ICT Elmo sekä rakennus- ja kiinteistöalan suunnittelu- ja konsulttitalo A-Insinöörit tekivät keväällä 2020 jotain poikkeuksellista: Yhtiöt solmivat IT-allianssin, joka palvelee nyt A-Insinöörien noin 800 työntekijän ICT-tarpeita ja jota hoidetaan avoimuuden ja yhteistyön hengessä - tähtäimenä Suomen paras loppukäyttäjäkokemus.
Allianssi sai nimekseen Anselmo ja brändisuunnittelu luotettiin Elmon markkinointikumppani Creative Cruen käsiin. Kesäkuussa briiffattu projekti tuli saattaa valmiiksi elokuussa, jotta syyskuun alussa päästiin lanseeraamaan sisäisesti uusi palvelumuoto.
Kun brändisuunnittelun tulee kunnioittaa kahden eri yhtiön brändejä ja graafisia linjauksia, on art director mielenkiintoisen haasteen edessä. Kuinka luoda brändi-ilme, joka kunnioittaa molempia osapuolia?
↓
Kahden brändi-ilmeen yhteispelistä vakuuttava visuaalisuus
Markkinointi- ja viestintäpäälliköt Silja Sarkamo A-Insinööreiltä ja Jenni Hyry Elmolta vastasivat selkeän vision mukaisesta briiffin annosta sekä suoraviivaisesta päätöksenteosta. Anselmon brändivärien haluttiin toistavan A-Insinöörien väripaletin turkoosia ja logossa toivottiin olevan elementtejä Elmo-brändistä.
Creative Cruen AD Jani Kiltin tuottamasta kolmesta logoversiosta yksi hyväksyttiin sellaisenaan. Graafiseen ilmeeseen tuotiin A-Insinöörien liikemerkistä tuttuja muotoja sekä aksenttiväriksi jämäkkyyttä Elmon mustasta brändiväristä. Graafisesta ilmeestä tuotettiin joukko ilmesovelluksia, palveluportaalin avausnäkymästä käyntikortteihin, hiirimattoihin, dokumenttipohjiin - ja suklaalevyihin.
“Oli selvää, että ainutlaatuinen palvelumalli ansaitsee oman brändi-ilmeensä. Sen myötä saimme loppukäyttäjälle viestittyä uudesta palvelumallista ja toisaalta palvelua tuottavalle, kahden talon tiimille fiilistä siitä, että olemme aidosti yhtä.” -Jenni Hyry, Elmo
Tone of voice: Viestinnällisesti vilpitön Anselmo
Projektin koordinoinnista Cruessa vastannut Creative Lead Riina Rautiainen auttoi Anselmon viestimuotoilussa, jotta brändin tone of voice eli äänensävy saatiin toivottuun mutkattomaan muotoonsa.
Sparraten käytiin läpi palveluportaalin jokainen automaattivastaus, jotta vastaanottajalle jää aukottoman luottavainen olo omien tarpeidensa hyvästä hoitamisesta.
Anselmon pääviestiksi valikoitunut “Häikäisevän hyvää IT-päivää!” painatettiin muun muassa suklaalevyihin, jotka jaettiin A-Insinöörien henkilökunnalle uuden palvelubrändin makeaksi startiksi.
“Pienissä nyansseissa on suuri voima. On eri asia todeta, että palvelupyyntösi on kopattuna ja kysy ihmeessä, jos tarvitset muuta jeesiä - kuin että tukipyyntönne odottaa käsittelyä. Leppoisa äänensävy ei ole itsetarkoitus eikä edes uskottava, jos se ei toteudu asiakaspalvelutilanteessa, mutta tässä tapauksessa sävy on linjassa sen kanssa, mitä asiakas kohtaa helpdesk -numerossa.” - Riina Rautiainen, Crue