivä”, mutta maksullisella 360-tasolla on muutama kuukausi enemmän aikaa, 1.10.2023 asti. GA4:n standard-versio on edeltäjänsä tavoin maksuton.
Kun UA lopettaa datan keräämisen, sinne aiemmin kertynyttä dataa pystyy katsomaan vielä puolen vuoden ajan. Google suositteleekin ottamaan aiemman datan talteen viimeistään tänä aikana.
Vaikka GA4 on saanut kiitosta tulosten seurattavuuden selkeydestä, on siihen kohdistunut myös kritiikkiä hankalakäyttöisyydestään ja siitä, että käyttö vaatii perehtyneisyyttä. Siksikin uuden analytiikkajärjestelmän omaksumiselle kannattaa antaa aikaa ja ottaa se käyttöön mahdollisimman pian vanhan rinnalle.
Google Analytics 4 -käyttöönotto Cruelta
Jokainen GA4-käyttöönotto on omanlaisensa kevyehkö prosessi. GA4-yhdistämisessä vaikuttaa esimerkiksi, onko sivustolla jo käytössä Google Tag Manager. Lisäksi hyödylliset Google Analytics 4 -tavoitteet tulee aina määritellä sivustokohtaisesti, jotta ne tukevat yrityksen yksilöllisiä tavoitteita.
Sen, millainen työ juuri teidän sivustollenne on laittaa GA4-analytiikka kuntoon, saat tietää pyytämällä Cruelta yksilöllisen, maksuttoman tarjouksen.
Tarjoamme Plausiblea GA4:n rinnalle tukemaan dataa
Mikäli kaipaat Google Analytics 4:n rinnalle muita evästeettömiä analytiikkaseurannan työkaluja, suosittelemme Plausiblea. Plausible.io on kevyt ja helppokäyttöinen vaihtoehto, jota asiakkaamme ovat hyödyntäneet Google Analyticsin datan rinnalla. Plausiblessa on Googleen verrattuna vähemmän dataa, mutta se on oiva työkalu, jos haluaa esimerkiksi täydentää GA4:n dataa ja verrata, paljonko dataa jää evästeissä GA4:n haavin ulkopuolelle.
Kaikki data yhdessä paikassa Crue Dashboard Premiumilla
Uutukainen, Googlen oikuista riippumaton Crue Dashboard Premium -raportointimallimme kokoaa kaiken oleellisen datan yhteen selkeään raporttiin. Yhdestä raportista on helppo seurata niin verkkosivujen kuin esimerkiksi somen tai Google Adsin dataa. Tarvittaessa siihen voidaan integroida vaikka myyntidataa sisäisistä järjestelmistä.