Creative Crue
19.9.2019 2 minuuttiaHelsingissä 9.–10.9.2019 järjestetty Kuntamarkkinat keräsi noin 7000 eri kuntien päättäjää Kuntatalolle. Kahden päivän aikana pidetyissä tietoiskuissa korostui varsinkin kuntien kiristynyt taloustilanne. Heikko talous johtuu pääosin verotulojen ja valtionosuuksien laskusta sekä menojen kasvusta. Kun vielä samaan aikaan syntyvyys laskee ja muuttoliike suuntautuu kasvukeskuksiin, on moni kunta alkanut miettiä, mistä saadaan uusia asukkaita.
Vahvuudet esiin
Kuntamarkkinointi voidaan kokea vaikeaksi, koska kuntien tarjoama palveluvalikoima on laaja ja kohderyhmiä on monia. Peruspalvelujen järjestäminen kuntalaisille on ykkösprioriteetti, mutta niistä viestiminen jää monesti vähemmälle painoarvolle. Monessa kunnassa on varsin hyvin järjestetyt palvelut, jotka ovat samalla kilpailuetu ja houkuttelevuustekijä.
Jos kunnassa ei ole varsinaista viestinnästä vastavaa henkilöä, palveluiden markkinointi jää usein vähemmälle. Tässä kohtaa mainostoimisto on hyvä kumppani. Ulkopuolinen taho näkee asioita, joita kunnassa kauan toiminut ei enää välttämättä huomaa. Jokainen kunta on erilainen, ja jokaisella kunnalla on erilaiset vahvuudet. Ne täytyy vain kaivaa esiin.
Kilpailu on käynnissä
Suomessa tehdään hyvää kuntamarkkinointia, ja jokainen on varmasti törmännyt erilaisiin uusia asukkaita tavoitteleviin kampanjoihin. Kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden 2019 voitti Seinäjoki, hopeaa sai Kolarin kunta ja pronssia Lahden kaupunki #näkemyskaupungista-kampanjallaan. Isoilla kaupungeilla on isommat markkinointibudjetit, mutta pienemmälläkin budjetilla saa näkyviä tuloksia aikaiseksi. Tarvitaan vain oivaltava ja ihmisiä puhutteleva idea. Meillä Creative Cruella niitä keksitään harva se päivä ja asiantuntijamme tietävät, miten ne jalkautetaan kustannustehokkaasti eri medioihin.