Voisitteko ideoida meille hauskan mainoskampanjan? Kyllä voisimme, mutta ensin meidän täytyy kysyä muutama oleellinen kysymys.
Mainoskampanjan suunnittelu ei koskaan lähde suoraan ideoinnista, vaikka hauskoja sloganeita tai kuvakäsikirjoituksia tulisikin mieleen. Tässä pätee kultainen sääntö: ajattele ensin, tee vasta sitten. Mainostaminen ei nimittäin ole ilmaista. Ensin laskuttaa mainostoimisto, sitten pitäisi maksaa vielä medialle. Yksi viesti harvoin tavoittaa kohderyhmän toivotusti, joten kampanjaa pitäisi jaksaa myös rummuttaa kyllin monta kertaa.
Tämän vuoksi mainoskampanjat etenevät selkeässä suunnitteluprosessissa: Määritetään tilannearvio ja tavoitteet (mielellään sellaiset, joita voidaan mitata). Linjataan kohderyhmät ja kerrytetään asiakasymmärrystä: Miksi kohderyhmä kiinnostuisi, mitä se ajattelee, kenen kanssa kilpailemme huomiosta, mikä saisi valitsemaan meidät?
Budjetti määrittää mainoskampanjan luonnetta
Ennen ideointia tarvitaan vielä budjetti, jotta saadaan realistisia, toteutuskelpoisia keinovalikoimia. Kanavia kun on monia ja usein niitä tarvitaan useampi kuin yksi: mainosflyeri johtaa verkkosivulle, jolloin siellä tulisi olla sama viesti. Jos asiakas lähtee verkkosivuilta tekemättä mitään, voisi olla hyvä ajatus tuottaa vielä remarketing-ohjausta takaisin tuotteen pariin.
Creative Cruen suunnitteluprosessi on vahvasti osallistava. Työpajat ovat keskeinen työvälineemme yhteisen ymmärryksen syventämiseen ja tavoitteiden määrittämiseen. Parhaimmillaan workshop tuo yhteen asiakasyrityksen avainpelaajat: liiketoimintajohdon, myynnin ja markkinoinnin. Näin varmistetaan, että määritetyt tavoitteet tukevat liiketoiminnan tavoitteita, myynti on valmiina kampanjan alkaessa ja seuranta toteutuu läpinäkyvästi.
Cruen keskeinen vahvuus on tiimimme moniosaajuus. Siten pystymme oman talon voimin toteuttamaan monikanavaisia markkinointikampanjoita, joissa koko ketju asiakkaan ostohalun herättämisestä lopulliseen ostoprosessiin/myyntihetkeen on mietitty ehjäksi.
Tarvitsetko apua markkinointikampanjan suunnittelussa? Ole yhteydessä.
Katso myös: Konseptisuunnittelu
Linkosuo
Rohkea konsepti, tuloksellinen tuotelanseeraus
Olemme saaneet erittäin positiivista palautetta uusista tuotteistamme. Myynti on käynnistynyt hyvin. Suurkiitos Cruelle kaikesta yhteistyöstä. Lanseeraus on ollut onnistunut ja kuluttajat ovat löytäneet tuotteet.
– Tanja Heikkilä, Linkosuon Leipomon markkinointipäällikkö
Lue koko Case