
Ilves on perinteikäs tamperelainen seura - suoranainen Tampereen symboli - jonka keltainen Ilves-pää on logona tuttu ympäri Suomen. Ilveksen johto kutsui Creative Cruen avuksi, kun seuran brändi-imagolle haettiin suuntaviivoja tulevaisuuden kasvulle. Ilveksen johdolla oli voimakas oma visio identiteetistä. Creative Crue auttoi vision tuomisessa konkreettisten ohjeiden muotoon, synnyttäen lopulta kirjallisen ohjeen Brand Bookin muodossa.
"Projekti eteni kokonaisuudessan hyvässä vuorovaikutuksessa henkilöstömme kanssa. Lopputuloksena syntyi tyylikäs sisältökokonaisuus, Brand Book."
Risto Jalo, Toimitusjohtaja, Ilves Hockey Oy
↓
Tavoitteet
Brändityön tavoitteena oli ennen kaikkea vahvistaa Ilveksen tarinaa: mistä Ilves on rakentunut, mitä se edustaa, millaisena siitä kerrotaan maailmalle. Kansainvälisyysnäkökulma tuli huomioida, sillä seuran tavoitteena on näkyä entistä vahvemmin Suomen rajojen ulkopuolella. Seuran ydinidentiteetti tuli siis kaivaa esiin ja kirkastaa, ei niinkään mullistaa kaikkea. Lisäksi seuran sisäisen markkinointitiimin tueksi kaivattiin selkeää linjausta markkinointiviestinnän tyylistä ja sisällöistä.
Projektin prosessi ja vaiheistus:
- Ennakkokysely johtoryhmälle ja joukkuejohdolle, tavoitteena selvittää seuran brändi-imagon nykytila, tahtotila ja tavoitteet.
- Workshop 1: Markkinointistrategia. Ennakkokyselyiden purku, markkinoinnin tavoitteet ja mittarit, kohderyhmät, benchmarkit ja missio/visio/strategia haastaminen.
- Workshop 2: Brändin suuntaviivat. Iso tarina, kärkiviestit, look & feel.
- Workshop 3: Arvot & Kumppanit. Työpaja arvojen kirkastamiseksi ja kärkiviestien suuntaamiseksi arvopohjaiseen markkinointiviestintään.
- Brändisuunnittelun loppuunvienti: Ilme- ja viestisuunnittelu, Ilveksen iso tarina, värit, ilmesovellukset, merchandise.
- Brand Book: Suunnittelu, taitto ja painovalmistelu.
- Myyntipresentaatio: Myynnin tueksi isoihin yrityksiin.
- Videot: Tarinan ja arvojen käsikirjoittaminen videon muotoon.