Soilfood on innovatiivinen kiertotalouden toimija, joka haluaa tehdä maailman muuttamisesta helppoa sekä teollisuudelle että maanviljelijöille. Yritys rakentaa kiertotaloutta, jossa teollisuuden sivuvirtoja jalostetaan maanparannusaineiksi ja lannoitteiksi, jotka edistävät peltojen kasvukuntoa.
Se, miten toiminta kokonaisuutenaan pyörii, on hankalahko selittää nopeasti. Soilfoodilla oli käytössään infograafi kokonaisuudesta, mutta eikö sen voisi kertoa selkeämmin animaationa? Voisi.
Vaikea teema selittää? Kerro se animaation keinoin
Markkinoinnin tehtävä on helpottaa myynnin työtä. Jos myynnin ei tarvitse enää selittää auki jotain keskeistä asiaa, on siitä selvä hyöty. Animaatio on hyvä keino yksinkertaistaa monimutkaista viestiä, sanoo Cruen luova johtaja Sami Nieminen.
Soilfoodin 2D-animaatio tehtiin Cruella inhouse-tuotantona. Käsikirjoitus on tämänkaltaisessa tuotannossa suoraviivainen ja simppeli, mutta tärkeä: liikaa ei kannata yrittää kertoa kerralla, vaan viesti ja fokus on pidettävä selkeinä. Jo käsikirjoitusvaiheessa on hyvä miettiä jakelukanavat ja mahdollisuus poimia videosta lyhyempiä kokonaisuuksia.
Harvoin kyseessä on yksi video, vaan monta versiota samasta tuotannosta: eri kanaville on omat formaattinsa ja saman kanavan sisälläkin on joukko mainostyyppejä, kuten Instagramissa feedit ja stoorit. Jakelusuunnitelma on syytä tehdä huolella heti alkuvaiheessa.
Soilfood – Maan parhaimmat ratkaisut
Video mainonnan välineenä taipuu moneen
Soilfoodin markkinoinnissa videoita käytetään laajasti: Soilfood Talks -keskustelusarjassa nostettiin esille alan isoja teemoja, yksittäisiinkin some-postauksiin tuotetaan videota aina, kun mahdollista. Hiilinielujen myynnistä haluttiin ehdottomasti kertoa brändivideolla. Creative Cruen kanssa tehtyä animaatiotakin on hyödynnetty niin myyntimateriaaleissa kuin kampanjoissa.
Videon suosiosta ja voimasta kertoo myös markkinoinnin yleinen data:
- Video on nopeiten kasvava ja tavoittavin markkinoinnin keino.
- Viestistä muistetaan 95% kun se on videomuodossa; kirjoitetusta muistetaan vain 10%.
- Sähköposti, jossa on video, lisää klikkien määrää +96%
Jos pähkäilet videotuotannon ja animaatiotuotannon välillä, tässä lyhyt muistilista tuotantotapojen keskeisistä eroista – sekä yksi yhtäläisyys:
Animaatio vai video:
- Animaatio on usein tuotantona edullisempi
- Animaatio toimii selittävässä roolissa: sen avulla voi tehdä vaikeasta asiasta yksinkertaisen. Kuvattu video välittää puolestaan paremmin tunteita ja toimii paremmin brändivideossa.
- Infografiikat ovat havainnollisia, ymmärrettäviä ja muistettavia, ja usein helposti tuotavissa animaatioon.
- Animaatiotuotanto on prosessina nopea: ei lokaation etsimistä, castingia tai muita kuvausjärjestelyitä. Kuvatussa videossa nämä ovat lähes aina mukana.
- Animaatiosta on yleensä helpompi versioida eri kanaviin tarvitut ruutukoot ja pituudet, joskin kaikissa tuotannoissa on mietittävä jo alussa jakelusuunnitelma ja sen mukanaan tuomat ehdot.
- Molemmissa videotuotannoissa kannattaa muistaa, että somessa 98 % videoista katsotaan ilman ääntä. Siksi tekstitys on hyvä olla aina mukana
Lue lisää Cruen videotuotannosta ja caseista:
https://crue.fi/palvelut/visuaalinen-suunnittelu/videotuotanto-animaatiot/
- Videomuotoisesta viestistä muistetaan 95%
- Sähköposti, jossa on video, lisää klikkien määrää +96%
- Somevideoista katsotaan ilman ääntä 98%
Kysy videoista lisää Samilta
CREATIVE DIRECTOR
Sami Nieminen
sami.nieminen(ät)crue.fi
044 580 1834