Nokialaiset yritykset osaavat ja menestyvät, joten yritystarinoidenkin tulee olla samalla tasolla. Nokian kaupungin markkinointipäällikkö Laura Niittymäki halusi nostaa kaupunkinsa yrittäjyyttä esiin laadukkailla yritystarinoilla ja kääntyi niissä aiempien yhteistöiden kautta tutun Cruen puoleen.

”Kiitos ihanasta jutusta!”

Yritystarinat kootaan Business Nokian verkkosivuille ja joka toinen kuukausi julkaistavassa Business Nokia -uutiskirjeessä nostetaan aina yhden yrityksen tarina esiin.

Business Nokian yritystarinoiden kirjoittaminen on kaikille osapuolille mieleistä. Tilaaja Nokian kaupungilla on tyytyväinen:

– Kiitos jälleen mahtavasta yritystarinasta! Olet todella hyvä kirjoittaja ja odotan aina innolla, että pääsen lukemaan näitä tarinoitasi! Tekstissä yhdistyvät ammattimaisuus ja asiantuntevuus, mutta silti teksti soljuu eteenpäin kepeästi, Niittymäki kiittelee copywriterimme Mirva Perkiön työnjälkeä.

Haastatelluiltakin tulee kiitosta, kuinka mukavaa oman yrityksen tarinaa on ollut lukea. Yrittäjät selvästi nauttivat, kun saavat kertoa työstään, yrityksestään ja tiimistään. Ammattitaidolla laaditut haastattelukysymykset saavat haastatellut leppoisassa tunnelmassa pohtimaan tekemiään valintoja sekä yrityksensä kilpailuvaltteja, erottuvuustekijöitä ja tulevaisuudennäkymiä. Nokialaiset yrittäjät antavat vastauksensa myös esimerkiksi kysymyksiin ”Mitkä ovat Nokialla toimimisen ja sijainnin edut?” ja ”Mitkä ovat yrityksen antamat hyödyt Nokialle?”.

Tuki suomalaisille yrityksille

Myös copywriterin näkökulmasta yritystarinoiden kirjoittaminen on antoisaa. Haastateltavat ovat aina erilaisia persoonia erilaisine vastauksineen. Suomalaisten yritysten tarinan kertominen ja julkisuuteen nostaminen tuo myös merkityksellisyyden kokemuksia. On hienoa olla kertomassa paikallisten yritysten tavasta vaikuttaa ympäröivään maailmaan.

– Nokian yritystarinoiden kautta olen saanut kertoa yrityksistä, jotka osaltaan tekevät tästä maailmasta rippusen paremman. Esimerkkinä Nokianvirran Energia, joka käyttää energiantuotannossaan muun muassa paperitehtaan siistauslietettä ja metsäteollisuuden sivuvirtoja. Tehdasta on kehitetty niin, että piipusta poistuva höyrykin otetaan paremmin hyötykäyttöön. Toisena mieleen nousee Leipomo Sorttiina, jonka perustaja toteutti lapsuuden leipomounelmansa viisikymppisenä. Haastattelussa hän korosti muilta yrittäjiltä saamaansa tukea kilpailuasetelmien sijaan, copywriter Perkiö luettelee innostuneena.

Henkilökuva: Liisa Aarikka, Nokianvirran Energia ja Sirpa Santala, Leipomo Sorttiina
Nokianvirran Energian toimitusjohtaja Liisa Aarikka sekä Leipomo Sorttiinan perustaja-yrittäjä Sirpa Santala. Kuvaaja Olli-Pekka Latvala.

Yritystarina vaatii vain tunnin

Yritystarinan kirjoittaminen vaatii yrityksen edustajalta puolesta tunnista tuntiin kestävän haastattelun sekä valmiin tekstin kommentoinnin. Hyötysuhde on siis ehdottomasti plussan puolella. Monesti haastattelun lopulla haastateltu toteaa, että olisihan näistä asioista turistu vielä pidempäänkin.

Etätöiden lisääntyminen on osaltaan sujuvoittanut myös haastatteluja: suurimmalle osalle haastateltavista videopalaverit ovat tuttuja. Tarvittaessa copywriterimme tarttuu myös luuriin ja haastattelee puhelimitse tai sitten istuudutaan perinteisemmin saman pöydän ääreen läppärin kera.

Business Nokian yritystarinoihin Niittymäki sopii haastatellun kanssa lisäksi erillisen ajan valokuvaukseen Nokian luottovalokuvaajan kanssa. Omia valokuvaajayhteyksiä ei tarvitse kuitenkaan olla, sillä Crue tarjoaa yritystarinan kuvitukseen myös omaa kuvauspalveluaan. Erilliset kuvaukset eivät myöskään ole välttämättömyys yritystarinoihin: kuvituksessa voidaan hyödyntää yrityksen kuvapankkia tai vaikka haastatellun kotialbumia.

Yritystarinat helposti ulkoistamalla

Yritystarinan kirjoittaminen on helposti ulkoistettavissa markkinointikumppanille, jonka sisällöntuottajan kynästä syntyy yrityksen ansaitsemaa laatua. Ammattilaisen kirjoittama yritystarina kertoo jokaisen yrityksen yksilöllisen tarinan, kuinka haasteiden ja onnistumisten kautta on löytynyt oma paikka ja asiakaskunta. Monen yrityksen takana on sukupolvienkin elämäntyö, joten siitä ei kannata antaa laimeaa kuvaa kevyellä tekstiraapustelulla.

Kuten Business Nokian yritystarinoissa, taidolla kirjoitettu yritystarina on oodi yrittäjyydelle.

 

 

Nokialaisten yrittäjien kommentteja yritystarinoihinsa

”Teksti on hienosti kirjoitettu ja ajatukseni on tuotu hyvin esiin.” – Sirpa Santala, Leipomo Sorttiina

”Kiitos ihanasta jutusta!” – Maria Nurmi, Coloria Oy

”Erinomaisia tarkennuksia, oikein hyvä teksti!” – Virpi Aaltonen, Raisio Group

”Tosi kivasti olit poiminut meille tärkeitä asioita juttuun.” – Liisa Aarikka, Nokianvirran Energia Oy

Lue Business Nokian yritystarinoita

Kuntamarkkinointia yli 30 kunnan kokemuksella

Creative Cruella on yli kolmekymmentä syytä väittää olevansa kuntamarkkinoinnin erityisasiantuntija. Niin paljon meillä nimittäin on ollut kunta-asiakkaita.