Logi-brändityö on loistoesimerkki siitä, kuinka kevennetty toteutus voi riittää brändisuunnittelussa. Postimuseo sai alkuvuodesta 2024 uuden vastuumuseotehtävän, jota se toteuttaa yhdessä Vapriikin (Tampereen historialliset museot) kanssa. Tehtävän erityisalueita ovat viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä. Uusi vastuumuseotehtävä tarvitsi nimen ja kevyen brändiohjeiston. Museoiden yhteiset ideoinnit kiersivät kehää, joten asiakas pyysi apua ulkopuolelta.
Uusi vastuumuseotehtävä vailla nimeä
Aina ei tarvitse mennä all in, vaan on tilanteita, jolloin kaikki tarpeellinen brändistä saadaan tiivistettyä sopivaksi kokonaisuudeksi pienemmällä panostuksella. Tavallisesti Crue suosittelee brändityöhön useamman työpajan kokonaisuutta, jonka lopputuloksena syntyy kattava brändiohjeisto väreineen, logoineen, visuaalisine elementteineen ja tone-of-voiceineen. Tällöin aikaa varataan myös välipalautteelle, jonka pohjalta brändisuunnitelmaa voidaan hioa. Vastuumuseotehtävän tapauksessa brändiä haluttiin kuitenkin päästä esittelemään nopeasti ja visuaaleiksi riittivät kompakti logosta, visuaalisista elementeistä ja värimaailmasta syntyvä paketti.
Projektia Cruella hanskasivat keväällä 2024 konsepti- ja tekstisuunnittelija Jenni Junkala sekä visuaalinen suunnittelija Janne Ruohonen. Asiakasmuseot olivat jo ennen projektia osallistaneet aktiivisesti henkilökuntaansa nimi- ja brändisuunnitteluun, joten Cruella oli mukavasti ennakkoaineistoa mistä lähteä liikkeelle.
Kevennettyä brändisuunnittelua
Brändityö toteutettiin työpajan ja palaverin tiiviinä kokonaisuutena keväällä 2024. Työn pohjalle tehtiin sähköinen ennakkokysely brändimielikuvista ja toivotuista tuloksista. Tuloksia käsiteltiin ensimmäisessä työpajassa, jossa keskusteltiin siitä, mitä brändin on ilmennettävä, millainen brändihierarkia on ja millaisia kohderyhmiä halutaan puhutella. Ennakkokyselyn ja työpajan pohjalta Crue työsti brändille useampia nimiehdotuksia ja visuaalisen ilmeen aihioita. Näistä valittiin lopullinen nimi ja visuaalinen ilme, jotka hiottiin valmiiksi kommenttien perusteella.
Cruen puoleen kääntyminen kannatti
Vastuumuseotehtävä sai nimekseen Logi. Modernin ja oivalluttavankin nimen haluttiin ilmentävän digielämää, ja tässä Logi osui kohdilleen. Museoiden edustajat kiittelivät nimeä ja kuvailivat sitä “out of the box” -ideaksi, jollaista eivät sisäisesti olisi oivaltaneet. Vielä kun nimi taipui kiinnostavaksi logoksi, oli kaikki tarpeellinen paketissa. He olivat vakuuttuneita, että Cruen apuun tukeutuminen todella kannatti.
“Yhteistyö Cruen kanssa sujui loistavasti. Lopputulos oli oivaltava ja prosessi oli tehokas.” – Tiia Tiainen, Postimuseon kehittämispäällikkö.