Tampere CED eli Tampere Congress & Events District perustettiin vuonna 2018 välittämään kuvaa Tampereesta maailmanluokan tapahtumien pitopaikkana kansainvälisille tapahtumajärjestäjille. Visit Tampereen ja useiden tapahtumapaikkojen, hotelliketjujen ja ostoskeskusten yhteinen tapahtumakeskittymä tarjoaa tilat erilaisiin asiantuntija-, kulttuuri- ja urheilutapahtumiin kahden hengen kokoushuoneesta 32 500 osallistujan stadioniin.

Uusi tapahtumakeskittymä tarvitsi brändisuunnittelua sekä purevia myyntimateriaaleja, joilla vakuuttaa kansainväliset tapahtumajärjestäjät alueen vahvuuksista.

Suunnittelustrategian lähtökohta ja tavoitteet

Creative Crue sai tehtäväkseen Tampere CEDin brändisuunnittelun, jonka tavoitteena on tehdä Tampere CEDin brändistä kansainvälisesti tunnettu ja kilpailukykyinen. Asiakas tarvitsi kansainvälisiä tapahtumajärjestäjiä vakuuttavia myyntimateriaaleja: lyhyen ja pidemmän mainosvideon, sähköisen myyntipresentaation sekä Visittampere.fi-sivun alaiset verkkosivut. Videota lukuun ottamatta materiaalit toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi.

Tampere Congress & Events District Finland muodostaa Tampereen keskustaan palvelujen ja ammattilaisten keskittymän, jossa kaikki tarpeellinen sijaitsee 10 minuutin kävelymatkan säteellä. Tällainen alue on maailmanlaajuisestikin omaa luokkaansa. Tampere-talon lisäksi alueeseen kuuluu useita eri kokoisia ja tunnelmaisia tapahtumapaikkoja: Tullikamarin Pakkahuone ja Klubi, Technopolis Yliopistonrinne, Tampereen yliopisto, Tampereen stadion sekä vuonna 2021 valmistuva Tampereen Kannen areena. Tapahtumavieraita varten ovat Marriottin, Scandicin, Lapland Hotelsin ja Sokos Hotelsin hotelliketjujen kattavat palvelut. Alueen ostosmahdollisuuksista huolen pitävät Ratinan ja Tullintorin kauppakeskukset.

Kohderyhmänä kansainväliset tapahtumajärjestäjät ovat laatutietoisia, ja hektinen ala vaatii nopeasti omaksuttavia viestejä. Materiaalien tuli tuoda Tampere CEDin vahvuudet vaikuttavasti esiin muutamassa minuutissa. Ihan alkuun istuttiin asiakkaan kanssa alas ohjausryhmän kick off -palaverin merkeissä, jossa Cruen luovan johtajan johdolla tarkasteltiin tavoitteita brändin ydinviestien määrittelemisen pohjaksi. Ohjausryhmässä koko Tampere CEDin toimijajoukkoa edustivat Visit Tampereen, Tampere-talon, Tampereen yliopiston, SRV:n, Tullikamarin ja Lapland Hotelsin edustajat.

Tampereen Congress & Events Districtin markkinointimateriaaleja.

Luova ratkaisu

Jotta asiakkaan toivomat materiaalit pystyttiin toteuttamaan, piti Cruen ensin terävöittää ja sanoittaa Tampere CEDin konsepti sekä useiden toimijoiden myyntikärjet. Lisäksi piti luoda Tampere CEDin visuaalinen ilme. Projektiin kuului myös vertailuanalyysin toteuttaminen.

Kun tavoitteet olivat selvillä asiakkaan kanssa palaverin sekä ennakkokyselyn pohjalta, Crue kokosi luovan tiiminsä sisäiseen workshoppiin tiivistämään Tampere CEDin USP:n eli unique selling propositionin ja arvolupaukset. Tämä tarkoitti kaikkien 17 toimijan vahvuuksien yhdistämistä yhdeksi ainutlaatuiseksi myyntiväittämäksi, jonka pohjalta muotoiltiin kärkiviestit, joilla erottautua eurooppalaisten suurkaupunkien kilpailijoista. Kärkiviesteissä vältettiin itsestäänselvyyksiä, ja alueen vahvuuksiksi nousivat tunnelma ja tiivis alue.

Tiiviin alueen monipuolisen tarjonnan ja aidon tunnelman lisäksi löysimme monia vahvuuksia, jotka tiivistettiin kaikkiin materiaaleihin.

Kaikki kymmenen minuutin kävelymatkan säteellä

Kattavan ja dynaamisen alueen sisältä kaikki tapahtumajärjestäjän sekä vierailijan tarvitsemat palvelut löytyvät kymmenen minuutin kävelymatkan sisältä.

Oikea tunnelma pienkokouksesta suurtapahtumaan

Lukuisten tapahtumapaikkojen yksi vahvuus on monipuolisuus: erilaisiin tapahtumiin, kuten konferensseihin ja ammatti- ja tiedemaailman asiantuntijatapahtumiin sekä isoihinkin urheilu-, kulttuuri- ja viihdetapahtumiin tarjotaan juuri oikeat tilat niin pienryhmille kuin kymmenien tuhansien katsojajoukolle. Kun tila ja palvelut on muokattu tapahtuman mukaan, muotoutuu tunnelmasta aito ja mieleenjäävä, oli tapahtuma sitten suuri urheilujuhla tai pieni ja intiimi illanvietto. Tampere CED tarjoaa poikkeuksellisen tunnelman maailmanluokan tapahtumille tiiviillä ja monimuotoisella alueella.

Kansainvälinen tunnelma ja pienen kaupungin sydän

Tampere on eläväinen ja aikaansa seuraava kaupunki, jossa historia näkyy yhä keskustan vanhassa tehdasmiljöössä. Monipuolinen kulttuuritarjonta museoineen, gallerioineen ja klubeineen sekä liikunta- ja ulkoilumahdollisuudet tarjoavat aktiviteetteja ja koettavaa kaikkina vuodenaikoina. Maailman saunapääkaupunki tarjoaa myös supisuomalaisia elämyksiä yli 30 yleisellä saunallaan. Erityisesti perheitä viihdyttävät myös Särkänniemen huvipuisto sekä maailman ainoa Muumimuseo.

Maailmanlaajuisesti saavutettava

Kansainvälisille tapahtumajärjestäjille tärkeää on alueen sisäisten välimatkojen lisäksi tietenkin myös tapahtumapaikan hyvä sijainti. Täältä pohjoisesta katsottuna voi olla hankala huomata, että oikeastihan Tampere sijaitsee näppärästi keskellä maailmankarttaa. Tapahtumakeskittymän äärelle lentää reilussa kahdeksassa tunnissa sekä New Yorkista että Pekingistä.

Maailmanluokan tapahtumat – kokeneet ammattilaiset

Tapahtumajärjestäjän tulee voida luottaa kumppaniinsa. Tampere CEDillä on kymmenien vuosien kokemus tapahtumajärjestämisestä. Tampere CEDin eri toimijoiden välinen vuorovaikutus ja yhteistyö on maailman mittakaavassakin poikkeuksellista. Turvallinen suomalainen tapahtumaympäristö ja haasteista lamaantumaton asenne eivät ole maailmalla itsestäänselvyyksiä.

Ympäristöarvot näkyvät osana tapahtumatuotantoa

Alueen ympäröivät järvet ja metsät mahdollistavat luonnosta nauttimisen aivan keskustan läheisyydessä. Ympäristön arvostus näkyy myös tapahtumatuotannossa tehdyissä valinnoissa.

Erittäin hyvät ja toimivat materiaalit. Näillä on hyvä lähteä markkinoimaan meitä maailmalle.

– Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas

Suunnittelu ja toteutus

Kärkiviestejä varioitiin kunkin kanavan – videon, presentaation ja verkkosivun – vahvuudet ja kohdeyleisöt huomioiden.

Myyntivideossa lähtökohdaksi otettiin tunnelma: ”What is the perfect mood for an event?” Videolla tiiviillä ja dynaamisella alueella kävelevä vierailija kulkee tapahtumapaikasta ja tunnelmasta toiseen, inspiroivasta energiseen ja riemukkaasta suurtapahtumasta intiimiin pienkokoukseen.

Myyntipresentaatio rakennettiin pääviestien ympärille, jota täydennettiin kohdekohtaisilla slideilla. Myös Tampereen tunnelmaa ja kulttuuri- ja liikuntatarjontaa avattiin muutamalla slidella. Presentaation esittäjä voi valita esitettävät slidet yleisön mukaan ja sivuuttaa muut. Tyylitellyt animoinnit kuljettavat katsojaa slidesta toiseen ja näin tekevät esityksestä eheän kokonaisuuden.

Tiiviin presentaatioesityksen sekä vangitsevan videon rinnalle rakennettiin suomen- ja englanninkieliset verkkosivut, joilta löytyy kaikki tarpeellinen lisätieto alueesta. Jokaisesta tapahtumapaikasta, hotellista ja kauppakeskuksesta tehtiin oma artikkelisivu, josta käy ilmi juuri kyseisen kohteen tarjonta tapahtumavieraalle.

Tuloksia

Kuuden tapahtumapaikan, yhdeksän hotellin ja kahden kauppakeskuksen kattavan kokonaisuuden hallitseminen vaati projektijohtamiselta paljon. Mielipiteitä vaihdettiin vilkkaasti niin asiakkaan sisäisesti kuin Cruen ja ohjausryhmän välillä.

Pieniä korjattavia yksityiskohtia riitti, logoja ja nimiä viilattiin, kunnes kaikki oli valmista. Materiaalia saatiin asiakkaalta 12,8 Gt ja tiedostoja ladattiin yli 450. Sähköposteja tapaamisten välillä kertyi yli 200. Hyväksytyksen jälkeen palattiin asiakkaan pyynnöstä vielä tekemään materiaaleihin muutamia lisäyksiä erillistyönä.

Kun valmista videota esiteltiin asiakkaan suuremmalle edustajaryhmälle ”ensi-illassa”, sai se kehuja tiiviydestä ja vaikuttavuudesta. Pidemmästä kolmen minuutin videosta ihmeteltiin: ”Oliko tämä se lyhempi versio?” Vangitsevaa videota olisi ryhmän mielestä katsonut pidempäänkin, mikä on nykyajan hektisessä kuvavirrassa harvinaisen hyvä palaute.

Materiaalia esiteltiin jo tammikuussa 2019 esimerkiksi Isossa-Britanniassa osana vuoden 2021 tapahtumamyyntiä. Vastaanotto oli kiinnostunut jo näissä ensimmäisissä myyntitapaamisissa. Creative Cruella jäämme innolla seuraamaan materiaalin vaikutuksia ja Tampereen nousua maailmanluokan tapahtumien keskipisteeksi.

Katso video:

 

Tampereen Congress & Events Districtin verkkosivut tietokoneen näytöllä. Tampereen Congress & Events Districtin esittely isolla monitorilla keskellä metallista sisustusta. Tampereen Congress & Events Districtin markkinointimateriaaleja.