Pälkäneen kunnan Crue-asiakkuus alkoi vuonna 2016 brändiuudistuksesta, johon sisältyi uudistuneen brändi-ilmeen suunnittelu, brändin arvolupausten kiteytys sekä kohderyhmäkohtaiset ydinviestit. Brändiuudistus pohjautui elinkeinostrategiaan ja kunnan toiveisiin uudesta brändimielikuvasta. Tavoitteena oli rikkoa ennakkoluulot Pälkäneestä hiljaisena ja pysähtyneenä pikkukaupunkina. Toisin kuin monet muut kunnat, Pälkäne halusi uuden ilmeensä olevan rohkeasti erottuva ja erilainen. Ilmeeseen haluttiin yhdistää ajatusta energisestä, kehittyvästä ja monipuolisesta kunnasta, jossa on mahdollisuuksia tehdä ja kokea.
Brändiuudistuksesta alkaen olemme luoneet Pälkäneelle aina ajassa kiinni olevaa markkinointia. Jo alusta lähtien oli selvää, että kuntamarkkinoinnin ei tule koskea ainoastaan kuntalaisten palvelujen ja asumisen esiin tuomisesta, vaan matkailu on oleellinen osa Pälkänettä. Niinpä lähdimme jalostamaan samaa ajatusta energisestä ja kokemustentäyteisestä kunnasta myös matkailukampanjaan.
↓
Suunnittelustrategian lähtökohta ja tavoitteet
Pälkäneen kesän 2016 Parempaa kuin -matkailukampanjan tavoitteena oli herättää huomiota, tuoda esiin Pälkäneen energisyyttä sekä ennen kaikkea nostaa Pälkänettä vetovoimaisena pirkanmaalaisena matkailukohteena. Kuviin vahvasti tukeutuva kampanja antoi mielikuvien puhua ja tarjosi samalla kuvaan yhdistettynä yhden selkeän faktan Pälkäneestä. Heti oli selvää, että kampanjassa kurkoteltiin tavanomaisen yläpuolelle. Kampanjan bencmarkit haettiin rohkeasti Suomen rajojen ulkopuolelta ajatuksella, ettei matkailumainonnan tarvitse olla tylsää ja tavallista vain siksi, että kyseessä on pieni paikkakunta.
Luova ratkaisu
Parempaa kuin -matkailukampanjan ideana oli ajatus, miksi hukata aikaa ja polttaa lomabudjettia lähtemällä kauas, kun koko maailma löytyy Pälkäneeltä. Pälkäneeltä löytyvät matkailuvaltit ovat siis täysin rinnastettavissa ulkomailta löytyviin kohteisiin. Kampanjan ytimen muodostivat kymmenen matkailukuvaa, joissa verrattiin Pälkänettä eri maihin ajatuksella “Pälkäne on parempaa kuin Sveitsi”.
Kampanjan pääkanavana toimi Facebook tavoitteenamme kasvattaa Visit Pälkäneen Facebook-sivujen seuraajamäärää. Pälkäneellä ei ollut vielä 2016 matkailuun keskittyvää sivustoa, joten loimme kampanjalle oman laskeutumissivun. Myöhemmin avustimme asiakasta visitpalkane.fi-sivuston rakentamisessa ja julkaisemisessa. Uusi sivu on luonut asiakkaan työryhmälle selkeän väylän Pälkäneen matkailutarjonnasta viestimiseen. Kampanjaan liitettiin myös arvonta, jossa mieleisimmän mainoskuvan jakamalla oli mahdollista voittaa paikallisten yritysten sponsoroimia palkintoja. Paikalliset yritykset otettiinkin alusta lähtien mukaan kampanjaan.