Creative Crue
31.5.2019 5 minuuttiaMARK Kasvuaamussa Plevnassa 28.5.2019 jaettiin kolmen casen kautta vinkkejä siihen, miten markkinoinnilla voidaan luoda kasvua.
Creative Cruen Aapo-Lassi Kankaalan ja Sami Niemisen lisäksi tapahtumassa omaa asiantuntemustaan olivat jakamassa Sauna from Finlandin toiminnanjohtaja Carita Harju sekä Siro Creativen vastaava tuottaja Joel Hypén.
Case Creative Crue: Tuotantotalon uudistuminen bränditoimistoksi
Toimitusjohtaja Aapo-Lassi Kankaala sekä luova johtaja Sami Nieminen kertoivat Kasvuaamussa Creative Cruen brändiuudistuksesta saatuja oppeja onnistuneen uudistuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Sami Nieminen aloitti huomauttamalla, että brändiuudistus on aina suuri prosessi, ja merkittävimmät asiat tehdään aina yhdessä. Siksi brändikokemuksen uudistaminen vaati vahvaa henkilökunnan sisäistä keskustelua sekä perusteellista toiminnan muovaamista.
Nimen pitää kertoa jotain olennaista
Yksi osa uudistusta on nimenmuutos. Mediaportaan vanha nimi oli 12 vuoden takaa, ja paljon oli ehtinyt muuttua siinä ajassa. Asiakkaan markkinoinnin kehittämiseen oli perustettu Omasuunnittelija-palvelu, jossa asiakas ei osta yhtä projektia, vaan kuukausihintaisella tuntisopimuksella kehitetään markkinointia pitkäjänteisesti dataan pohjautuen. Nimen pitää kertoa jotain olennaista yrityksen toiminnasta, joten tämä muutos ulkoisesta tuotantotalosta asiakkaan omaksi markkinoinnin asiantuntijajoukoksi otettiin lähtökohdaksi uudelle nimelle.
Nimivaihtoehtoja oli kymmeniä. Uudessa nimessä haluttiin tiivistyvän ajatus “Why hire a professional, when you can have whole crew”. Porukka-ajatuksesta johdettu nimi Creative Crew muuttui rockbändi Mötley Crüen mallia seuraten Crue Creativeksi ja lopulta Creative Crueksi, joka on ensimmäistä ehdotusta uniikimpi ja hakukonelöydettävämpi.
Nimiehdotuksia arvioitiin ensin sisäisesti. Nieminen kuvailee testauksiaan: ”Kun uuden nimen kertoi kollegalle, niin ilmeestä kyllä näki, herättikö se tunteita ja oliko nimi siten toimiva.”
Pukeutuisitko logoon?
Nimen lisäksi uudistettiin ilme ja logo. Nimen tavoin niissäkin oli paljon sisäistä testausta ja useita versioita. Lopullisena tyytyväisyysmittarina logolle pidettiin kysymystä, pukisitko logon päällesi. Creative Cruen jakamien ilmaisten brändipaitojen suosio vahvistaa, että vastaus kysymykseen on ”kyllä”.
Julkistuksen aikapaineet
Uudistuksen julkistus ajoitettiin alan Marketing Business Battle -tapahtumaan 16.11.2018, jolloin saatiin hyödynnettyä siihen liittyvää tapahtumanäkyvyyttä. Uudistus saikin mukavasti ilmaista ansaittua näkyvyyttä muun muassa Markkinointi & Mainonta -lehdessä sekä Aamulehdessä.
Kuten monessa projektissa, tässäkin aika asetti omat rajoituksensa. Vaikka työ aloitettiin hyvissä ajoin, ei kaikkea uudistettua materiaalia saatu valmiiksi nimenjulkistamistilaisuuteen. Verkkosivuilta uudistettiin vain tekstit ja kuvat, suurempi rakenneuudistus jatkuu edelleen. Keskeneräisyydestä huolimatta verkkosivuston käyttäjämäärä kasvoi +65 % ja sivustokävijät viihtyivät sivuilla pidempään. Nieminen korostaakin, että uudistusprosessin alussa on tärkeää päättää ajoissa, milloin pitää olla valmista, mitä kaikkea pitää ehdottomasti ehtiä uudistamaan ja mikä ehtii odottaa. Puutoksista huolimatta suunnitellun aikataulun noudattaminen on kuitenkin useimmiten kannattavaa.
Kärkiviesti ja palvelukuvaukset
Myös kärkiviestin muotoilu jäi asiakastöiltään kiireisessä loppuvuodessa hioutumatta. Koimme, ettei pääviestimme ”Ajassa elävä mainostoimisto, jonka vahvuutena on asiakkaan näköinen markkinointi” ollut tarpeeksi kuvaava ja erottuva. Myös englanniksi nimeämämme palvelut herättivät asiakkaissa ihmetystä, saako palveluita jatkossa lainkaan suomeksi. Pääviestiä ja palveluita ollaankin nyt viimeistelemässä saadun palautteen pohjalta.
Muutos palkitsee
Parasta koko uudistusprosessissa oli Niemisen mukaan kuitenkin se, että sai konkreettisesti kokea miltä asiakkaasta vastaavassa tilanteessa tuntuu. Muutos ja edessä oleva työn määrä ja yleisön reaktiot pelottavat, mutta lopputulos palkitsee lopulta.
Puheenvuoron loppuun Nieminen muistuttaa, että muutoksilla on aina hintansa: ”Joitakin asiakkaita jäi uudistuksen seurauksena meiltä pois, mutta tilalle on tullut uusia sekä myös isompia asiakkaita. Yleisesti ottaen kiinnostus on kasvanut, niin asiakkaiden, työtarjousten kuin työnhakijoiden keskuudessa.” Brändäys on loppujen lopuksi jatkuvaa muovautuvaa dialogia asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa, ja brändi on sitä, mitä yrityksestäsi puhutaan.
Case Sauna from Finland: Suomalaisen saunan tie maailmanmaineeseen
Carita Harju kertoi puheenvuorossaan varmasti jokaista suomalaista kummastuttavan totuuden siitä, kuinka suomalaista saunaelämystä ei ole markkinoitu maailmalle ennen Sauna from Finlandin perustamista kymmenen vuotta sitten. Toki yksittäiset yritykset ovat markkinoineet tuotteitaan, mutta vasta yritys on luonut suomalaisesta saunaelämyksestä vientituotteen, rakentanut toimijoiden välille yhteistyötä sekä kehittänyt laatukriteerit täyttäville saunoille laatusertifikaatin. Markkinointityö lähtikin aivan alusta sen määrittelemisestä, mitä markkinoidaan ja mistä rakentuu suomalainen saunaelämys.
Kymmenessä vuodessa yritys on kasvanut 200 jäsenyrityksen verkostoksi, joista jokainen tarjoaa tuotteita tai palveluita käytettäväksi niin ennen saunaa, saunaan tai sen jälkeiseen tunnelmointiin. Kehitys on huima, varsinkin kun kuulee Harjun toteavan, kuinka Suomi-kuvaa välittävään työhön ei ole myönnetty valtiontukea ja budjettia ei riitä laitettavaksi maksettuun mainontaan, kuten hakukonemarkkinointiin.
Case Marimekko Growth Stories: Sarjamaisen videosisällön hyödyntäminen kansainvälisessä markkinointikampanjassa.
Kasvuaamun viimeinen puhuja Joel Hypén nosti puheenvuorossaan esiin Marimekon sarjallisen Growth Sories -videokampanjan, joka koostui 200 erilaisesta videoversiosta. Kampanjan lähtökohtana oli ajatus, kuinka Marimekon kohderyhmänä olevat 35–45-vuotiaat koulutetut kaupunkilaisnaiset ovat kiinnostuneita sisäisestä kasvusta, eivät niinkään ulkoisesta statuksesta tai tavaran haalimisesta. Kampanjassa erilaiset vaikuttajat, kuten laulaja Róisín Murphy, kertovat videolla luovuudesta ja itselleen merkityksellisistä asioista.
Videomarkkinointiin Hypén antoi muutamia vinkkejä korvan taakse laitettavaksi. Katsoja katsoo useimmiten videota ensi kertaa ja vain kerran. Hyvällä suunnittelulla ylläpidetäänkin eri versioiden yhteneväisyyttä. Samoin kannattaa pitää mielessä videoiden keskiarvokatseluaika, joka on 11 sekuntia.
Growth Stories -kampanja poiki 80 miljoonaa näyttökertaa. Vaikka Marimekolla olikin kampanjaan melko iso budjetti, ei pienemmänkään markkinoijan kannata Hypénistä jättää videon voimaa käyttämättä: ”Ideat eivät maksa mitään. Tarinat sekä sarjamainen sisältö koukuttavat aina.”