Euroopan Unionin uusien tietosuoja-asetusten myötä monet asiakkaamme ovat huolestuneet siitä, onko suositun Google Analytics -työkalun käyttäminen edelleen sallittua ja laillista. Lyhyt vastaus kysymykseen: kyllä on. Haluamme nyt kertoa, mistä koko asiassa tarkemmin on kyse.

Google Analytics on ollut jo pitkään maailman käytetyin analytiikkatyökalu – eikä ihme, sillä se on tehnyt toimijalle kuin toimijalle mahdolliseksi seurata ilmaiseksi verkkosivujen kävijäliikennettä.

Samalla kun Analyticsin käyttö on yleistynyt meillä Suomessakin, samalla on lisääntynyt keskustelu sen turvallisuudesta. Aihe ei tietenkään kosketa pelkästään Suomea, vaan asiasta on ollut laajempaa EU-tason keskustelua, joka on heijastunut myös Suomeen.

Moni havahtui analytiikkaa koskeviin turvallisuuskysymyksiin viimeistään heinäkuussa, kun Google ilmoitti lopettavansa aiemman Universal Analyticsin ja korvasi sen uudella GA4-versiolla.

Mainostajien, kuten yritysten ja julkisten toimijoiden, suurin huolenaihe on liittynyt siihen, mitä kaikkea tietoa palvelu käyttäjistään kerää ja mihin tiedot menevät. Vastuulliset toimijat ovat miettineet, saako tiedonsiirron halutessaan luotettavasti estettyä kieltämällä kotisivuilla näkyvät evästeet. Kärjistetysti on jopa nähty, että Google on laiton ja paha toimija.

Saako jo huokaista?

Google on yhdysvaltalainen, kansainvälisesti toimiva jättiyhtiö, joten keskustelu tiedonsiirrosta on isossa kuvassa pyörinyt EU:n ja Yhdysvaltojen välillä. EU on linjannut pitkän odotuksen jälkeen 10.7.2023, että Googlen palveluita on sittenkin ihan OK käyttää, tietyt ehdot huomioiden.

EU:n linjauksessa sanotaan, että tiedonsiirto esimerkiksi Analyticsin kautta EU:n ja Yhdysvaltojen välillä on sallittua ja turvallista. Ei ole siis mitään, mikä estäisi Analyticsin käytön jatkamista.

Tämän myötä kaikki asiasta huolestuneet voivat huokaista helpotuksesta. Googlen analytiikkatyökalua ei ole syytä vaihtaa toiseen tai ottaa pois käytöstä. Tämä on tietenkin hyvä uutinen myös kaikille Google Adsin käyttäjille, jotka tarvitsevat Analyticsin tuottamaa dataa.

Samalla todettakoon, että vaikka analytiikkatyökalun käytölle näytettiin nyt vihreää valoa EU:n tasolla, yritysten ja muiden toimijoiden on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että analytiikan käyttö on luvallista vain niin kauan kuin sen edellytykset toteutuvat myös arjessa verkkosivujen tasolla. Se tarkoittaa muun muassa oikein toteutettua evästesuostumuskyselyä sekä tietosuojaselosteen lisäämistä sivuille.

Jos asia jäi vielä askarruttamaan tai kaipaat apua analytiikan käyttöön, ota yhteyttä digimarkkinoinnin asiantuntijoihimme!


Lisätietoa löydät esimerkiksi näistä lähteistä:

Euroopan tietosuojaneuvosto julkaisi informaatiomateriaalia EU:n ja Yhdysvaltojen välisestä tietosuojakehyksestä (Tietosuojavaltuutetun toimisto)

Usein kysyttyä EU:n tietosuoja-asetuksesta (Tietosuojavaltuutetun toimisto)

Santeri Kallio: Analytiikka, evästeet ja yksityisyys (2023 Opas)

Lue myös