
Sami Nieminen
23.5.2024 4 minuuttiaGoogle on ollut jo pitkään olennainen osa arkipäiväistä elämäämme. Se on kehittynyt hakukoneesta monipuoliseksi palveluksi, ja nyt Google julkaisi uuden tekoälylisäosan hakutulosten tuottamiseen Yhdysvalloissa. Käytännössä hakukone pystyy siis luomaan monipuolisia vastauksia, yhteenvetoja ja suosituksia useilta verkkosivuilta käyttäjän antamien hakusanojen perusteella. Perinteinen hakutulosten läpikäynti yksi kerrallaan tulee siis muuttumaan täysin.
No pitäisikö perinteinen hakukoneoptimointi eli SEO unohtaa kokonaan? Ei suinkaan, vaan sitä täytyy kehittää entisestään. Tässä kehityksessä keskeinen rooli on ollut Google Search Experience Optimisationilla (GEO). Tässä blogipostauksessa kerron, mitä on GEO ja miten se muokkaa hakukokemustamme, ja ennen kaikkea mitä se tarkoittaa verkkosivujen omistajille ja sisällöntuottajille.
GEO, eli Google Search Experience Optimisation, on joukko strategioita ja käytäntöjä, joiden tarkoituksena on parantaa käyttäjien hakukokemusta Googlessa. GEO keskittyy käyttäjän näkökulmasta katsottuna oleellisten ja korkealaatuisten hakutulosten esittämiseen. Tämä kattaa laajan kirjon tekijöitä, kuten hakutulosten relevanssin, sisällön laadun, sivun latausnopeuden, mobiiliystävällisyyden ja käyttäjäkokemuksen.
Google Search Experience Optimisation on keskeinen osa tulevaisuuden hakukoneoptimointia. Se keskittyy parantamaan käyttäjäkokemusta tarjoamalla relevantteja, laadukkaita ja helposti saavutettavia hakutuloksia. Verkkosivujen omistajien ja sisällöntuottajien on tärkeää ymmärtää ja hyödyntää GEO:n periaatteita, jotta he voivat maksimoida sivustonsa näkyvyyden ja niiden tarjoaman arvon käyttäjilleen.
GEO on enemmän kuin pelkkä trendi – se on välttämättömyys, joka määrittää, kuinka hyvin verkkosivut pärjäävät jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maisemassa. Vaikka muutokset tulevat ensimmäisenä Yhdysvaltoihin, Eurooppa ja Suomi seuraavat pian perässä. Kun käyttäjäkokemus asetetaan etusijalle, myös hakukonenäkyvyys paranee luonnollisesti, mikä hyödyttää sekä käyttäjiä että verkkosivustojen omistajia pitkällä aikavälillä.
Tampereen sydämessä, Tammerkosken partaalla, tapahtuu mullistava muutos, kun perinteikäs Takon kartonkitehdas saa uuden, herkullisen elämän.
Saavutettavuuden valvonta Suomessa siirtyi Aluehallintovirastolta (AVI) Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille 1.1.2025. Muutos edellyttää, että digitaalisten
Oletko koskaan marssinut edestakaisin supermarketin hyllyjen välissä hikikarpalot ohimolla valitsemassa jotain, mitä tiedät tarvitsevasi, mutta