Blogi

Kolme vinkkiä somemarkkinointiin

Cruen Digital Media Manager Anna Salminen vastaa asiakkaidemme digitaalisen markkinoinnin suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta ja konsultoinnista. Salminen vetää myös suosittuja, asiakaslähtöisiä Crue-koulutuksia, joiden myötä asiakasyrityksemme saa asiantuntija-analyysin somekanaviensa toimivuuteen ja vinkit somemarkkinoinnin tehostamiseen.

Salminen painottaa, ettei somen tulisi olla yrityksessä pakollinen paha, jonne tuupataan sisältöä, joka ei kiinnosta. Sisältösuunnitelma on kaiken lähtökohta: siinä tulisi huomioida kohdeyleisö, yrityksen toimiala sekä sisältöpilarit, joiden ympärille sisältöjä tuotetaan. Lisäksi olisi hyvä muistaa hashtagit ja ajastaminen, joilla haetaan parempaa näkyvyyttä.

“Moni yritys unohtaa hashtagit, jotka ovat yhä tärkeämmässä roolissa näkyvyyden kannalta – varsinkin Instagramissa. Instagram puskee algoritmejaan siihen suuntaan, että aihetunnisteita käytettäisiin entistä enemmän tiedonhakuun.”

Näihin ja muihin aiheisiin voi sukeltaa Cruen puolen päivän koulutuksessa. Tässä jo muutama vinkki somemarkkinoinnin toteuttajalle:

CRUE-VINKIT SOMESSA MAINOSTAVALLE:

Tee onnistuneet hashtagit

Paras cocktail hashtageissa eli aihetunnisteissa ovat omaan brändiin liittyvät hakusanat (#creativecrue, #partofthecrue), laajat hakusanat (#mainostoimisto #tampere) sekä aihespesifit hakusanat (#somefi #somemarkkinointi #somekoulutus #somevinkit). Sopiva määrä on 10-15 aihetunnistetta per postaus.

Testaa ja analysoi, mikä sisältö toimii

Kohderyhmälähtöinen sisältösuunnittelu ja laadukas sisällöntuotanto on avain. Somessa ei toimi “myy, myy, myy” vaan “auta, oivalluta, viihdytä”. Panosta muutama tunti siihen, että analysoit yrityksesi sisällöistä, mikä toimii sekä benchmarkaa kilpailijoilta, mikä heillä toimii. Sitten rohkeasti kokeilemaan eri sisältötyyppejä.

Ymmärrä kanavien logiikka

Kun TikTok tuli markkinoille ja alkoi viedä nuorta kohderyhmää Instagramilta, loi Instagram IGTV-omaisuuden, joka mahdollistaa pidemmät videot. Kun tämä ei toiminut, tuli rinnalle TikTok-videoiden pituutta imitoiva Reels-toiminta. Kanavat haluavat pitää kävijät luonaan. Kun asiakas toimii halutulla tavalla, sitä suositaan. Siten myös mainostajan tulee kyetä luomaan sisältöä, jonka parissa kohderyhmä viihtyy mahdollisimman pitkään.

Hanki tarvittua taustatukea

Yritysten valmiuden somemarkkinointiin ovat erilaisia. Jos kamera pysyy käsissä ja esimerkiksi Canvan avulla some-stoorit saadaan brändin mukaiseksi, ei ole välttämättä mitään tarvetta ulkoistaa somekanavien hoitoa. Usein on muutoinkin eduksi, että talon sisällä on valmiudet tehdä edes osa sisällöistä itse. Apua voi kuitenkin ottaa myös kattavasti palvelevasta markkinointitoimistosta: mainostoimistoissa on usein sisällöntuotantoon, visuaaliseen suunnitteluun, digimarkkinointiin ja nettisivujen kehittämiseen erikoistuneet asiantuntijat, joiden kanssa homma toimii yhden luukun taktiikalla.

Onko aika päivittää somemarkkinoinnin taitosi?

Tutustu koulutuksiimme täältä.

Haetko kumppania somemarkkinoinnin tekemiseen?

Ota yhteyttä täällä.

Kysy lisää

Lue myös