Hiedanranta on tulevaisuuden kaupunginosa Länsi-Tampereella, ja alueesta on suunniteltu 25 000 asukkaan älykäs, ekologinen ja aktiivinen asuinalue kätevän ratikkamatkan päässä Tampereen keskustasta. Jo asukasmäärästä voi päätellä, että Hiedanrannasta tulee merkittävä osa Tamperetta. Sijainti aivan Näsijärven rannassa tekee alueesta erityisen houkuttelevan. Hiedanranta on jo nyt tunnettu monipuolisesta toiminnasta ja kulttuuritapahtumista – ja ensimmäisten asukkaiden pitäisi päästä muuttamaan koteihinsa 2024.
Alue oli aiemmin tuttu tamperelaisille lähinnä lehtiartikkeleiden ja alueen kulttuuritoimintaan keskittyneen Facebook-sivun kautta. Alueen kehityksestä vastaava Hiedanrannan Kehitys Oy halusi kuitenkin alueelle oman kotisivun, joka palvelisi niin tiedonjanoisia tamperelaisia, alueen tulevia asukkaita kuin kehityksestä vastaavia rakennusyhtiöitä.
Creative Cruen tiimi lähti yhdessä asiakkaan kanssa miettimään, miten kotisivu toisi parhaiten alueen vahvuudet esiin jo siinä vaiheessa, kun asuinrakentaminen on vielä kesken / vasta alkamassa.
Käytettävyys, informatiivisuus ja saavutettavuus edellä sivustosuunnitteluun
- Informatiiviset sivut, jotka palvelevat kaikkia käyttäjäryhmiä
- Alueen tapahtumien helppo löydettävyys ja mahdollisuus eri toimijoille tapahtumien luomiseen sivustolle
- Saavutettavuus – kotisivut vastaavat WCAG 2.1-kriteeristön saavutettavuusvaatimuksia
- Käytettävyys – selkeät ja helppokäyttöiset nettisivut, joilla kaikki tarpeellinen tieto on helposti löydettävissä
- Visuaalisuus – kotisivujen ilmeen tuli pohjautua Creative Cruen aiemmin Hiedanrannan Kehityshankkeelle luomaan brändi-ilmeeseen ja luoda mielikuvia tulevasta
- Alustana WordPress ja helppo päivitettävyys
Verkkosivuston lisäksi video
- Starttipalaverissa selvitettiin uusien kotisivujen tavoitteet ja käytiin läpi erilaisia ratkaisuja, miten tulevaisuuden kaupunginosaa voidaan markkinoida mielikuvin. Creative Crue sai tämän myötä toimeksiannon suunnitella etusivun brändillinen esittelyvideo.
- Uudelle kotisivulle luotiin selkeä rautalanka, jossa huomioitiin asiakaspolut ja sivuston vaatimukset.
- Rautalangan layout visualisoitiin Hiedanrannan Kehitys Oy:n brändi-ilmeen pohjalta
- Kotisivulle tehtiin samalla tekniset määrittelyt ja mietittiin ratkaisu siihen, että eri toimijat pääsevät itse syöttämään tapahtumatietoja verkkosivustolle
- Sivusto siirtyi tekniseen toteutukseen, alustana WordPress
- Asiakas koulutettiin sisällönsyöttöön
- Nettisivujen toimivuus testattiin ja sivusto julkaistiin
Verkkosivuja kannattaa kehittää aktiivisesti myös julkaisun jälkeen
Kotisivujen rakenne suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa ja viestinnälliset sisällöt löysivät omat paikkansa, kuvailee Creative Cruen konseptisuunnittelija Jonna Laukkanen, jonka työpöydällä oli verkkosivuston konseptointi ja visuaalinen ilme.
Kotisivuprojekti valmistui aikataulussaan, vaikka koodaus tehtiinkin kesälomien aikaan.
Projektin loppuvaiheessa Hiedanrannan Kehitys Oy:n palvelukseen palkattiin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Matti Huhta, jonka kanssa projektin edistäminen oli luontevaa hänen vahvan WordPress-osaamisen ja markkinoinnillisen näkemyksensä vuoksi, summaa sivustoprojektin projektipäällikkönä toiminut Malla Ferreira.
On hienoa, että asiakas ymmärtää, että nettisivuja kannattaa aina aktiivisesti jatkokehittää julkaisun jälkeenkin. Aivan kuten Hiedanrannan alue kehittyy, on myös verkkosivun hyvä elää kehityksen mukana
Yhteistyö jatkuu sivuston kehityksen ja digimarkkinoinnin parissa.
Tamperelaiset pääsevät nyt tutustumaan tulevaisuuden alueeseen syvemmin ja elämään alueen kehityksen mukana osoitteessa: hiedanranta.fi