Crue on auttanut Jämsän Hallia avaimet käteen -periaatteella kaikessa visuaalisen identiteetin luomisesta verkkosivuihin, messumateriaaliin ja digikampanjointiin. Tuloksena on syntynyt näyttävä brändi, joka on saanut paljon kiitosta.

Jämsässä sijaitseva Halli pääsi keväällä 2024 otsikoihin. Pieni, noin tuhannen asukkaan paikkakunta on poikkeus monen suomalaisen pikkukylän joukossa. Hallissa nimittäin on töitä enemmän kuin sille tekijöitä riittää. 

Työllisyystilanteesta käy kiittäminen suurelta osin paikalla toimivaa Patriaa. Suomen F-35-hävittäjähankkeen myötä paikkakunnalla toimii Patrian tehdas, jossa valmistetaan hävittäjien eturungot. Tämän myötä paikkakunnalle avautuu tarve löytää noin sata uutta työntekijää.

Hallin kyläyhdistys etsi vuoden 2023 keväällä Halli hurmaavaksi -hankkeelle toteuttajaksi mainostoimistokumppania. Hankkeella haluttiin nujertaa kotimaan pikkupaikkakunnille tyypillinen ongelma: tulijoita ja tunnettuutta tarvitaan nykyistä enemmän, jotta paikkakunta pysyy yhtä elinvoimaisena kuin se on nyt ollutkin. Halli on aidosti huippu paikka asua, ja sen haluttiin olevan selvää ulkopuolisillekin.

Vahva ilme toimii suunnannäyttäjänä

Crue suunnitteli Halli hurmaavaksi -hankkeelle kevyen brändin: kärkiviestit, tarinan ja kokonaisvaltaisen visuaalisen ilmeen. Brändi syntyi työpajapohjaisesti, ja mukaan osallistettiin ihmisiä niin kyläyhdistyksestä, Jämsän kaupungilta kuin Patrialtakin.

Crue pääsi myös tutustumaan brändityön pohjaksi Halliin ja näkemään itse, millainen paikkakunta on ja mikä sen erottaa muista.

Hallin erityislaatuisesta tilanteesta – työpaikkojen runsaudesta, paikallisista elävistä palveluista ja kauniista luonnosta, sekä paikallisten kertomuksista Hallissa asumisesta – syntyi paikkakunnan markkinoinnin ja brändin ydin – maailmanluokan maalaiskylä.

“Hallin ilmeessä, kuten esimerkiksi logossa, haluttiin kunnioittaa Jämsän visuaalista brändiä, mutta luoda myös jotain omaa. Hallin visuaalisen ilmeen haluttiin kuvastavan paikkakuntaa mutta myös kertovan sen vahvasta siteestä ilmailuun. Logon oli tärkeä kuvastaa Hallin kasvusuuntaista nousua ja kurottautumista tulevaisuuteen. Olemme saaneet kuulla, että Hallin ilme onkin saanut jo paljon positiivista palautetta. Se on myös otettu paikallisten keskuudessa hyvin, ylpeydellä vastaan. Se on tietysti meille tärkeää”, sanoo Janne Ruohonen, Hallin ilmeen suunnitellut Cruen AD sanoo.

Crue teki kaiken verkkosivuille

Kun Hallille oli luotu vahva brändi, Crue toteutti sille verkkosivut. Halliin.fi-verkkosivujen haluttiin olevan selkeät, kiinnostavat ja saavutettavat. Crue vastasi verkkosivuilla kaikesta visuaalisesta sisällöstä teksteihin ja itse sivujen toteuttamiseen.

“Verkkosivuja varten toteutimme Hallissa kaksi kuvauspäivää: yhden kesällä, toisen talvella. Kuvauspäivien aikana saimme niin sivuille kuin esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja digimarkkinointiin paikallista hyvää kuva- ja videomateriaalia”, Cruen luova johtaja Sami Nieminen kertoo.

Kokonaisvaltaista yhteistyötä

Brändi- ja verkkosivutyön jälkeen Crue toteutti Hallille messumateriaalia esimerkiksi rekrymessuilla jaettavaksi ja perusti Instagram-kanavan sisällöntuotantoa ja mainontaa varten. Kesällä 2024 Crue starttasi myös Hallin ensimmäiset digimarkkinointikampanjat, joilla uudelle brändille ja paikkakunnalle haetaan uudenlaista näkyvyyttä.

“Tällaiset projektit ovat meille antoisia, sillä pääsemme suunnittelemaan kaiken alusta loppuun. Niin toimimme myös ikään kuin portinvartijoina laadun suhteen. Olen työskennellyt nyt vuoden Hallin parissa ja paikkakunta on käynyt itselle hyvin tutuksi. Se helpottaa hirveästi esimerkiksi tekstisisällöntuotantoa digikampanjointiin ja sosiaaliseen mediaan”, kertoo Cruen konseptisuunnittelija Jenni Junkala.

“Projektissa osallistettiin alusta alkaen isompaa työryhmää, jotta työlle saataisiin hyvä pohja ja lopputuloksessa näkyisi monenlaiset mielipiteet. Cruen porukka kävi myös esittelemässä projektia kyläyhdistykselle sen kevätkokouksessa. Työskentelytapa oli siis mukavalla tavalla osallistava. Olemme olleet lopputuloksiin tyytyväisiä ja ne ovat saaneet kyläläisiltä paljon kiitosta. Maailmanluokan maalaiskylä -slogan tuntui heti omalta, sillä sitähän Halli onkin. Etsimme hankkeelle kumppania, joka voisi hoitaa kaiken tähän liittyvän brändisuunnittelusta messujen roll-upeihin, ja sellaisen löysimme. Kaikki on tullut valmiina Cruelta”, hankkeen puuhamies Ahti Aalto kiittelee.

Tutustu Hallin verkkosivuihin →

Kuntamarkkinointia yli 30 kunnan kokemuksella

Creative Cruella on yli kolmekymmentä syytä väittää olevansa kuntamarkkinoinnin erityisasiantuntija. Niin paljon meillä nimittäin on ollut kunta-asiakkaita.

Hallin kunnan verkkosivut mobiililaitteella. Hallin kunnan verkkosivut tietokoneen ruudulla. Hallin kunnan markkinointimateriaalia: esitteitä ja emalinen muki logolla.