Markkinoinnin maturiteettitesti Vaihe 1 / 5 20% Markkinoinnin maturiteetti – emme ole ainoita, jotka siitä paasaavat. Ja syystä! Markkinoinnin maturiteetti on tärkeä askel kohti … No, eipäs jatketa vielä pidemmälle! Tee ensin tämä hyvin kevyt testi, niin tiedät, ymmärrätkö mistä on kysymys. Markkinoinnin kypsyydellä on merkitystä – mutta miksi?(Pakollinen) Kun yrityksessä ollaan selvillä omasta tasosta markkinoinnin suhteen, markkinointistrategia on resurssien mukainen, suunta on selvillä ja kehityksen askeleetkin mietitty. Myös mittareita on helpompi asettaa, jotta kypsyystason kehittymistä saadaan seurattua. Kun kypsyys on selvillä, toimii myös markkinointi. Kypsää tai ei, kunhan digimainonta pyörii, homma pelaa. Ole rehellinen – osaisitko selittää mitä termi markkinoinnin maturiteetti tarkoittaa?(Pakollinen) Kypsältä kuulostaa, mutta mitä se sitten tismallisesti tarkoittaa – se ei ole kyllä täysin selvää. Täältä pesee! Markkinoinnin maturiteetti tarkoittaa sen kypsyyttä eli sitä, onko yrityksellä markkinointistrategia ja kuinka sitä pystytään noudattamaan, jotta päästäisiin asetettuihin liiketoimintatavoitteisiin. Ei mitään hajua, mutta te lie kerrotte sen minulle? Markkinoinnin kiihdyttäjät liittyvät olennaisesti markkinoinnin maturiteettiin. Mitä ne esimerkiksi ovat?(Pakollinen) Villejä ideoita, joilla markkinointi räjähtää eksponentiaalisti! Toivottavasti ei kuitenkaan käsiin. Tehokkaat ja modernit digikampanjat. Tässä muutamia esimerkkejä: itse kerätty asiakasdata, koko asiakaspolulle asetetut KPI:t ja A/B-testaaminen. Markkinoinnin kiihdyttäjät ovat erilaisia toimenpiteitä, jotka parantavat ymmärrystä markkinoinnin kypsyydestä ja auttavat suunnittelemaan sen kehittämistä. Miksi markkinointia kannattaa kehittää kohti kypsempää tasoa?(Pakollinen) Hyödyt ovat kiistattomat! Kilpailukyky ja kannattavuus nousevat, brändi-identiteetti vahvistuu, erottautuminen kilpailijoista on helpompaa… Mitä kehittyneempää markkinointi on, sen parempi. Eikö totta? En ole aivan varma, onko kaiken aina oltava niin suunnitelmallista ja pureskeltua… Minut pitäisi vielä vakuuttaa, että tässä ei ole kyse taas jostain uudesta mainostoimistosoopasta!