Sami Nieminen
22.11.2019 4 minuuttiaOsallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit.
Kolmantena päivänä Web Summitissa jatkettiin samoja teemoja: oman työn merkitys maailmalle, asiakkaat eivät ole pelkästään asiakkaita vaan yleisö, joten heitä pitää kuunnella ja heille vastata, digitaalisten kanavien ymmärtäminen, brändin turvallisuuden varmistaminen ja aina lopulta toteutus ratkaisee.
Monet vanhatkin ideat ovat toimivia, kun niille keksii uusia käyttötapoja, niin kuin tennaraiden erikoiskauppa StockX on tehnyt käyttämällä hinnoittelussaan pörssin hinnanmuodostutapoja. Niin ja nykynuorten suosikkiauto Lamborghini: klassiseen merkkiin on yhdistetty huipputeknologiaa, digimarkkinointia, tehdasvierailuja ja yhteisöllisyyttä. Nykyään se on suosituin auto kategoriassaan.
Tässä päivän top 10 tärpit:
1. Lamborghini on uusiutunut voimakkaasti ja heillä on erittäin nuori asiakaskunta (pappa betalar?). Uusi menestys perustuu uuden teknologian, personoidun sisällön, sosiaalisen median ja vaikuttajien käyttämiseen markkinoinnissa. Jokainen sisältö, kosketuspinta ja tavoite on suunniteltu.
2. StockX on neljässä vuodessa noussut miljardin arvoiseksi ylivoimaiseksi markkinajohtajaksi myymällä tennareita ja streetwearia, joita on valmistettu vain pieniä eriä. He loivat verkkoon markkinapaikan, jossa tuotteille muodostuu oikea hinta tarjousten perusteella samaan tapaan kuin pörssissä. Lisäksi he varmistavat välikätenä tuotteiden aitouden, jotta ihmiset voivat luottaa kaupankäyntiin. Asiakkaat voivat luoda profiiliinsa myös oman tennariportfolion, jonka arvoa voi seurata (jollakin asiakkaalle se oli 30 miljoonaa!)
3. New York Times kertoi tavoistaan tehdä sisältömarkkinointia tarinan muodossa samoilla standardeilla, kuin he tekevät lehtijuttuja. Perusperiaate on simppeli: tarina ensin, kertomus sitten. Huomiota saat, kunhan toteutus on visuaalinen, liikkuva, interaktiivinen ja helppokäyttöinen.
4. BlackRockin CMO Frank Cooper puhui siitä miten brändi voi löytää todellisen merkityksen eikä vain cliche-listan. Kun johtajat poistuvat paikalta, uskaltavat työntekijät puhua työnsä merkityksestä itselleen ja sitä kautta voidaan löytää yhteinen jaettu merkitys, joka vain täytyy mahdollistaa.
5. Bränditurvallisuuden merkitys on noussut viime aikoina, kun yhä useampaa kanavaa vaivaavat huijaukset esim. seuraajien, näyttöjen, vaikuttavuuden ja sisältöjen paikkaansapitävyyden osalta. Maailman johtavat brändit ovat muodostaneet yhteenliittymän, joka pyrkii parantamaan digimedian turvallisuutta ja luotettavuutta. Lue lisää WFA:n sivuilta.
6. Vaikka älypuhelin on nopeimmin kasvanut teknologia koskaan, ulkomainonta on edelleen paras tapa tavoittaa ihmiset. Koska suurin osa ihmisistä asuu kaupungeissa, ulkomainonta voi tavoittaa jopa 4,15 miljardia joka päivä. (JCDecaux)
7. Tulevaisuuden menestyvä markkinointipäällikkö on sellainen, joka ymmärtää kaikkea. Hänen täytyy olla digitaalinen ja ymmärtää lukuja tai ainakin hankkia henkilöitä tuekseen, jotka ymmärtävät niitä. Tärkeintä on kuitenkin loppujen lopuksi ihmisten kuuntelu, ei heidän vakoilu.
8. Myyntifunneli ei ole enää suoraviivainen, joten on todella vaikea tunnistaa, missä ostovaiheessa asiakas on. Sitä yrittävät taklata uudet markkinoinnin automaatioalustat kuten Braze ja Sendinblue
9. Sprinklr on alusta, joka hakee ja yhdistää keinoälyn avulla dataa useasta lähteestä valmiiksi räätälöitynä asiakaspalvelulle yhden käyttöliittymän kautta. Asiakaspalvelu voi keskittyä silloin personoidun asiakaspalvelun tarjoamiseen, eikä alustojen selailemiseen ja viestien etsimiseen.
10. Viimeisenä esiintyjänä oli Amazonin CTO, Werner Vogels, joka kertoi kuinka he käyttävät keinoälyä. AI:sta on hyötyä esimerkiksi kysynnän ennustusten tekemisessä, kun tuote on uusi tai sitä ostetaan satunnaisesti. Amazonin automaattiset drone-kuljetukset eivät olisi mahdollisia ilman konenäön tunnistamia liikkuvia objekteja ja sähköjohtoja.
Kolmas päivä alkoi jo toistaa itseään, mutta kun kuunteli tarkkaavaisesti, löytyi puheenvuoroista timanttisia ajatuksia.
Ja olihan siellä oikeita julkkiksiakin:
Lue muiden päivien highlightit:
Web Summit, 1. päivä
Web Summit, 2. päivä
Web Summit, 4. päivä
Sosiaalisen median tileiltäni löytyy lisää aiheesta. Käy seuraamassa!