
Creative Crue
14.10.2020 3 minuuttiaA/B-testaaminen on markkinoinnin keino, joka auttaa ymmärtämään paremmin yrityksen kohderyhmien odotuksia ja asiakaskäyttäytymistä. Testaustulosten ja analyysin avulla voidaan tehdä parempia päätöksiä ja saavuttaa paremmin asetettuja tavoitteita.
Lyhykäisyydessään A/B-testaaminen tarkoittaa A- ja B-mainosversioiden näyttämistä kohderyhmälle ja saatujen tulosten vertailuja ja analysointia: kumpi versio toimii paremmin ja on siten kannattavampi asetettujen tavoitteiden näkökulmasta? Versioiden erona voi olla mainoksen sisältö eli teksti tai kuva, mutta se voi olla myös kohderyhmä, mainosten sijoittelu alustalla tai vaikkapa kotisivujen elementti.
A/B-testaus ei siis rajoitu some- ja Google-kampanjoihin, joissa sitä toki yleisimmin käytetään, vaan sitä voidaan – ja suositellaan – hyödynnettäväksi myös verkkosivujen suunnittelussa tai vaikkapa tone-of-voicen löytämisessä, kohderyhmien selvittämisessä tai pakkaussuunnittelussa.
“Testasimme Creative Cruen kanssa kampanjamme toimivuutta A/B-testauksella, sillä halusimme lisää tietoa siitä, millaiset sisällöt asiakkaitamme kiinnostavat. Testaus osoitti, kuinka paljon vaikuttavampaa on, kun kuvamaailmaa ja viestejä muutetaan henkilökohtaisemmiksi sekä helpommin lähestyttäviksi. Jatkuva A/B-testaus on hyvä työväline sisällön kehittämiseen ja optimointiin.”
– Mari Jokinen, Markkinointi ja viestintä johtaja, Soilfood
– Anna
Kirjoittaja on Cruen Digital Media Manager, joka on digitaalisen markkinoinnin moniosaaja ja auttaa asiakkaitamme digimarkkinoinnin parissa.
Markkinointiviestinnässä käytettävä äänensävy on tunnetusti yksi brändin tärkeimmistä ominaisuuksista. Parhaimmillaan äänensävy voi olla niin erottuva,
Kannattaako markkinoinnin sisältösuunnittelu ulkoistaa tekoälylle vai käyttää edelleen ihmistä? Kannattaa, nimittäin kumpikin. Kumpaa suunnittelijana käyttää,
Automaatio- ja AI-työkalut muuttavat markkinointia, mutta eivät ehkä juuri niillä tavoilla kuin kuvittelemme. Mainostoimistojen ja