A/B-testaaminen on markkinoinnin keino, joka auttaa ymmärtämään paremmin yrityksen kohderyhmien odotuksia ja asiakaskäyttäytymistä. Testaustulosten ja analyysin avulla voidaan tehdä parempia päätöksiä ja saavuttaa paremmin asetettuja tavoitteita.

Lyhykäisyydessään A/B-testaaminen tarkoittaa A- ja B-mainosversioiden näyttämistä kohderyhmälle ja saatujen tulosten vertailuja ja analysointia: kumpi versio toimii paremmin ja on siten kannattavampi asetettujen tavoitteiden näkökulmasta? Versioiden erona voi olla mainoksen sisältö eli teksti tai kuva, mutta se voi olla myös kohderyhmä, mainosten sijoittelu alustalla tai vaikkapa kotisivujen elementti.

A/B-testaus ei siis rajoitu some- ja Google-kampanjoihin, joissa sitä toki yleisimmin käytetään, vaan sitä voidaan – ja suositellaan – hyödynnettäväksi myös verkkosivujen suunnittelussa tai vaikkapa tone-of-voicen löytämisessä, kohderyhmien selvittämisessä tai pakkaussuunnittelussa.

“Testasimme Creative Cruen kanssa kampanjamme toimivuutta A/B-testauksella, sillä halusimme lisää tietoa siitä, millaiset sisällöt asiakkaitamme kiinnostavat. Testaus osoitti, kuinka paljon vaikuttavampaa on, kun kuvamaailmaa ja viestejä muutetaan henkilökohtaisemmiksi sekä helpommin lähestyttäviksi. Jatkuva A/B-testaus on hyvä työväline sisällön kehittämiseen ja optimointiin.”
– Mari Jokinen, Markkinointi ja viestintä johtaja, Soilfood

Miten aloitan A/B-testaamisen?

  • Määrittele testaukselle hypoteesi tai tavoite.
    Lisääntyisikö yhteydenottojen määrä, jos lisäisimme yhteystiedot postaustekstiin tai kasvaisiko uutiskirjeen avausprosentti, jos mainitsisimme tarjouksen jo otsikossa?
  • Tee kaksi versiota mainoskampanjaan eli A- ja B-versiot mainoksesta.
    Versiot voivat olla esimerkiksi kaksi eri tekstiä, kaksi erilaista kuvaa tai vaikkapa postauksen eri kellonaika, viikon päivä tai kohderyhmä. Tärkeintä on, että A- ja B-versioiden erona on yksi asia kerrallaan, jotta näet miten muuttuva tekijä vaikuttaa lopputulokseen.
  • Seuraa tuloksia ja analysoi dataa verrattuna aikaisempiin tuloksiin.
    Jos tavoitteesi on esimerkiksi saada lisää kävijöitä nettisivuille tai täyttämään yhteydenottolomake, seuraa kumpi A- vai B-versio on saanut kohderyhmän klikkaamaan sivuille tai täyttämään lomakkeen useammin.
  • Anna kampanjalle riittävästi aikaa testijaksolle.
    Testiajan tulisi olla vähintään niin pitkä, että algoritmien oppimisaika ylittyy. Suositukseni on vähintään 5-14 päivää.
  • Määritä riittävän iso kohderyhmä testille.
    Jotta tulokset ovat vertailtavia ja riittävän luotettavia, on mainoksen kohderyhmän oltava riittävän iso. (Mikä on riittävän iso? Viitteellinen kohderyhmäkoko on ….)
  • Pidä järkevä, mutta riittävä budjetti.
    Budjetti jaetaan 50-50-suhteessa versioiden kesken, joten riittävällä budjetilla varmistat riittävän ison otoksen.
  • Älä lopeta A/B-testaamista ensimmäisen kierroksen jälkeen, vaan jatka tutkimustuloksia pudottamalla heikompi mainos pois ja tekemällä tilalle uusi vaihtoehto.

Mitä A/B-testauksella voi testata?

Some:

  • mainoksen yksityiskohtia, kuten teksti- tai kuvasisältöjä, otiskoita tai call-to-action-painikkeita. Tekstisisällöissä voit mitata tekstin määrää, CTA:n lisäämistä tai vaikkapa emojien käyttämistä postauksissa. Kuvasisällössä voi testata eri kuvien toimivuutta tai tekstin määrää.
  • optimointia tavoitteiden perusteella
  • kohderyhmien toimivuutta
  • mainospaikkojen toimivuutta

Google:

  • mainosksen yksityiskohtia, kuten otsikkoa tai teksti- tai kuvasisältöjä
  • laskeutusmissivujen URL:ia
  • mainosten laajennuksia

Verkkosivut:

  • call-to-action -kehoitteen sijoittelua, elementtiä (väritystä, muotoa, animointia) ja CTA-tekstisisältöä
    kuvien tehokkuutta
  • lomakkeen pituutta ja sijoittelua
  • nettisivujen toimivuutta eri laitteilla

 

– Anna

Kirjoittaja on Cruen Digital Media Manager, joka on digitaalisen markkinoinnin moniosaaja ja auttaa asiakkaitamme digimarkkinoinnin parissa.

Jos kaipaat apua mainonnan A/B-testaamisessa tai muuten markkinoinnin sparraamista, laita meille viestiä!

Ota yhteyttä

Lue myös