Minulta kysytään usein, mitä mittareita Google Analyticsistä kannattaisi seurata. Siellähän on loputtomasti lukuja, jotka eivät edes kauheasti kasva muuten kuin laittamalla ilmoituksen Hesarin etusivulle.

Itse en ajattele sivustoa niin homogeenisenä, että vain yksi mittari pystyisi kertomaan koko totuuden. Eri sivuilla on täysin eri käyttötarkoituksia: toiset jäsentävät tietoa ja toisilla kerrotaan pitkiä tarinoita. Samat luvut voivat kertoa niistä täysin päinvastaisia asioita. Ja koska suuri osa kävijöistä tulee Googlesta tai sosiaalisesta mediasta, jokaista sivua pitäisi arvioida kuin etusivua.

Jos haluat ymmärtää paremmin sivustoanalytiikkaa, tässä on viisi vinkkiä, jotka kaikkien sivustodataa seuraavien tulisi tietää.

1. Älä tuijota kävijämääriä

Ihmiset seuraavat yleensä sivuston käyttäjämäärää, mutta se ei oikeasti kerro, miten sivusto toimii. Yksittäiset käyttäjäpiikit ovat tietysti hienoja, mutta jos ne eivät tuota kauppaa tai liidejä, ei niistä ole yritykselle vastaavaa hyötyä. Piikkejä pitäisi tulla toistuvasti.

Sivuston käyttäjämäärää ei voi myöskään vertailla muiden sivustojen kanssa. Joillekin 500 käyttäjää kuukaudessa riittää siihen, että liidejä ja kauppaa tulee riittävästi; toiset tarvitsevat yli 10 000 käyttäjää. Jotta käyttäjämäärä kertoisi jotain hyödyllistä, sitä pitää vertailla historiatietoon, esimerkiksi edelliseen kuukauteen tai edellisvuoteen. Kun katsoo sivuvierailuja pidemmällä aikavälillä, vaikkapa vuoden ajalta, saa hyvän katsauksen siihen, miten sivusto ja markkinointi ovat kokonaisuutena toimineet. Kävijämäärät ovat siis hyödyllinen pitkän aikavälin mittari.

2. Onko sivustosi täynnä umpikujia?

Sivustolta kannattaa seurata ennen kaikkea välitöntä poistumisprosenttia (bounce rate). Se kertoo erityisesti, kuinka moni käyttäjä on siirtynyt pois sivustolta vain yhden sivun jälkeen. Mitä suurempi välitön poistumisprosentti, sitä huonommin käyttäjä on saatu koukutettua. Esimerkiksi blogipostauksen loppuun on hyvä laittaa linkki yhteystietoihin, tuotetietoihin tai johonkin muuhun kiinnostavaan artikkeliin. Karkeasti voidaan sanoa, että hyvin toimivan sivuston välitön poistumisprosentti on alle 50%, mutta se on hyvin yrityskohtaista.

Toisaalta: jos käyttäjä löytää heti etsimänsä, näkyy sekin korkeana poistumisprosenttina. Välitöntä poistumisprosenttia onkin hyvä arvioida sivukohtaisesti. Esimerkiksi yhteystiedot-sivulla välitön poistumisprosentti voi hyvinkin olla jopa yli 90%. Kun haluat kehittää sivustoasi, käy katsomassa erityisesti suositut aloitussivut, joiden välitön poistumisprosentti on korkea ja lähde miettimään, miten umpikuja saataisiin avattua. Erityisesti jos etusivun välitön poistumisprosentti on korkea, se täytyy suunnitella kokonaan uudelleen.

3. Eksyvätkö käyttäjät?

Korkea sivulla vietetty aika (average time on page) voi olla viesti kahdesta asiasta: joko käyttäjät viihtyvät hyvin sivulla tai sitten he eksyvät sinne. Esimerkiksi sivulla, jossa on paljon linkkejä eteenpäin, pitäisi sivulla vietetty aika olla mahdollisimman lyhyt ja poistumisprosentti pieni. Silloin tietää, että kävijät löytävät hyvin etsimänsä. Etusivulla vietetty aika kannattaa usein olla melko lyhyt.

Jos taas sivulla on toimintoja kuten laskureita tai työkaluja, on hyvä, että sivulla vietetty aika on pitkä. Silloin käyttäjät viettävät aikaa toiminnallisuuksien kanssa.

Jos haluat tarkemmin ymmärtää, miten yksittäinen sivusi toimii, sivuvierailuista kannattaa tallentaa heatmap esimerksi HotJarin https://www.hotjar.com avulla.

4. Konversio kuntoon

Paras sivuston mittari on kuitenkin konversio eli kävijän sivustolla tekemä mitattava toimenpide. Se voi olla ostotapahtuma, yhteydenotto lomakkeelta, oppaan lataus tai muu vastaava tavoite. Jokaisen kampanjan tulisi johtaa johonkin konversioon, jotta sen toimivuutta voidaan arvioida kunnolla.

Konversiot eivät kuitenkaan näy automaattisesti, vaikka sivustolle olisi asennettu Google Analytics. Ne täytyy asettaa erikseen ja saatat tarvita toimenpiteeseen ammattilaisen apua.

5. Miten eri kanavat toimivat

Nyt kun tiedät mittarit, voit arvioida, miten eri kanavat toimivat. Kanavia ovat suora liikenne, orgaaninen hakukoneista tuleva liikenne, maksullinen hakukoneista tuleva liikenne, sosiaalisesta mediasta tuleva liikenne, uutiskirjeiden ohjaama liikenne ja niin edelleen.

Voit arvioida esimerkiksi:

  • Mistä kanavasta tulee paras konversio?
  • Missä kanavassa on suurin välitön poistuminen?
  • Miten orgaanisen näkyvyyden luvut vertautuvat maksullisen mainonnan lukuihin?
  • Lukevatko sosiaalisesta mediasta tulevat käyttäjät blogikirjoituksia loppuun asti?

Liian hankalaa?

Kaiken tämän tiedon kaivaminen säännöllisin väliajoin Google Analyticsistä on työlästä, koska kaikki tiedot sijaitsevat eri paikoissa. Siksi Crue on kehittänyt markkinointipäälliköille räätälöidyn Marketing Dashboardin, joka pyörii Google Data Studion päällä. Se näyttää Analyticsin ja muiden tietolähteiden luvut yhdessä ja samassa näkymässä. Tietoja pystyy filtteröimään ja syventämään. Lisäksi ne lähetetään sähköpostiisi kerran viikossa helposti luettavassa muodossa.

Lisäksi olemme rakentaneet Dashboardiin aivan uudenlaisia mittareita, jotka yhdistävät eri tietolähteitä. Esimerkiksi Digitaalinen brändiarvo kertoo Analyticsin ja Google Search Consolen avulla, kuinka hyvin brändisi on ihmisten mielissä. Dashboard näyttää myös sivustolla vierailevat yritykset.

Kun seuraat dataa säännöllisesti Dashboardin avulla, ymmärryksesi asiakkaistasi kasvaa. Ja kun teet oikeita toimenpiteitä arvausten sijaan, pystyt helpommin saavuttamaan myös pitkän tähtäimen tavoitteesi.

Lue täältä lisää ja pyydä ilmainen 15 minuutin esittely:

https://crue.fi/palvelut/marketing-dashboard

Kiinnostuitko?

Voit myös kysyä minulta lisää:
Sami Nieminen

Ota yhteyttä

Lue myös

Kolme vinkkiä somemarkkinointiin

Cruen Digital Media Manager Anna Salminen vastaa asiakkaidemme digitaalisen markkinoinnin suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta ja konsultoinnista.