Sami Nieminen
22.11.2019 4 minuuttiaOsallistuin marraskuussa ensimmäistä kertaa Euroopan suurimpaan teknologiaseminaariin, Web Summitiin Lissabonissa. Näihin blogipostauksiin on kerätty kunkin päivän highlightit.
Viimeinen päivä Web Summitissa ei suinkaan ollut vähäisin, vaan tarjosi todella inspiroivia caseja ja puhujia, kuten Burger Kingin CMO Fernando Machado ja EU:n kilpailusta vastaava komissaari Margerethe Vestager.
Tässä päivän top 10
1. Burger King tekee uudenaikaista mainontaa, joka ei näytä mainonnalta. Siinä luovuuden, asiakasymmärryksen ja teknologian avulla kehitetään konsepteja, jotka ovat mullistaneet käsityksemme brändimainonnasta. Katso esimerkiksi Whopper Detour -kampanja.
2. Burger King on voittanut suunnilleen kaikki palkinnot Cannesissa viime vuosina. Usein ajatellaan, että palkitut mainokset eivät vaikuta myyntiin, mutta ainakin heillä Cannesin leijonien määrä korreloi suoraan myyntikäyrän kanssa.
3. Diageo juomakonserni käyttää myös dataa päätöksenteossaan ja kampanjoinnissan. Esimerkiksi Gordon’s Ginille tehty kampanja hyödynsi nerokkaasti junien viivästymistä tarjoamalla viivästyneille ilmaiset ginit. Katso kampanjan esittely.
4. On syytä muistaa, että kun alustat ja parhaat toimintatavat muuttuvat jatkuvasti, tärkeintä on keskittyä niihin asioihin, jotka eivät muutu. Jos tarvitaan jotain tiettyä kanavaa tai keinoa, sitä varten kannattaa hankkia joku ekspertti.
5. Perinteinen tapa tehdä mainontaa ei enää toimi, koska kilpailutukset ja päätöksenteko kestävät liian kauan. Mitä nopeampi olet liikkeissäsi, sitä todennäköisemmin pärjäät, varsinkin jos teet jotain ensimmäisenä.
6. Vaikuttajamarkkinointi kasvaa, mutta se pirstoutuu yhä pienempiin mikro- ja nanovaikuttajiin, jotka ovat omassa sisäpiirissään todella tehokkaita. Vaikuttaminen lähtee silloin omasta innosta eikä maksetusta yhteistyöstä. Mutta tulevaisuudessa myös siitä voi saada korvausta! Yhtenä esimerkkinä ovat sosiaalisen shoppailun appsit, kuten Let’s Bab.
7. Appsit tulevat muutenkin valtaamaan myös ostosten tekemisen, koska niissä sitoutuminen on jopa kolme kertaa parempi ja niistä saadaan kerättyä paremmin dataa kohdentamiseen. Tällä hetkellä sovelluksista tulee 55% mobiilista kaupankäynnistä.
8. Monet puhuivat myös työpaikkojen henkilöstön monimuotoisuudesta. Mitä moniarvoisempi työympäristö, sitä helpompi asioista on puhua, sitä monipuolisemmin saadaan ideoita ja sitä tuottavampaa työskentely on. Monimuotoisuus lähtee jo ihan rekrytoinnista, esim. millä kielellä töihin voi hakea.
9. Upeimman mainoksen, joka ei ollut mainos, esitteli Mars. He olivat huomanneet, että eläimiä on jopa 20% spoteista, mutta silti monet eläimet ovat uhanalaisia. Siksi he perustivat Lion’s Share säätiön, johon haastoivat mukaan kaikki mainoksia ostavat yritykset. Jos mainoksessa on eläin, pieni osuus mediabudjetista lahjoitetaan säätiölle, joka puolestaa ohjaa sen globaaliin eläinten suojelutoimintaan. Tavoitteena on kerätä jopa 100 miljoonaa euroa vuodessa. Bränditkin haluavat pelastaa maailman. Lue lisää The Lion’s Share -säätiön sivuilta.
10. Web Summitin puheenvuorot päätti EU:n kilpailusta vastaava komissaari Margerethe Vestager, jota pelkäävät Silicon Valleyn isoimmatkin pelurit, kuten Facebooki, Apple ja Google. Hän vaatii eurooppalaisia arvoja ja yhdessä sovittuja pelisääntöjä myös digitaaliseen maailmaan. Se haittaa usein juuri markkinadisruptioon perustuvia teknologiafirmoja. Tässä muutama tärkeä pointti Margethelta, jotka on syytä kaikkien muistaa:
- Sinä et etsi Googlesta, Google etsii sinusta
- Sano aina ääneen, mikä on omasta mielestäsi oikein
- Pessimistit eivät saa koskaan mitään aikaiseksi
Näihin sanoihin on hyvä lopettaa tämä katsaus Web Summitiin 2019. Jos joku aihe kiinnostaa, laita minulle viestiä tai nykäise hihasta. Juttelen kaikesta mielelläni.
Lue muiden päivien highlightit:
Web Summit, 1. päivä
Web Summit, 2. päivä
Web Summit, 3. päivä
Sosiaalisen median tileiltäni löytyy lisää aiheesta. Käy seuraamassa!