Kuuluuko joulukorttien lähettäminen perinteisiisi? Itse olen ollut siinä aina tosi huono. Tänä jouluna jokin on kuitenkin toisin. Nyt ajattelin lähettää joulukortteja ystävilleni.

Fyysisen etäisyyden vuonna konkreettinen, paperilla toimitettu postikortti (tai kirje tai valokuva) tuntuu läheisemmältä kuin koskaan – läheisemmältä kuin mikään sähköinen some-tervehdys.

Vuoden trendi on kuitenkin ollut digitaalisuus. Digiloikkia on tehty siellä täällä. Pökkääkö poikkeusvuosi meidät entistä vahvemmin kohti digitaalista?

Painotuotteen painoarvo on menetetty – vai onko?

Printin määrä markkinoinnissa vähenee. Tieto, joka ei yllättänyt ketään.
Viimeksi Ikea ilmoitti lakkauttavansa kuvastonsa, joita on tehty vuodesta 1951. Päätöstä perustellaan sillä, etteivät katalogit enää kiinnosta, ja yhtiö uskoo digitaalisen inspiraatio-oppaan tukevan jatkossa paremmin ympäristöarvoja.

Onko painotuote auttamatta vanhanaikainen? Kuinka ilmiö näkyy meillä?

Summasimme vastikään Cruen kulunutta vuotta lukujen valossa ja laskimme tehneemme tänä vuonna 11 esitettä, opasta, asiakaslehteä tai vuosikertomusta. Näistä 80 % tarjottiin digiversion ohella printtinä. Mukana oli retkeilykarttoja, matkailuesitteitä ja asiakaslehtiä, joilla toivottiin päästävän kuluttajien matkaan ja asiakasyritysten kahvipöytään paremmin kuin digitaalisella huhuilulla.

Printin huomioarvo on toki kasvanut määrän vähentyessä, siinä missä sähköpostiviesti hukkuu helposti massaan. Toisaalta printtituote on lähes poikkeuksetta kallis verrattuna digiin: printtilehdessä karkeasti kolmannes hintaa tulee lisää painatuksesta ja kolmannes jakelusta. Onko se tässä valossa perusteltu investointi?

Uusi markkinointimix, uudet tulokset

Panostus digimarkkinointiin näkyy printtitöistä huolimatta myös meillä:
Verkkokauppa- ja sivustoprojekteja oli Cruen pöydällä 2020 ennätysmäärä, digitaalisen markkinoinnin koulutuksemme ovat saaneet hyvän vastaanoton ja yhä useampi on halukas laittamaan digimarkkinoinnin suunnittelu- ja ohjausvastuun ammattilaiselle.

Digissä ja printissä yksi totuus ei kuitenkaan päde kaikkeen eikä kumpikaan keino ole ilmainen (vähintään investointina on digikanavaa hoitavan työaika).

Oikeastaan ei tulisi kysyä “kannattaako printti” vaan pohtia, onko jokin muu markkinointi-investointi kannattavampi. Markkinointipanoksia tulisi puntaroida sekä suhteessa toisiinsa että suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja saatuihin tuloksiin.

Jos rahaa ei ole loputtomasti, on kyse aina siitä, mihin investoi ja mitä jää pois. Samaa markkinointi-mixiä ei kannata toistaa seuraavan vuoden markkinointisuunnitelmassa, jos sillä ei ole päästy toivottuun tulokseen edellisvuonnakaan. Uudet tulokset vaativat uusia keinoja.

Lopuksi

Omassa joulu-mixissäni on tänä vuonna sekä digiä että printtiä: yleinen tervehdys some-seuraajilleni, mutta myös henkilökohtaiset kortti- ja kuvalähetykset läheisimmille. Lahjoihin sujahtaa printtikirjoja, koska joulun lukutuokio on mielestäni paras paperilla.

Joulurauhaa!

Riina

Kirjoittaja on Cruen Creative Lead ja copywriter.

Haluatko apua markkinointi-mixin suunnitteluun?

Olemme apunasi, markkinointisuunnitelman laatimisesta keinovalikoiman arviointiin ja budjetointiin.

Ota yhteyttä

Lue myös