Sivustouudistus on kuin tanssia tilaajan ja toteuttajan välillä, mutta ei niin, että toinen vie ja toinen vikisee. Se on parhaimmillaan vuorovaikutteista omien toiveiden ja kumppanin asiantuntijuuden yhteen sovittamista. Estradille kannattaa lähteä parin kanssa vasta sitten, kun perusta on kunnossa ja liikkeet hiottu.

Koska on aika aloittaa kotisivujen uudistaminen?

Sivustouudistus kannattaa toteuttaa siinä vaiheessa, kun
a) itsestä tuntuu, ettei sivusto toimi kuten nykypäivänä pitäisi (teknisesti, visuaalisesti tai tavoitteiden osalta)
b) asiakkailta tulee palautetta, ettei sivusto toimi
c) sivustolla on selkeitä puutteita, olkoon se sitten taipumaton verkkokauppa tai hankalasti ylläpidettävä alusta.

Lähde liikkeelle kartoittamalla kumppaneita ja kysymällä heiltä asioista, joita tulee ottaa huomioon jo tarjousvaiheessa. Mieti, kuinka suurta uudistusta tarvitset: riittääkö visuaalinen ja tekninen uudistus sivustolle vai kannattaako samalla miettiä brändisi kirkastusta ja yrityksesi tone of voicen eli erottuvan ja puhuttelevan äänensävyn uudistamista? Tässä kohtaa on hyvä hetki miettiä, kertooko yrityksesi kotisivuillaan sitä tarinaa, jota sen haluaisit kertovan. Toimimaton viesti ei toimi valitettavasti sen paremmin paremman näköisellä sivustollakaan.

Kokonaisvaltaista brändin ja tone of voicen pöyhimistä ei ole kuitenkaan järkevää tehdä, jos kaikki on hyvin, brändi on kunnossa ja viestikin puree. Hyväänkin viestiin saadaan kuitenkin nostetta, kun sen tukena on käytettävyydeltään erinomainen sivusto. Silloin kannattaa keskittyä nimenomaan sivustouudistuksen visuaaliseen, rakenteelliseen ja tekniseen puoleen.

Viisi vinkkiä sivustouudistusta harkitsevalle

Jos sivustouudistus on ajankohtainen, ota huomioon ainakin nämä asiat:

1. Mieti, miksi sivusto on uudistettava.

Näin saat tärkeimmät tavoitteet uudistukselle. Uudistettavat asiat voivat olla ulospäin näkyviä (nopeus, käytettävyys, visuaalisesti nykyaikainen) tai pinnan alla olevia toiminnallisuuksia, jotka nykyisessä sivustossasi harmittavat (päivittämisen hankaluus, toimintavarmuus). Näistä saat hyvän pohjan tarjouspyynnöillesi.

2. Valitse kokenut tekijä uudistuksellesi.

Halvin on harvoin paras, mutta toiminnallisuuksiltaan yksinkertaiseen sivustoon on turha laittaa koko omaisuutta. Kunnolla suunniteltu sivusto on käyntikorttisi pitkään. Siksi siihen kannattaa satsata. Pyydä mahdollisia nettisivustojen tarjoajia avaamaan prosessiaan. Vakiintunut prosessi kertoo jo paljon, hyvä prosessi lähtee pohjatyö edellä. Hyvä kumppani osaa myös ehdottaa kustannustehokkaita teknisiä ratkaisuja, jotka saattavat säästää uudistuksessa pitkän pennin. Aina kannattaa myös tsekata referenssit ja lukea, mitä muut asiakkaat ovat yrityksestä sanoneet.

3. Astu asiakkaasi saappaisiin.

Aina se, mitä itse haluaa sivustolta, ei välttämättä toimi asiakkaallesi tai vastaa asiakkaasi keskeisiä tarpeita. Luota kumppaniisi: hän antaa näkökulmia ulkopuolisena asiantuntijana ja vahvalla käytettävyyskokemuksella sekä osaa perustella suosituksensa ymmärrettävästi. Vaikka olisi kiva tehdä välillä teknisesti ja visuaalisesti jotain ihan uudenlaista, on oman(kin) edun mukaista mennä tutkittu käytettävyys ensin. Me ihmiset toimimme totuttujen normien mukaan ja normista poikkeaminen hankaloittaa käytettävyyttä.

4. Unohda kikkailu.

Sivustot ovat nykyään sama kuin tietosanakirjat kirjahyllyssä olivat ennen. Niistä etsitään ensisijaisesti tietoa ja vasta toissijaisesti elämyksellisyyttä. Älä tee sivustostasi pelillistä (ellet ole pelifirma), tai vaadi muita vilkkuvia/liikkuvia/tms. asioita, jotka eivät tuo käyttäjälle lisäarvoa.

5. Ole kuitenkin rohkea ja vältä latteuksia.

Mieti, millaisen fiiliksen haluat sivustollesi tuleville asiakkaillesi luoda. Jos yrityksesi on nuorekas ja innovatiivinen, tuo se esiin jo ensimmäisellä silmäyksellä. Yrityksen imagon ei enää nykypäivänä tarvitse olla ensisijaisesti vakava, mutta jos yrityksesi ei ole riskejä ottava tai hullutteleva, älä myöskään teeskentele olevasi sellainen kotisivuillasi. Tärkeintä on, että sivustolla esiin tuotavat vahvuutenne vastaavat todellisuutta, erottuvasti ja houkuttelevasti.

-Malla

Kirjoittaja on Cruen sivustoprojekteista vastaava projektipäällikkö, jolla on kokemusta niin kuntien kuin yksityisenkin sektorin sivustouudistuksista. Tulevaisuuden haaveena on sukeltaa syvemmälle WordPress-sivustojen koodaukseen. Ehkä meissä kaikissa asuu pieni koodari.

Onko sivustouudistukselle tarvetta?

Jos mietit sivustouudistusta tai sen tarpeellisuutta, ole yhteydessä. Mielellämme juttelemme ja annamme vinkkejä ihan vaikka vaan tarjousprosessiin. Ja mistä sen tietää, vaikka päätyisimme tanssimaan yhdessä kohti uudistettua sivustoasi.

Ota yhteyttä

Lue myös

Kolme vinkkiä somemarkkinointiin

Cruen Digital Media Manager Anna Salminen vastaa asiakkaidemme digitaalisen markkinoinnin suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta ja konsultoinnista.