
Creative Crue
28.5.2020 2 minuuttiaCreative Cruen AD Jani Kiltti on kaksinkertainen Vuoden nuori suunnittelija ja 3D-animointeihin erikoistunut Crue-lahjakkuus.
Mainostoimistoissa 3D-animointia on tarjolla vielä harvassa, joskin moni toimisto tarjoaa kevyitä videotuotantoja. Janin mielestä 3D on videolle lähes sama kuin värit televisiolle.
3D-animointi herättää elementit eloon ja tuo esitykseen syvyyttä, oli kyseessä yrityksen logo tai vaikka tuotekuvat. Onhan siinä ero, onko tuotteet esitelty still-kuvina vai pyörivänä 3D-mallinnoksena, Jani perustelee.
Monella on 3D-animoinnista väärä hintamielikuva: se ei ole niin kallista kuin luulisi.
Esimerkiksi ElmoNetin brändivideo tehtiin valmiista kuvapankkivideoista ja hännäksi tuotettiin 3D-animaatio. Alun perin 3D oli tarkoitus tehdä vain logosta, mutta lopulta päädyin käsikirjoittamaan siihen pienen intron, jossa valokuitujuova kulkee maiseman läpi kohti logoa.
Kaksi päivää. Eli kevyellä tuotannolla saatiin toimiva kokonaisuus, josta asiakas tykkäsi kerrasta. 3D toi myös yrityksen uuden nimen arvoisellaan tavalla esiin.
Notkealle video- ja 3D-tuotannolle on kasvava tarve, sillä markkinointi tapahtuu yhä vahvemmin videoina. Creative Crue on toteuttanut ElmoNetin brändivideon lisäksi 3D-animoinnin mm. Tampere Film Festivalin juhlavuodelle.
Sen kanssa hieman stressasin, olihan kyseessä juuri elokuvajuhlat. Animointi ei saanut jäädä kalpeaksi elokuvanäytösten introna esitettäessä ja kulttuurin suurkuluttajien istuessa yleisössä.
Vähän mihin vaan. Materiaalit alkavat elää 3D:nä, esimerkiksi kilpailutyössäni Eko-Liven tapahtumailmeessä oli 3D-toteutettu muovipussi ikään kuin taustakuvana; samoin logot nousevat 3D:nä arvoonsa yritysesittelyissä, tuotteet tulevat houkutteleviksi verkkokaupoissa ja voihan vaikka yrityksen graafit kuvana kiinnostavammin animoituna kuin paikallaan olevana kuvana.
3D-ohjelmistona Janilla on käytössään Cinema 4D. Kuinka paljon ohjelmistot ovat kehittyneet vuosien saatossa?
Aloin tehdä 3D-animointeja hieman vahingossa vuonna 2012. Väittäisin, että ohjelmistoissa peruselementit ovat säilyneet, mutta taitojen kasvaessa niitä on oppinut hyödyntämään yhä monipuolisemmin ja taitavammin. Kaikessa on lopulta kyse myös hyvästä käsikirjoituksesta.
Työtoimeksiantojen lisäksi Jani harrastaa 3D-mallinnoksia vapaa-ajallaan. Janin kanaviin ja osaamiseen klikkaat tästä:
Tekoälybisnes käy kuumana, joten Creative Crue on päättänyt lähteä mukaan. Pärjätäkseen kilpailussa valtavien teknologiajättien kanssa
Aina on hyvä hetki suunnitella markkinointia! Tässä muutama vinkki markkinointisuunnitelmasavottaan: 1. Kattavat liiketoiminta- ja markkinointistrategia
Älykäs raportointi tuo dataa liiketoiminnan päätösten tueksi ja parantaa markkinoinnin tuloksellisuutta. Crue Dashboard Premium kokoaa