Sami Nieminen
11.9.2023 3 minuuttiaUusi GA4 on erinomainen työkalu verkkosivujen käyttäjädatan keräämiseen ja tehokkaaseen Google Ads -mainontaan. Samalla se on kuitenkin täysin riippuvainen evästeistä, joista kieltäytyminen on käyttäjille helpompaa kuin koskaan. Siksi evästepohjaista datan keruuta täydentämään on syytä ottaa palvelinpohjainen ratkaisu.
Vastasimme äskettäin blogissamme useiden asiakkaidemme esittämään kysymykseen Google Analyticsin käyttämisestä. Monet havahtuivat Analyticsin turvallisuutta koskeviin epäilyksiin viimeistään heinäkuussa, kun palvelu päivittyi GA4-versioon.
Google Analyticsin käyttämiselle ei ole mitään esteitä, kunhan vaan huolehtii siitä että verkkosivuilla on ajan tasalla oleva tietosuojaseloste sekä evästekysely, jossa evästeiden hylkääminen ja niiden hyväksyminen ovat yhtä helppoja valita.
Hyvin suuri osa Cruen asiakkaista tekee Google Ads -markkinointia, ja sen tehokkuuden kannalta pelkkä GA4 ei kuitenkaan riitä. Tämä johtuu nimenomaan siitä, että suuri osa käyttäjistä hylkää verkkosivujen evästeet, eikä heidän vierailuistaan ole mahdollista kerätä niiden avulla dataa.
Evästeet hylkäävien käyttäjien määrä on kokemuksemme mukaan lähes aina vähintään 60 prosenttia ja usein jopa 80–90 prosenttia. Täten arvokas data kuten sivuston kävijämäärät, välittömät poistumiset, istuntojen kestot, liikenteen lähteet ja käyttäjien tavoitteet jäävät suurelta osin rekisteröimättä.
Pieni, kevyt ja kiva Plausible
Mikä siis avuksi kattavan ja laadukkaan käyttäjädatan keräämiseen? Jos meiltä kysytään, niin Plausible – tai tarkemmin sanoen Plausiblen ja GA4:n yhdistelmä.
GA4:n hyvä puoli on siinä, että sen avulla voi seurata käyttäjien siirtymistä sivulta toiselle ja rakentaa käyttäjäpolkuja. Analytics myös hyödyntää dataa erittäin monipuolisesti. Evästeistä kieltäytyvien käyttäjien takia data on kuitenkin vajavaista, ja GA4 tarvitsee tuekseen palvelinpohjaisen seurantajärjestelmän. Niistä Plausible on ehdoton suosikkimme.
Plausible on pieni ja kevyt skripti, joka ei hidasta verkkosivujen toimintaa, minkä lisäksi se on työkaluna edullinen, helppokäyttöinen ja monipuolinen. Myös tietoturvan kannalta suosittelemme Plausiblea, sillä se on eurooppalainen ja GDPR-yhteensopiva. Käyttäjä omistaa sen keräämän datan.
Kaikille Crue Dashboardia käyttäville asiakkaillemme Plausible on erinomaisen kätevä senkin takia, että sen keräämän datan saa tuotua Dashboardiin rajapinnan kautta. Plausiblen keräämään dataan voi yhdistää siellä tietoa esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, Analyticsistä ja Google Adsista. Tällä tavoin saadaan selville esimerkiksi realistiset konversioiden määrät.
Molempi mittaustyökalu parempi
Jos kahden eri mittaustyökalun käyttäminen tuntuu monimutkaiselta, asiaa voi myös ajatella niin, että GA4 on luonteeltaan enemmän kvalitatiivinen ja Plausible kvantitatiivinen työkalu. Niiden keräämää dataa yhdistelemällä on mahdollista tehdä mahdollisimman tarkasti kohdennettua digimarkkinointia.
Kaiken kaikkiaan kävijädatan kerääminen on menossa suuntaan, jossa toisaalta evästeillä on koko ajan pienempi rooli ja samalla dataa kerätään yhä useammista lähteistä yhteen paikkaan ja analysoidaan tekoäly-avusteisesti. Dataa voidaan tuoda esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmistä (ERP), asiakkuudenhallintajärjestelmistä kuten HubSpot ja kaikista mahdollisista sosiaalisen median kanavista.
Datan omistaminen ei ole enää kilpailuetu, vaan perusoletus kilpailussa mukana pysymiseen. Digimarkkinointia ei ole mahdollista tehdä ilman laadukasta dataa, eikä pelkkä GA4 riitä sen keräämiseen. Louhimalla dataa mahdollisimman laajalta alueelta ja analysoimalla sitä muun muassa tekoälyn avulla on taas mahdollista kasvattaa kaulaa kilpailijoihin.
Kiinnostuitko Plausiblen ja GA4:n yhdistämisestä tai Crue Dashboardin tarjoamista mahdollisuuksista? Ota meihin yhteyttä!