Vuosi on vaihtunut, ja vaikka monet asiat ovat murroksessa, on varmaa että Google pysyy edelleen hakukoneiden ykkösenä. Dataan perustuvia markkinointityökaluja tarjoavan SparkToro-yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Rand Fishkin kirjoittaa blogissaan yrityksen tuoreesta analyysistä, joka paljastaa mielenkiintoisia muutoksia ihmisten hakukonekäyttäytymisessä.

SparkToron hiljattain tekemä analyysi 332 miljoonasta Google-hausta 21 kuukauden ajalta paljastaa mielenkiintoisia muutoksia ihmisten hakukäyttäytymisessä viimeisten parin vuoden aikana. Niihin kuuluvat muun muassa klikittömien hakujen yleistyminen ja mobiilihaun merkityksen kasvaminen.

Tässä on muutama keskeinen havainto blogista. Niistä voi päätellä tulevan vuoden hakutrendejä.

Miltä hakukonekäyttäytymisen kehittyminen näyttää?

  1. Klikittömät haut yleistyvät

    • 62,6 % Google-hauista ei johda klikkaukseen millekään verkkosivustolle.
    • Käyttäjät saavat vastauksensa suoraan Googlen omista hakutuloslaajennuksista, kuten featured snippetsistä, karttalaajennuksista tai muista hakutulosten sisällä olevista ominaisuuksista.
  2. Orgaanisen liikenteen osuus laskee

    • Vain 27,7 % hauista johtaa orgaaniseen klikkaukseen.
    • Mobiililaitteilla orgaanisten hakutulosten merkitys erityisesti korostuu, sillä pienemmät näytöt täyttyvät helposti relevanttien hakutulosten hakulaajennuksista.
  3. Maksettu liikenne on pieni, mutta tärkeä osa hakuliikennettä

    • Vain 3,1 % (CTR) hauista johtaa klikkaukseen Google-mainoksessa.
    • Maksettu mainonta ei ole vielä haukannut suurta osaa orgaanisesta SEO:sta.
  4. Mobiilihaku dominoi

    • Yli 60 % hauista tehtiin mobiililaitteilla, mikä korostaa mobiilikäyttäjien huomioinnin merkitystä kaikessa markkinoinnissa ja hakukoneoptimoinnissa.
  5. Googlen omat palvelut korostuvat

    • Google ohjaa yhä enemmän liikennettä omiin palveluihinsa, kuten YouTubeen, Google Mapsiin ja Flightsiin.
    • Tämä vaatii yrityksiä laajentumaan Googlen muihin palveluihin pysyäkseen pinnalla hakukoneessa.
  6. Hakukäyttäytyminen muuttuu

    • Ihmiset tekevät yhä tarkempia ja pitkiä hakuja, mikä osoittaa, että he tietävät odotettua tarkemmin mitä he etsivät.
    • Tämä tarkoittaa niin sanottujen long tail -avainsanojen yleistymistä hakukäytössä.

Mitä tämä tarkoittaa markkinoijille?

Kilpailu hakukonenäkyvyydestä laajenee selkeästi Googlen muihinkin palveluihin, joten on tärkeää ottaa huomioon oman yrityksen läsnäolo Googlessa monikanavaisemmin. Esimerkiksi YouTube toimii jo lähes itsenäisesti omana hakukoneenaan, kun hakija etsii hakusanoihin liittyvää videosisältöä.

Mitä laadukkaampaa sisältöä yrityksellä on tarjota hakua vastaan, sitä paremmin hakija todennäköisesti siihen sitoutuu. Sen takia voitokkaimmissa SEO-strategioissa on huomioitu myös videosisällöt.

SEO-strategia ei saa pysähtyä siihen pisteeseen, kun kävijä saadaan ohjattua hakutuloksista sivustolle, vaan sivuston aikaisempia käyttäjiä tulisi aktivoida esimerkiksi uutiskirjeellä. Uutiskirje on myös huippuhyvä tapa jaella aikaisemmin tuotettua monikanavaista materiaalia jo kerran sitoutuneelle kohderyhmälle.

Hakutulosten laajennukset vähentävät maksettua liikennettä ja kilpailu ykköspaikoista nousee entistä tärkeämmäksi, kun tarjolla on niin sanottujen laajennetun sisällön hakutulossijoituksia.

Hakijat käyttävät entistä tarkempia hakutermejä, mikä hajauttaa kilpailua uudenlaisille avainsanoille. Nyt on siis hyvä aika keskittyä mobiilioptimointiin, Googlen monikanavaisuuteen ja tunnistamaan omien potentiaalisten asiakkaiden hakufraaseja.

Pidä hakukonemarkkinointisi ajan tasalla!

Haluatko ajatuksia ja ideoita, kuinka voit kehittää yrityksesi hakukonenäkyvyyttä ja SEM-markkinointistrategiaa? Ota meihin yhtettä!

Ota yhteyttä!

Lue myös