Linkosuon Leipomo on tamperelainen perheyritys, jonka toiminta on alkanut jo 1930-luvulla. Se on tunnettu erityisesti ruis- ja kauratuotteiden ammattilaisena. Vaikka yrityksellä on perinteitä ja pitkät juuret, on sen tuotekehitysfilosofia tulevaisuuteen katsova ja kokeilunhaluinen.
Keväällä 2023 Linkosuo lanseerasi uuden naposteltavan, joka kehitettiin yhdessä chilituotteistaan tunnetun Poppamiehen kanssa. Creative Cruen ideoima leikkisä markkinointikonsepti vakuutti Linkosuon, joka etsi rohkeaa ja ammattitaitoista kumppania uutuuksien lanseeraukseen.
Konseptoinnista alkanut yhteistyö on jatkunut digimarkkinoinnin parissa. Kampanja on saanut lentävän lähdön, ja myyntiluvut kertovat, että uusien naposteltavien kaksi makua on otettu hyvin vastaan. Linkosuo kehittelee parhaillaan kolmatta makua tuoteperheeseen.
Cruen kanssa yhteistyössä on ollut parasta se, että he pääsivät kanssamme heti samalle aaltopituudelle ja saivat kiinni millaista kampanjaa ja viestejä uusille tuotteillemme kaipasimme. Sopivasti nokkeluutta, pilkettä silmäkulmassa ja kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä – avot!
– Tanja Heikkilä, Linkosuon Leipomon markkinointipäällikkö
Pureva konsepti maistuvalle tuotteelle
Linkosuon Leipomo etsi täydellistä kumppania uutuustuotteiden lanseeraukseen ja Creative Cruen kanssa ajatukset klikkasivat heti ensi metreiltä. Tuotekehityksen tueksi leipomo oli teettänyt napostelutuotteiden käyttäjätutkimuksen. Se tarjosi Cruelle runsaasti tietoa Linkosuon kuluttajakohderyhmistä.
Käyttäjätutkimuksen tiiviisiin tuloksiin ja uutuustuotteisiin tutustuminen helpotti Cruen ideointityötä. Sen avulla Cruen konseptisuunnittelijat pääsivät heti luomaan rohkeaa konseptia, jolla ohjata mausteisen naposteltavan tuotelanseerausta ja markkinointia.
Konsepti tiivistää uutuuksien yllättävän makumaailman, joka kuitenkin Linkosuon kuluttajatutkimuksen mukaan puhuttelee suomalaista makua. Chipotlen, valkosipulin, chilin ja juuston yhdistelmä tiivistyy leikkisään lauseeseen: Oh sn*ck, se puree takas! Konseptin viestikärki kertoo tulisesta makumaailmasta, ja koko konsepti hurmasi Linkosuon.
Konseptissa määriteltiin myös tuotemainonnassa käytettävä täydellisestä dippailtavuudesta kertova Maximum Dippability -leima ja visuaalinen ilme, joka kiteytyy uutuusherkkujen asennetta henkivään nyrkinpuristukseen.
Crue vastasi myös tuote- ja brändikuvauksista, radiokampanjan äänimainoksen suunnittelusta, display-mainonnan materiaalin suunnittelusta, myymälämateriaalin toteutuksesta ja digimarkkinoinnin kokonaisuudesta.
”Koska olimme luoneet konseptin, jatkoimme mielellämme yhteistyötä Linkosuon kanssa. Meistä oli kätevää, että saimme suunnitella ja toteuttaa yhdessä asiakkaan kanssa tuotelanseerauksen. Niin pääsimme varmistamaan, että suunniteltu konsepti pysyy eheänä läpi linjan ja rakentaa toivottua mielikuvaa tuotteista.”
– Matias Halmetoja, Creative Cruen AD
Avaimet käteen -markkinointia parhaimmillaan
Kun Linkosuon uutuuksilla oli lanseerausta ohjaava konsepti, tekivät Crue ja Linkosuo sille yhdessä myös markkinointisuunnitelman. Markkinointisuunnitelmassa määriteltiin kanavat, toimenpiteet ja budjetti.
Kanavat määriteltiin sen mukaan, että ne olivat kustannustehokkaita, mutta tavoittivat oikea-aikaisesti halutun kohderyhmän. Lanseeraus suoritettiin samanaikaisesti myymälöissä, sosiaalisen median kanavissa, Googlen kanavissa, Sanoman radiokanavissa ja Ilta-Sanomien etusivulla.
Crue vastasi avaimet käteen -periaatteella kampanjan Google- ja Meta-markkinoinnista. Digimarkkinoinnin kärjeksi valikoitui vuoden purevin arvonta. Arvonta herätti valtavasti huomiota kohderyhmässä, ja kampanja sai sen ansiosta hyvän lähdön.
“Kohderyhmien määrittely asiakkaan kanssa antoi hyvän pohjan tehokkaan digikampanjan toteuttamiselle. Rakensimme sen pohjalta osuvat kohdennukset, jotka tehostivat digimarkkinointia. Kampanja toimi tavallista paremmin mieskohderyhmässä, jota sillä tavoiteltiinkin. Konversioprosentit olivat todella hyvät ja Facebook-mainonta toimi arvonnan vauhdittamana huippuhyvin.”
– Kirsi Vahtokari, Creative Cruen digimarkkinoinnin asiantuntija
Tuloksellinen lanseeraus rohkealla konseptilla
Uudet tuotteet on otettu niin hyvin vastaan, että kehityksessä on jo uusia makuja – niistä pian lisää!
Onnistuneen lanseerauksen takasi hyvin tehty kohderyhmätyö ja näyttävä konsepti, jota toteutettiin rohkeasti kaikessa markkinointimateriaalissa.
”Olemme saaneet erittäin positiivista palautetta uusista tuotteistamme. Myynti on käynnistynyt hyvin. Suurkiitos Cruelle kaikesta yhteistyöstä. Lanseeraus on ollut onnistunut ja kuluttajat ovat löytäneet tuotteet.”
– Tanja Heikkilä, Linkosuon Leipomon markkinointipäällikkö
Tämän Crue teki
- uutuustuotteen markkinointikonseptin ideoiminen
- valitun konseptin hiominen asiakkaan kommenttien perusteella lopulliseen muotoonsa ja konseptikäsikirjan tuottaminen
- markkinointisuunnitelma
- konseptinmukaiset valo- ja videokuvaukset
- digimarkkinoinnin toteutus sosiaalisen median ja Googlen kanavissa
- digimarkkinointimateriaalin suunnittelu ja toteutus
- radiomainoksen käsikirjoitus
- lanseerausta tukevan kilpailun suunnittelu
- kilpailusivun suunnittelu ja toteutus
- myymälämateriaalien suunnittelu ja toteutus
- digimarkkinoinnin seuranta, optimointi ja raportointi
- display-mainonnan materiaali Sanoman kanavissa.