Creative Crue
30.5.2023 3 minuuttiaVerkkopalveluiden saavutettavuus koskee koko ajan useampia toimijoita myös yksityisellä sektorilla. Saavutettavien verkkosivujen kanssa ei kannata viivytellä, sillä sen lisäksi että niitä vaaditaan yhä useammilta tahoilta, saavutettavat sivut ovat myös lähes poikkeuksetta kaikille käyttäjille toimivammat. Saavutettavuuden huomioiminen on lisäksi tärkeä viesti yrityksen vastuullisuudesta.
Vuonna 2019 voimaan astunut EU:n saavutettavuusdirektiivi koski ensimmäisessä vaiheessaan vain julkishallinnon ja viranomaisten verkkopalveluita. Helmikuussa 2023 laki laajeni koskemaan myös yksityisen sektorin verkkopalveluja. Esimerkiksi verkkokauppoja laki velvoittaa kesäkuusta 2025 alkaen.
Cruen projektipäällikkö Malla Ferreira on kouluttautunut saavutettavuuden asiantuntijaksi. Malla on onnistunut paitsi Cruen, myös monien asiakkaiden keskuudessa muuttamaan suhtautumista saavutettavuuteen.
– Säädöslähtöisen pakkopullan sijasta saavutettavuus on kaikkia palvelevaa kehitystyötä, Ferreira sanoo.
– Selkeys auttaa käyttäjää löytämään tarvitsemansa tiedon nopeammin ja vaivattomammin, vaikka merkittävin vaikutus sillä onkin heille, joilla on esimerkiksi kielellisiä erityisvaikeuksia, heikentynyt näkökyky tai käytössään lukuohjelma. Saavutettavuuden huomioiminen on tasa-arvon edistämistä!
Saavutettavuuden huomioiminen ei myöskään ole pois esimerkiksi visuaalisesta ilmaisuvoimasta, kuten suunnittelemamme Visit Nokian digitaalinen retkeilyesite osoittaa. Crue on ollut mukana edistämässä myös muun muassa Kauhajoen kaupungin, Puolangan kunnan ja Valkeakosken Energian sivustojen saavutettavuutta.
Saavutettavuusdirektiivi koskee monia toimijoita
Helmikuun alussa tänä vuonna voimaan astunut uusi esteettömyysdirektiivi edellyttää, että tietyt kuluttajille kohdistetut digitaaliset palvelut läpäisevät vaaditun WCAG 2.1 AA -saavutettavuustason. Viimeistään kesäkuussa 2025 vaatimukset koskevat yrityksiä, joilla on yli 10 työntekijää ja joiden vuosittainen liikevaihto ylittää 2 miljoonaa euroa tai joiden vuosittainen taseen loppusumma ylittää 2 miljoonaa euroa. Direktiivin piiriin kuuluvat:
- verkkokaupat
- henkilöliikennepalvelut, kuten matkalippujen digikaupat
- e-kirjat
- kuluttajien pankki-, luotto- ja sijoituspalvelut
- audiovisuaalisiin sisältöpalveluihin pääsyn tarjoavat palvelut kuten suoratoistopalvelut
- viestintäpalvelut.
Reagointiaikaa on vielä, sillä uusien alojen osalta lain soveltaminen ja valvonta alkaa vasta kesäkuussa 2025. Kokonaisuutena kehitystyö voi olla pitkä prosessi, joten oman verkkopalvelun uudistaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian. Saavutettavuuden suhteen on parempi olla edelläkävijöiden joukossa.
Mikroyritysten verkkokauppoja saavutettavuusvaatimukset eivät jatkossakaan koske. Isompien verkkokauppojen kohdalla voi puolestaan olla syytä harkita, kannattaako koko kauppa suunnitella uudestaan sen sijaan, että vanhasta verkkokaupasta muokataan saavutettava.
Miten vastata saavutettavuusvaatimuksiin?
Kuten monessa asiassa, alkuun pääseminen on monesti vaikeaa. Näiden viiden askeleen avulla otat jo aimo harppauksen saavutettavuutta kohti:
- Selvitä digitaalisten materiaalien, kuten verkkosivujen ja muiden verkkopalvelujen, nykytila, ja ota aihe keskusteluun niin verkkokopalvelukehittäjien kuin yritysjohdonkin kanssa.
- Nykytilan selvittämisessä ota avuksi saavutettavuusauditointi. Osaamme suositella osaavia tahoja auditoinnin tekemiseen.
- Suunnittele yhdessä saavutettavuusvaatimuksiin perehtyneen verkkopalvelun toimittajan kanssa, miten saavutettavuustavoitteet täytetään kesään 2025 mennessä.
- Laadi saavutettavuusseloste ja päivitä sitä kehitystyön edetessä. Tässäkin Cruen ammattilaiset ovat tukenasi.
- Pyydä tarvittaessa Cruelta saavutettavuuskoulutus, jossa käytännön sisällönsyötön näkökulmasta opastetaan huomioitavat asiat.