
Vili Partanen
2.1.2025 3 minuuttiaVuosi on vaihtunut, ja vaikka monet asiat ovat murroksessa, on varmaa että Google pysyy edelleen hakukoneiden ykkösenä. Dataan perustuvia markkinointityökaluja tarjoavan SparkToro-yrityksen toimitusjohtaja ja perustaja Rand Fishkin kirjoittaa blogissaan yrityksen tuoreesta analyysistä, joka paljastaa mielenkiintoisia muutoksia ihmisten hakukonekäyttäytymisessä.
SparkToron hiljattain tekemä analyysi 332 miljoonasta Google-hausta 21 kuukauden ajalta paljastaa mielenkiintoisia muutoksia ihmisten hakukäyttäytymisessä viimeisten parin vuoden aikana. Niihin kuuluvat muun muassa klikittömien hakujen yleistyminen ja mobiilihaun merkityksen kasvaminen.
Tässä on muutama keskeinen havainto blogista. Niistä voi päätellä tulevan vuoden hakutrendejä.
Kilpailu hakukonenäkyvyydestä laajenee selkeästi Googlen muihinkin palveluihin, joten on tärkeää ottaa huomioon oman yrityksen läsnäolo Googlessa monikanavaisemmin. Esimerkiksi YouTube toimii jo lähes itsenäisesti omana hakukoneenaan, kun hakija etsii hakusanoihin liittyvää videosisältöä.
Mitä laadukkaampaa sisältöä yrityksellä on tarjota hakua vastaan, sitä paremmin hakija todennäköisesti siihen sitoutuu. Sen takia voitokkaimmissa SEO-strategioissa on huomioitu myös videosisällöt.
SEO-strategia ei saa pysähtyä siihen pisteeseen, kun kävijä saadaan ohjattua hakutuloksista sivustolle, vaan sivuston aikaisempia käyttäjiä tulisi aktivoida esimerkiksi uutiskirjeellä. Uutiskirje on myös huippuhyvä tapa jaella aikaisemmin tuotettua monikanavaista materiaalia jo kerran sitoutuneelle kohderyhmälle.
Hakutulosten laajennukset vähentävät maksettua liikennettä ja kilpailu ykköspaikoista nousee entistä tärkeämmäksi, kun tarjolla on niin sanottujen laajennetun sisällön hakutulossijoituksia.
Hakijat käyttävät entistä tarkempia hakutermejä, mikä hajauttaa kilpailua uudenlaisille avainsanoille. Nyt on siis hyvä aika keskittyä mobiilioptimointiin, Googlen monikanavaisuuteen ja tunnistamaan omien potentiaalisten asiakkaiden hakufraaseja.
Haluatko ajatuksia ja ideoita, kuinka voit kehittää yrityksesi hakukonenäkyvyyttä ja SEM-markkinointistrategiaa? Ota meihin yhtettä!
Ota yhteyttä!Tampereen sydämessä, Tammerkosken partaalla, tapahtuu mullistava muutos, kun perinteikäs Takon kartonkitehdas saa uuden, herkullisen elämän.
Saavutettavuuden valvonta Suomessa siirtyi Aluehallintovirastolta (AVI) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille 1.1.2025. Muutos edellyttää, että digitaalisten
Oletko koskaan marssinut edestakaisin supermarketin hyllyjen välissä hikikarpalot ohimolla valitsemassa jotain, mitä tiedät tarvitsevasi, mutta