Matias Halmetoja
29.1.2025 3 minuuttiaOletko koskaan marssinut edestakaisin supermarketin hyllyjen välissä hikikarpalot ohimolla valitsemassa jotain, mitä tiedät tarvitsevasi, mutta runsaudenpulan takia valinta on kerta toisensa jälkeen piinaavan vaikea?
Todennäköisesti jokainen meistä on ollut tuossa tilanteessa. Modernin ihmisen ravinto päätyy metsästämisen tai luonnosta keräilemisen sijaan ruokapöytään todennäköisemmin marketin kassan kautta.
Tämä arkinen ja ärsyttävä tilanne on kuitenkin tärkeämpi kuin moni ajattelisi. Ei niinkään kuluttajan näkökulmasta, vaan tuottajan.
Mutta miksi? Koska se on kirjaimellisesti viimeinen mahdollisuus vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen ja tehdä arjesta hippusen verran helpompaa. Tämä saavutetaan huolellisella pakkaussuunnittelulla.
Pakkauksella on monta roolia
Modernissa liiketoimintaympäristössä, jossa kilpailu on kovaa, kuluttajat tietoisempia ja ympäristövaatimukset kasvavia, pakkaussuunnittelun rooli on entistä merkittävämmässä asemassa. Se on keskeinen osa tuotteen markkinointia, brändin rakentamista, mahdollisuus erottautua kilpailijoista ja vaikuttaa suoraan siihen mitä kuluttaja kotiinsa kantaa.
Pakkaussuunnittelu rakentuu karkeasti neljän peruspilarin varaan, ja niiden tärkeysjärjestyksen voi jokainen mielessään valita arvojensa mukaan. Onnistuneen pakkauksen kannalta on kuitenkin paras, että kaikki pilarit olisivat yhtä ryhdikkäästi pystyssä.
Nämä pilarit koostuvat useista pienemmistä palasista, joita nakuteltaessa on otettava huomioon tuotekohtaisia eroavaisuuksia, mutta ilman näitä pilareita harjannostajaiset jäävät varmasti järjestämättä.
1. Suojaa se, mikä on tärkeää
Pakkauksen kuuluu tarjota sisällölleen suojaa koko sen elinkaaren ajan. Elinkaari voi olla vartin matka kaupasta kotiin tai vaikkapa vuosi kylmässä varastossa.
Pakkauksen pääasiallinen tehtävä onkin suojata sen sisällä olevaa tuotetta ja on hyvä muistaa, että ilman ehjää tuotetta pakkaus menettää merkityksensä. Hyvä pakkaus kestää kuljetuksen, varastoinnin ja ulkoiset tekijät, kuten kosteuden, lämpötilan vaihtelut ja fyysiset iskut.
Pakkauksen laatu ei vaikuta ainoastaan tuotteen säilymiseen, vaan myös siihen, miten kuluttaja kokee tuotteen arvon.
2. Jaa tietoa
Pakkaus on keskeinen informaation välittäjä. Se kertoo kuluttajalle mikä tuote on, miten sitä käytetään ja millaisia arvoja tuotteen valmistaja edustaa.
Lainsäädännön asettamien vaatimusten lisäksi pakkauksissa on usein tilaa myös brändin mukaiselle sisällölle, jonka hyödyntämistä markkinoinnin välineenä jokaisen tuottajan olisi kannattavaa pohdiskella, sillä selkeä ja visuaalisesti miellyttävä tiedon esitys auttaa kuluttajia tekemään ostopäätöksen nopeasti ja luottavaisin mielin.
3. Muista käytännöllisyys
Meistä jokainen arvostanee käytännöllisyyttä, ja uskallan väittää, että vain hyvin harvan mielipuuhaa on repiä ikenet verillä pakkausta auki hampaillaan. Pakkauksen on siis hyvä olla mahdollisimman toimiva sekä kuluttajalle että jakelijalle kaikissa sen elinkaaren vaiheissa. Myös helposti varastoitavat ja hyllytettävät pakkaukset säästävät rahaa, aikaa ja hermoja.
Ei kuitenkaan pidä ajatella, että esimerkiksi kuution muotoinen pakkaus on ainoa oikea valinta, sillä ei ole tavatonta, että tuotteella on pääasiallinen pakkaus, jota suojaa toissijainen pakkaus kuljetuksen, varastoinnin ja hyllytyksen ajan.
Kuluttajan kannalta tärkeintä on kuitenkin, että pakkaus toimii ja on miellyttävä käyttää. Tällä vahvistetaan positiivista kuluttajakokemusta, joka sataa suoraan asiakastyytyväisyyden ja myynnin laariin.
4. Erotu ja edistä myyntiä
Hyvä pakkaus on yksi tehokkaimmista myyntivalteista. Ammattitaitoinen värien, typografian, materiaalin ja muotoilun yhdistäminen luo houkuttelevan ja mieleenpainuvan kokonaisuuden joka saa kuluttajan valitsemaan tuotteesi useammin.
Pakkauksen avulla yritys voi kertoa tarinansa, erottua kilpailijoista, herättää tunteita ja vahvistaa brändi-identiteettiä, jonka tavoitteena on luoda pitkäaikainen suhde yrityksen ja asiakkaan välille.
Hyvin suunniteltu pakkaus onkin strateginen investointi, joka lisää tuotteen arvoa ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin!